Idealne warunki w biurze, czyli jakie?

Kategoria
┼╗ycie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: ┼╗ycie zawodowe

Praca w biurze wymaga skupienia i koncentracji na powierzonych zadaniach. Obowi─ůzkiem pracodawcy jest zapewnienie ergonomicznych stanowisk pracy. Pomieszczenie biurowe nale┼╝y wyposa┼╝y─ç w ogrzewanie i wentylacj─Ö oraz zadba─ç o odpowiednie o┼Ťwietlenie.

Wygodne stanowisko pracy

Idealne stanowisko biurowe powinno zosta─ç wyposa┼╝one w:

  • biurko lub st├│┼é dopasowany do wzrostu pracownika ÔÇô wysoko┼Ť─ç miejsca pracy nale┼╝y dopasowa─ç do potrzeb zatrudnionej osoby. Blat nie mo┼╝e by─ç nadmiernie wysoki, poniewa┼╝ spowoduje to przyjmowanie wymuszonej pozycji cia┼éa przez pracownika. St├│┼é nie powinien by─ç r├│wnie┼╝ za niski, by osoba na stanowisku nie pracowa┼éa w pozycji pochylonej. Optymalna wysoko┼Ť─ç biurka to: 70 – 90 centymetr├│w;
  • powierzchnia robocza blatu ÔÇô stanowisko biurowe nale┼╝y wyposa┼╝y─ç w biurko o powierzchni blatu umo┼╝liwiaj─ůcej swobodn─ů prac─Ö z dokumentami i/lub komputerem;
  • ergonomiczny fotel ÔÇô z mi─Ökkim siedziskiem i odchylanym wysokim oparciem. Idealny fotel posiada r├│wnie┼╝ pod┼éokietniki, k├│┼éka u┼éatwiaj─ůce przesuwanie oraz regulowan─ů wysoko┼Ť─ç oparcia i siedziska;
  • bezpieczne instalacje elektryczne ÔÇô nale┼╝y ograniczy─ç ryzyko pora┼╝enia pr─ůdem, np. przez uszkodzone okablowanie lub awaryjne sprz─Öty.

Odpowiedni mikroklimat

Tw├│j pracodawca powinien zadba─ç o odpowiednie mikrowarunki panuj─ůce w pomieszczeniu przeznaczonym do pracy. Wilgotno┼Ť─ç powietrza powinna mie┼Ťci─ç si─Ö w granicach 30 ÔÇô 65%. W zamkni─Ötych pomieszczeniach i temperaturze mi─Ödzy 20 a 22┬░C najbardziej komfortowa wilgotno┼Ť─ç powietrza wynosi 40 ÔÇô 60%. Pok├│j biurowy nale┼╝y wyposa┼╝y─ç w wentylacj─Ö oraz ogrzewanie i ponadto zabezpieczy─ç przed dzia┼éaniem wilgoci. Zacieki oraz ple┼Ť┼ä pojawiaj─ůce si─Ö w naro┼╝nikach pomieszczenia czy za szafkami stwarzaj─ů ryzyko dla zdrowia, podobnie jak brak ogrzewania oraz mo┼╝liwo┼Ťci obiegu powietrza w biurze.

Najcz─Östsze choroby pracownik├│w biurowych

O┼Ťwietlenie pomieszczenia

W pomieszczeniu biurowym powinno znale┼║─ç si─Ö nie tylko sztuczne ┼║r├│d┼éo ┼Ťwiat┼éa. Pracodawca musi zadba─ç tak┼╝e o naturalne o┼Ťwietlenie miejsca do pracy. Zbyt s┼éabe ┼Ťwiat┼éo przyczynia si─Ö do nadmiernego przem─Öczenia oczu i wyst─Öpowania b├│l├│w g┼éowy u pracownik├│w. Brak okna i dost─Öpu do naturalnego o┼Ťwietlenia mo┼╝e powodowa─ç pogorszenie samopoczucia oraz spadek energii. W przypadku pracownik├│w biurowych z┼ée warunki panuj─ůce w pomieszczeniu wp┼éywaj─ů negatywnie na rezultaty pracy oraz zwi─Ökszaj─ů ryzyko pope┼éniania b┼é─Öd├│w przez zatrudnione osoby.

Co zwi─Öksza wydajno┼Ť─ç w pracy biurowej?

Cisza i spok├│j

Czynno┼Ťci wykonywane na stanowisku biurowym wymagaj─ů skupienia i wzmo┼╝onego wysi┼éku psychicznego. Aby stworzy─ç idealne warunki do dzia┼éania, nale┼╝y zapewni─ç cisz─Ö oraz spok├│j w pomieszczeniu. Pracownikom ┼éatwiej si─Ö skupi─ç, gdy rozmowy w otoczeniu ograniczone s─ů do minimum i wy┼é─ůczone s─ů irytuj─ůce d┼║wi─Öki telefon├│w czy alarm├│w. Warto zaopatrzy─ç biuro w d┼║wi─Ökoszczelne okna, by d┼║wi─Öki z zewn─ůtrz nie utrudnia┼éy koncentracji.

Pomieszczenia do odpoczynku

W wielu du┼╝ych korporacjach pracodawcy decyduj─ů si─Ö na wydzielenie dodatkowych pomieszcze┼ä w biurze. Pokoje do gier, odpoczynku, czy nawet z przeznaczeniem na drzemk─Ö pozwalaj─ů pracownikom w przyjemny i szybki spos├│b zregenerowa─ç si┼éy. Kolorowe ┼Ťciany i dekoracje w pomieszczeniach dodaj─ů energii oraz motywuj─ů do dzia┼éania. Kilkunastominutowe drzemki lub mo┼╝liwo┼Ť─ç wyciszenia si─Ö wp┼éywaj─ů pozytywnie na efektywno┼Ť─ç.

5 porad dla pracownik├│w biurowych

Oceń artykuł


Narz─Ödzia