Firmy przyszłości – czego kandydaci będą oczekiwać od pracodawców?

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Maja Gojtowska
Kategoria: Życie zawodowe

Salesman painting tall buildings on urban wallIlu kandydatów, tyle oczekiwań wobec wymarzonego miejsca pracy. Jednak niektóre preferencje pracowników są stałe. Co ważne, nie tylko wysokie zarobki się liczą! Co firmy powinny oferować, by każdy mógł czuć się dobrze? Sprawdź naszą listę.

 

• Partnerstwo i akceptacja indywidualności

Praca „z” a nie „dla” firmy – taka dewiza będzie przyświecać kandydatom, szukającym dla siebie miejsca na rynku pracy. Firma, która stawia na partnerski dialog – to dla wielu pracowników ideał. Taki typ organizacji wspiera podwładnych, umożliwia im rozwój, otwiera się na pomysły i pasje, pozwala na dyskusję, zostawia pole dla samodzielności oraz własnej inicjatywy. Istotna jest atmosfera, dzięki której ludzie czują, że ze sobą współpracują. Mają realny wpływ na rzeczywistość, a nie są tylko trybikami w wielkiej maszynie. To oni tworzą kulturę organizacyjną, a nie wpisują się w nią na siłę.

 

• Menedżer, który nie demonstruje władzy

Coraz popularniejsza staje się koncepcja zwinnego przywództwa. Zdaniem ekspertów, idea zarządzania „Management 3.0” doskonale pasuje do dynamicznego świata biznesu. Zgodnie z nią, duży nacisk położony jest na samoorganizujące się zespoły, które angażują się we wspólne działanie i zarządzanie przez cele. Menedżer nie stoi nad zespołem, demonstrując swoją władzę, wydając polecenia i decydując o wszystkich podejmowanych krokach. Współczesny lider wspiera zespół i podąża w tym samym kierunku.

 

• Otwartość na potrzeby pracowników

Elastyczność i otwartość na zmiany to kompetencje, które są cenione u szukających pracy. Podobnych atutów kandydaci oczekują od pracodawców. Wiele osób ceni dzisiaj elastyczny czas pracy, możliwość regulowania grafiku, wykonywania części obowiązków zdalnie czy współpracę z firmą z pozycji niezależnego freelancera. Do organizacji przyszłości będą należeć te, która potrafią wsłuchiwać się w głos pracowników i reagować na ich potrzeby.

 

• Możliwość godzenia różnych sfer życia

Praca pracą, ale coraz więcej pracowników oczekuje, że będzie miało czas również na życie rodzinne, swoje pasje i rozwój osobisty. Dlatego work-life balance to ważny aspekt.

 

• Konkretny kierunek działania

Młodzi pracownicy chcą wiedzieć, że to, co robią ma sens i jest wartościowe. Są gotowi zaangażować się, ale ich pracodawca musi grać fair, dbać o przejrzystą komunikację i mieć jasno wyznaczony cel.

 

• Możliwość ciągłej nauki

Nie tylko przedstawicielom generacji Y i Z zależy na rozwijaniu ważnych dla nich kompetencji, poszerzaniu wiedzy i zdobywaniu nowych doświadczeń. Wynagrodzenie nie jest jedynym czynnikiem decydującym o atrakcyjności pracodawcy. Ważny jest także ciągły rozwój, np. poprzez udział w międzynarodowych projektach.

 

• Otwartość na innowacje i kreatywne podejście

Firmy przyszłościowe nie powinny też bać się innowacyjnych rozwiązań. Hamowanie kreatywności podwładnych to jak strzelanie gola do własnej bramki. Pożądane miejsca pracy to takie, w których nie wieje monotonią i rutyną, a pracownicy mogą wyrażać swoje zdanie, dzielić się pomysłami i wdrażać nieszablonowe projekty.

 

Benefity spełniające oczekiwania pracowników

W wielu firmach świadczenia pozapłacowe są dzisiaj czymś powszechnym. Ważne jednak, by były one dostosowane do potrzeb pracowników, a nie funkcjonowały tylko dlatego, że tak wypada. Do ciekawych rozwiązań należy np. dzień wolny od pracy. Inspirującym przykładem jest także tworzenie klubów sportowych wewnątrz firmy (np. rowerowy, kajakarski, pływacki itd.), które integrują pracowników i wspierają ich sportowe pasje.

 

A co według Was świadczy o atrakcyjności pracodawcy i co będzie liczyć się w przyszłości?

 

Oceń artykuł


Narzędzia