Jakie reguły obowiązują podczas spotkań biznesowych? Na czym polega międzynarodowa etykieta? O czym warto pamiętać w codziennych sytuacjach? Jeśli szukasz odpowiedzi na tego typu pytania, skorzystaj z dostępnych źródeł. Wybór jest naprawdę duży. Wyposażony w wiedzę nie popełnisz faux pas w kontaktach służbowych.
1. Literatura
Na rynku wydawniczym jest wiele pozycji skupionych wokół tematu: savoir-vivre. Znajdziemy propozycje adresowane zarówno do dorosłych, jak i do dzieci. Bon ton, zasady dobrego wychowania – to zagadnienia modne i ponadczasowe, ważne dla osób w różnym wieku. Dorośli, którzy chcą skupić się na wątku zawodowym, biznesowym, mają do wyboru m.in.:
• Adam Jarczyński, Etykieta w biznesie. Praktyczny poradnik savoir-vivre`u
Jak napisać służbową wiadomość? Kto pierwszy podaje rękę? Jakie zasady dotyczą podróży służbowych? Odpowiedzi na pytania dotyczące dobrych manier można poszukać w publikacji książkowej.
• Adam Jarczyński, Z klasą, na luzie. Dobre maniery, zdrowy rozsądek i sztuka łamania zasad
Lekka lektura, napisana w przystępny i jasny sposób, zawierająca różne anegdoty z codziennych sytuacji, przybliżająca temat dobrych manier i umiejętności łamania reguł.
• Andy Collins, Mowa ciała. Co znaczą nasze gesty?
Z dobrymi manierami ściśle wiąże się język, dobór słownictwa, komunikacja. Duże znaczenie mają też nasze gesty, mimika. Warto więc dowiedzieć się więcej na temat mowy ciała. Odległości między rozmówcami, język rąk, uścisk dłoni a charakter człowieka, tiki i nawyki, gesty wokół twarzy, wyczytywanie kłamstw z mowy ciała – to tylko przykładowe zagadnienia, o których można przeczytać w książce „Mowa ciała. Co znaczą nasze gesty?”.
• Wojciech S. Wocław, Savoir-vivre, czyli jak ułatwić sobie życie
W poradniku znajdziemy informacje i wskazówki dotyczące różnych sytuacji z życia wziętych. Czy zawsze musimy przestrzegać ustalonych zasad? Czy lepiej zachować elastyczność? Kiedy można łamać reguły i jakie rozwiązania wówczas wybrać? Warto wspólnie z autorem książki zastanowić się nad współczesnymi wyzwaniami związanymi z etykietą.
• Tomasz Orłowski, Protokół dyplomatyczny. Między tradycją a nowoczesnością
Obszerna książka dyplomaty, wieloletniego szefa Protokołu Dyplomatycznego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. To źródło wiedzy przydatne osobom na różnych stanowiskach, w różnych branżach.
2. Blogi i strony ekspertów
Warto śledzić strony www i blogi oraz inne kanały komunikacji osób, które zawodowo zajmują się etykietą w biznesie, mają duże doświadczenie, są ekspertami i dzielą się swoją wiedzą. Przykładowo, na stronie: www.dskconsulting.pl/blog/ można przeczytać o sztuce wręczania kwiatów, wysyłaniu świątecznych życzeń, podawaniu kawy, spotkaniach z klientami. Z kolei blog http://dobremaniery24.pl/ udowadnia, że bycie kulturalnym człowiekiem jest czymś użytecznym, praktycznym, ułatwiającym życie. Jest mnóstwo codziennych sytuacji, w których dobre maniery bardzo się przydają.
3. Szkolenia
Kursy, szkolenia i warsztaty to jedno z rozwiązań, gdy chcemy i potrzebujemy poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności dotyczące etykiety biznesowej. Zanim zdecydujemy się na udział w zajęciach, zastanówmy się, jakie konkretnie zagadnienia chcemy zgłębiać. Do wyboru mamy tematy, takie jak: komunikacja międzykulturowa, dress code, protokół dyplomatyczny, wystąpienia publiczne, korespondencja służbowa, etykieta stołu, spotkania biznesowe, budowanie wizerunku itp. Warto dobrze sprawdzić ofertę szkoleniową, portfolio wybranej firmy oraz doświadczenie zawodowe trenerów i innych osób prowadzących zajęcia.