Praca w biurze wymaga skupienia i koncentracji na powierzonych zadaniach. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie ergonomicznych stanowisk pracy. Pomieszczenie biurowe należy wyposażyć w ogrzewanie i wentylację oraz zadbać o odpowiednie oświetlenie.
Wygodne stanowisko pracy
Idealne stanowisko biurowe powinno zostać wyposażone w:
- biurko lub stół dopasowany do wzrostu pracownika – wysokość miejsca pracy należy dopasować do potrzeb zatrudnionej osoby. Blat nie może być nadmiernie wysoki, ponieważ spowoduje to przyjmowanie wymuszonej pozycji ciała przez pracownika. Stół nie powinien być również za niski, by osoba na stanowisku nie pracowała w pozycji pochylonej. Optymalna wysokość biurka to: 70 - 90 centymetrów;
- powierzchnia robocza blatu – stanowisko biurowe należy wyposażyć w biurko o powierzchni blatu umożliwiającej swobodną pracę z dokumentami i/lub komputerem;
- ergonomiczny fotel – z miękkim siedziskiem i odchylanym wysokim oparciem. Idealny fotel posiada również podłokietniki, kółka ułatwiające przesuwanie oraz regulowaną wysokość oparcia i siedziska;
- bezpieczne instalacje elektryczne – należy ograniczyć ryzyko porażenia prądem, np. przez uszkodzone okablowanie lub awaryjne sprzęty.
Odpowiedni mikroklimat
Twój pracodawca powinien zadbać o odpowiednie mikrowarunki panujące w pomieszczeniu przeznaczonym do pracy. Wilgotność powietrza powinna mieścić się w granicach 30 – 65%. W zamkniętych pomieszczeniach i temperaturze między 20 a 22°C najbardziej komfortowa wilgotność powietrza wynosi 40 – 60%. Pokój biurowy należy wyposażyć w wentylację oraz ogrzewanie i ponadto zabezpieczyć przed działaniem wilgoci. Zacieki oraz pleśń pojawiające się w narożnikach pomieszczenia czy za szafkami stwarzają ryzyko dla zdrowia, podobnie jak brak ogrzewania oraz możliwości obiegu powietrza w biurze.
Najczęstsze choroby pracowników biurowych
Oświetlenie pomieszczenia
W pomieszczeniu biurowym powinno znaleźć się nie tylko sztuczne źródło światła. Pracodawca musi zadbać także o naturalne oświetlenie miejsca do pracy. Zbyt słabe światło przyczynia się do nadmiernego przemęczenia oczu i występowania bólów głowy u pracowników. Brak okna i dostępu do naturalnego oświetlenia może powodować pogorszenie samopoczucia oraz spadek energii. W przypadku pracowników biurowych złe warunki panujące w pomieszczeniu wpływają negatywnie na rezultaty pracy oraz zwiększają ryzyko popełniania błędów przez zatrudnione osoby.
Co zwiększa wydajność w pracy biurowej?
Cisza i spokój
Czynności wykonywane na stanowisku biurowym wymagają skupienia i wzmożonego wysiłku psychicznego. Aby stworzyć idealne warunki do działania, należy zapewnić ciszę oraz spokój w pomieszczeniu. Pracownikom łatwiej się skupić, gdy rozmowy w otoczeniu ograniczone są do minimum i wyłączone są irytujące dźwięki telefonów czy alarmów. Warto zaopatrzyć biuro w dźwiękoszczelne okna, by dźwięki z zewnątrz nie utrudniały koncentracji.
Pomieszczenia do odpoczynku
W wielu dużych korporacjach pracodawcy decydują się na wydzielenie dodatkowych pomieszczeń w biurze. Pokoje do gier, odpoczynku, czy nawet z przeznaczeniem na drzemkę pozwalają pracownikom w przyjemny i szybki sposób zregenerować siły. Kolorowe ściany i dekoracje w pomieszczeniach dodają energii oraz motywują do działania. Kilkunastominutowe drzemki lub możliwość wyciszenia się wpływają pozytywnie na efektywność.