Wrażliwość i empatyczne nastawienie – czy to ma sens w świecie biznesu? Okazuje się, że tak! Pracodawcy już podczas rekrutacji zwracają uwagę na inteligencję emocjonalną kandydatów, których zamierzają zatrudnić. Przekonaj się, że warto być empatyczną osobą i przeczytaj, dlaczego empatia jest dzisiaj niezwykle istotna. Sprawdź też, jak możesz zacząć ćwiczyć tę wyjątkową umiejętność w codziennych firmowych sytuacjach.
Czego dowiesz się z artykułu?
• Co to jest empatia i w jakich profesjach jest najbardziej pożądana?
• Empatia – w jakich sytuacjach zawodowych warto być empatyczną osobą?
• Na czym polega empatyczna komunikacja ze współpracownikami?
• Empatyczne podejście do inności – dlaczego jest to dzisiaj takie ważne?
• Zachowania empatyczne – jak ćwiczyć empatię?
| Emocje w pracy – dlaczego warto nad nimi panować?
Co to jest empatia i w jakich profesjach jest najbardziej pożądana?
Empatia to umiejętność rozpoznawania i wczuwania się w stan emocjonalny drugiej osoby. Dzięki niej jesteśmy w stanie „wejść w buty” naszego rozmówcy i wyobrazić sobie, co może myśleć w danej sytuacji, a także jakie emocje skrywa. Empatyczna postawa pozwala być uważnym rozmówcą, cierpliwie słuchać i służyć innym wsparciem, a niekiedy i własnym doświadczeniem. Z pewnością empatyczna osoba nie ocenia, a stara się lepiej zrozumieć drugiego człowieka oraz jego potrzeby. Empatia pozwala też efektywniej komunikować się z innymi, co jest bardzo potrzebne w środowisku pracy – m.in. w nawiązywaniu i pielęgnowaniu relacji z innymi współpracownikami oraz przełożonymi.
W niektórych zawodach (np. nauczyciel, wychowawca przedszkolny, opiekun osób starszych, pielęgniarka, lekarz czy ratownik medyczny) empatia jest jedną z kluczowych kompetencji, o której pracodawcy wspominają w ofertach pracy. Tak naprawdę ta umiejętność w każdej branży i na każdym stanowisku odgrywa ważną rolę. Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne są też sprawdzane podczas rozmów i testów rekrutacyjnych. Dlaczego? Od ich poziomu może zależeć to, czy dana osoba będzie pasować do zespołu i kultury organizacyjnej i czy będzie właściwie wykonywać swoje obowiązki. Empatia często warunkuje to, czy praca w zespole będzie przebiegać bezproblemowo i efektywnie.
| Porozumienie bez przemocy. Twój sposób na lepszą współpracę
Empatia – w jakich sytuacjach zawodowych warto być empatyczną osobą?
Wiesz już, co to znaczy empatia. A w jakich sytuacjach możesz się z nią spotkać na swojej ścieżce zawodowej? Kiedy empatyczność jest wręcz wskazana? Specjalnie dla Ciebie zebraliśmy kilka przykładów.
1. Rekrutacja: sesja Assessment Center
Z empatią możesz spotkać się już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Metoda AC pozwala sprawdzić różne kompetencje kandydata, który wykonuje zarówno indywidualne, jak i zespołowe zadania – np. bierze udział w scenkach i dyskusjach. Rekruterzy obserwują wówczas, jak współpracujesz z innymi, jak reagujesz na trudności i jak radzisz sobie z wyzwaniami. Przerywanie wypowiedzi rozmówcy, nachalna próba dominowania nad nim, nieuprzejme odpowiedzi i forsowanie swoich racji bez merytorycznego dialogu są znakiem, że swoim zachowaniem przeczysz empatycznej postawie. Może to zdyskwalifikować Cię z listy potencjalnych pracowników, dlatego warto pokazać się z jak najlepszej (empatycznej) strony podczas testów HR.
2. Adaptacja w firmie
Bycie empatycznym z pewnością pomoże Ci przejść przez firmową adaptację i onboarding, czyli kolejne etapy po rozmowie rekrutacyjnej i przyjęciu Cię do pracy. Osoby z wysokim poziomem inteligencji emocjonalnej potrafią szybko odnaleźć się w nowym środowisku i nawiązać dobry kontakt ze współpracownikami. Dzięki empatii zyskują też ich sympatię, łatwiej wdrażają się w powierzone obowiązki i są w stanie lepiej zrozumieć misję firmy.
3. Relacje ze współpracownikami
Praca to nie tylko zadania zawodowe, ale też relacje z innymi. Empatia bez wątpienia pomaga budować przyjazną atmosferę w pracy. Wszyscy wiele zyskują, jeśli nie myślimy wyłącznie o sobie i swojej karierze, ale potrafimy też poświęcić uwagę innym. Dzięki temu możemy czerpać z doświadczeń innych osób i rozwijać swoje kompetencje społeczne. Dobre relacje ze współpracownikami pozwalają też usprawnić pracę i zacieśnić więzi w zespole. Bycie empatyczną osobą wobec kolegów i koleżanek z pracy to także okazywanie im szacunku, akceptowanie ich i rozumienie np. odmiennego podejścia do niektórych spraw, co pozwala na co dzień uniknąć sporów, frustracji i podbramkowych sytuacji.
4. Relacje z klientami
Merytoryczne przygotowanie, wiedza i doświadczenie – to wszystko jest bardzo ważne w kontaktach z klientami. Ogromną wartość ma również wspomniana już inteligencja emocjonalna, która może zdecydować o tym, czy klient zwyczajnie Cię polubi, zapamięta i będzie chciał nadal z Tobą współpracować.
| 10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami
Na czym polega empatyczna komunikacja ze współpracownikami?
Empatia sprawia, że umiemy okazywać troskę i zrozumienie, a także oferować innym swoją obecność i czas. Dzięki tej umiejętności faktycznie chcemy wysłuchać tego, co mówi druga osoba, pomóc jej i dać wsparcie. Bez przerywania, bez ponaglania i bez oceniania. Jeśli chcesz, aby komunikacja była empatyczna, powinieneś więcej uwagi poświęcać emocjom i zastanawiać się, jakie potrzeby się za nimi kryją.
Taki rodzaj komunikacji zakłada, że nie osądzamy rozmówcy, nie krytykujemy, nie pouczamy i nie udzielamy nieproszonych rad w trakcie konwersacji. Zamiast tego staraj się przełamywać bariery komunikacyjne, nazywaj emocje, okazuj zrozumienie. Możemy też zaoferować swoją pomoc i też tego samego oczekuj od interlokutorów. Jak to przełożyć na konkretne przykłady empatii?
Gdy kolega zza biurka opowiada o trudnościach związanych z projektem, który realizuje i wspomina o popełnionych przez siebie błędach, zamiast oceniać go i nazywać np. słabo zorganizowanym czy nieprofesjonalnym, warto spokojnie wysłuchać jego opowieści, by miał poczucie, że może podzielić się z Tobą swoimi emocjami i że nie będzie osądzany. Jeśli chcesz być bardziej empatyczną osobą, to nie okazuj lekceważącego tonu („Przecież nic się nie stało”, „Po co tak to przeżywasz”) i nie wzbudzaj poczucia winy w rozmówcy („Mogłeś to zrobić tak i tak”). Zauważając, że dane doświadczenie musiało być dla kogoś np. przykre i frustrujące, pokazujesz, że szanujesz i rozumiesz drugą osobę.
| Praca okiem HR-owca: ważna jest komunikacja empatyczna
Empatyczne podejście do inności – dlaczego jest to dzisiaj takie ważne?
W dzisiejszym świecie empatia wobec współpracowników, a także porzucenie stereotypowego myślenia na rzecz równości i tolerancji to kluczowe kwestie w multikulturowym środowisku pracy. Równe traktowanie osób o odmiennych poglądach czy religii, a także unikanie wykluczeń ze względu na kolor skóry, płeć, wiek czy stan zdrowia są wręcz niezbędne. Zaakceptowanie inności jest pewnego rodzaju empatycznym spojrzeniem na osoby, które czymś się od nas różnią. Empatia powinna więc zastąpić dyskryminację oraz być podstawą do niesienia pomocy, wsparcia i zrozumienia m.in. spotykanym osobom z niepełnosprawnościami, z chorobami psychicznymi itp.
| Równość i tolerancja – ważne wyzwania współczesności
Zachowania empatyczne – jak ćwiczyć empatię?
O empatii mówi się, że jest kompetencją przyszłości, dlatego warto ją w sobie kształtować. Na stopień empatii mają wpływ m.in. predyspozycje, geny, wychowanie i dzieciństwo. Jednak nie oznacza to, że empatyczności nie można ćwiczyć i rozwijać w dorosłym wieku. Przede wszystkim warto uświadomić sobie, że empatyczna postawa ściśle wiąże się z umiejętnością słuchania i uważnością. Jeżeli chcesz ćwiczyć swoją empatię, zastanów się:
- czy potrafisz się zatrzymać i skupić na emocjach ludzi, którzy są dookoła Ciebie,
- czy jesteś dobrym obserwatorem,
- czy dobrze odczytujesz mowę ciała i sygnały niewerbalne,
- czy zwracasz uwagę na nastrój swoich współpracowników.
Dzięki powyższym pytaniom możesz sobie uzmysłowić, nad czym konkretnie musisz jeszcze popracować. W ćwiczeniu empatii mogą pomóc Ci również treningi świadomości, uważnej obserwacji i mindfulness wzmacniające umiejętność współodczuwania.
Na koniec mamy najważniejszą wskazówkę dla Ciebie. Pamiętaj, że warto być też empatycznym dla siebie. Być może powyższe pytania i techniki mindfulness pozwolą Ci zrozumieć swoje ograniczenia, odpuścić pewne kwestie, których nie jesteś w stanie samodzielnie zrealizować. Mamy nadzieję, że na zawodowej drodze znajdziesz kogoś, kto wykaże się wobec Ciebie empatyczną postawą… i pomoże Ci w czymś, co Cię ogranicza.
Jak widzisz, bycie empatycznym w środowisku pracy opłaca się i z pewnością warto kształtować w sobie tę umiejętność. Przyda Ci się ona nie tylko w pracy, ale też ułatwi życie. Dobrze bowiem być świadomym uczuć innych osób i umieć wczuć się w ich sytuację.
| 8 zawodów, w których praca zespołowa jest niezbędna
Szukasz miejsca pracy, gdzie spotkasz empatycznych współpracowników i szefa? Przygotuj swoje CV z pomocą naszego narzędzia i znajdź wymarzoną posadę.