Porady Życie zawodowe Entuzjazm w pracy – przewlekle udawany może szkodzić zdrowiu
19.02.2020  | 5 min czytania

Entuzjazm w pracy – przewlekle udawany może szkodzić zdrowiu

19.02.2020  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(1)

Aby odczuwać prawdziwą radość z tego, co robimy, musimy dobrze się czuć w środowisku, w którym funkcjonujemy na co dzień. Jeśli nie do końca jesteśmy zadowoleni z zakresu obowiązków albo z relacji z innymi współpracownikami, a nasz entuzjazm jest udawany i wymuszony, prędzej czy później pojawią się frustracja, złość i znużenie.

Połowa życia w korporacji. Jak podczas rekrutacji wytłumaczyć odejście?

Entuzjazm w pracy – mile widziany

Nie jest tajemnicą, że o wiele łatwiej wchodzi się w interakcje z ludźmi, którzy są uśmiechnięci, otwarci i entuzjastycznie nastawieni do życia. Potwierdzają to nie tylko badania, ale też codzienne doświadczenia każdego człowieka. O wiele chętniej skorzystamy ponownie z usług jakiejś firmy czy odwiedzimy wybrany sklep, jeśli doświadczyliśmy tam pozytywnego przyjęcia, zainteresowania i przyjaznej atmosfery. Nawet jeśli pełne entuzjazmu podejście sprzedawcy, handlowca czy pracownika działu obsługi klienta wydaje nam się nie do końca szczere, to i tak wolimy taką postawę niż obojętność i nieuprzejme odpowiedzi rozmówcy.

Prezenteizm – korporacyjna epidemia

Prawdziwy entuzjazm - po czym go poznać?

Nadużywasz tych słów? Czas na zmianę pracy!

Jeśli odczuwamy prawdziwy entuzjazm i satysfakcję z naszego życia zawodowego, to mamy potrzebę, by ciągle się doskonalić, szukać nowych dróg i rozwiązań, dzięki którym będziemy spełniać się w obecnej pracy jeszcze bardziej. Mamy bowiem wrażenie, że jesteśmy w odpowiednim miejscu i chcemy to wykorzystać najlepiej, jak to tylko możliwe. Warto zatem od czasu do czasu dokonać takiej autoanalizy i szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to, gdzie jestem i czym się zajmuję, jest zgodne z moimi potrzebami. Jeśli dojdziemy do wniosku, że nie, to nie musimy od razu zmieniać miejsca pracy. Czasami wystarczy dokonać kilku zmian w swoim obecnym środowisku zawodowym i swoim podejściu, by poczuć różnicę i np. stać się bardziej asertywnym i przestać postępować wbrew sobie.

Tłumienie trudnych emocji – sprawdź, do czego prowadzi!

Każdy pracownik ma swoje wewnętrzne przeżycia, problemy i troski, z którymi się zmaga. Wszyscy miewają lepsze i gorsze dni - jest to całkowicie zrozumiałe. Z kolei sytuacja, w której trzeba, bez względu na wszystko, nieustannie się uśmiechać i zachowywać się tak, jakby świat należał do nas i nie istniały dla nas żadne ograniczenia, z pewnością do naturalnych nie należy. Udawanie, że jest się radosnym i szczęśliwym, gdy w środku kłębią się irytacja, złość, rozczarowanie i inne trudne emocje, może być bardzo obciążające dla zdrowia psychicznego i fizycznego.

Jak zmotywować się do zmiany pracy?

Jakie mogą być konsekwencje długotrwałego zachowywania się w sposób niezgodny ze swoimi autentycznymi odczuciami? Najczęściej obserwowanymi objawami są:

  • poczucie wypalenia zawodowego – może występować nawet częściej w sytuacji, kiedy nie możemy być do końca sobą, niż gdy czujemy się przeciążeni pracą i przytłoczeni obowiązkami;

Czy powinieneś być sobą w pracy?

  • różnego rodzaju dolegliwości somatyczne – jak wynika z badań przeprowadzonych przez prof. Briana Little, psychologa osobowości z Harvardu, konieczność stałego kontrolowania swoich emocji może przyczyniać się do powstawania chorób układu krążenia i obniżenia odporności organizmu;

Niewymarzony staż, nietrafiony wybór. Co robić?

  • problemy z oddzieleniem pracy zawodowej od życia prywatnego – jeśli przez długi czas jesteśmy zmuszeni do pracy na najwyższym obrotach i ciągłego pobudzania w sobie entuzjazmu, to po zakończeniu pracy trudno nam jest przejść w tryb odpoczynku i regeneracji. Czujemy się sztucznie „nakręceni” i nie potrafimy zwolnić, a to nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie;

E-book: Negocjacje finansowe, czyli jak rozmawiać o zarobkach i podwyżkach

  • w skrajnych przypadkach długotrwałe tłumienie w sobie negatywnych emocji może prowadzić do tego, że nasz obraz świata zostanie zaburzony. Uczucia, które od siebie oddalamy i których staramy się nie dopuszczać do środka, potrafią powracać ze zdwojoną siłą. W konsekwencji możemy zacząć odbierać świat jako mniej przyjazne miejsce.

Entuzjastyczne podejście do pracy to zjawisko jak najbardziej pożądane, pod warunkiem, że jest autentyczne i wypływa ze szczerej radości i zapału. Jeśli nie odczuwamy spokoju, zadowolenia i prawdziwego zamiłowania do tego, czym się zajmujemy, chyba najwyższy czas rozejrzeć się za inną pracą.

10 zachowań, po których poznasz złego szefa

Oceń artykuł