Porady Życie zawodowe Emocje w pracy. Dlaczego warto nad nimi panować?
27.05.2020  | 4 min czytania

Emocje w pracy. Dlaczego warto nad nimi panować?

27.05.2020  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Radość, smutek, złość, wstyd, strach…Wszystkie emocje są potrzebne, nawet te, które są trudne i kojarzą się negatywnie. Jeśli zrozumiemy, z czego wynikają, będzie nam łatwiej nad nimi panować. To z kolei ułatwi nam budowanie autorytetu i porozumienia zarówno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym.

Nazwij swoje emocje!

Choć mogłoby się wydawać, że umiejętność określenia dokładnie tego, co się czuje, nie jest niczym niezwykłym, a już na pewno niczym trudnym, to w rzeczywistości wiele osób ma z tym problem. Mylimy jedne emocje z innymi lub nie przyznajemy się sami przed sobą, jakie uczucia w rzeczywistości odczuwamy, bo to wymagałoby głębszej analizy i być może stawienia czoła większemu problemowi, który się za tym napięciem kryje.

5 sposobów na rozładowanie stresu w pracy

Tłumimy emocje również dlatego, że czujemy się zobowiązani, by przestrzegać obowiązujących norm społecznych i organizacyjnych, wedle których wyrażanie silnych uczuć jest oznaką braku profesjonalizmu. Dajmy sobie prawo do ich odczuwania, ale ich ekspresję ograniczmy do poziomu, który będzie akceptowalny dla otaczających nas osób i nie będzie dla nikogo krzywdzący. Jeśli niewłaściwie określamy swoje stany emocjonalne, to nie możemy na nie odpowiednio reagować i nie stosujemy odpowiednich środków, by się ze swoimi niepokojami lub lękami uporać. Pomijanie swoich emocji może wpływać na gorsze samopoczucie i potęgować fizyczne symptomy stresu, np. bóle głowy lub problemy ze snem.

Empatia w pracy? Sprawdź, dlaczego się opłaca!

Jak poradzić sobie z trudnymi emocjami?

Pewne sytuacje w pracy, również te powodujące stres i rozdrażnienie, lubią się powtarzać. Jeśli nie byliśmy zadowoleni ze sposobu, w jaki na nie zareagowaliśmy w przeszłości lub spotkały nas za to niemiłe konsekwencje, warto przemyśleć sobie, jak powinniśmy zachować się w obliczu podobnego problemu w przyszłości.

4 sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy

Wśród sprawdzonych i skutecznych sposobów rozładowywania emocji najczęściej pojawiają się:

  • skupienie się na konkretach – jeśli mamy do kogoś pretensje, że nie wykonał swojego zadania tak, jak powinien, lub jeśli przez czyjeś niedopatrzenie bądź zaniedbanie spotkała nas reprymenda, powstrzymajmy się od emocjonalnego wybuchu i wypowiadania przykrych słów. Lepiej konkretnie przedstawić danej osobie, o co mamy do niej żal i dlaczego jej zachowanie nas frustruje, a następnie poprosić ją, żeby w miarę możliwości naprawiła swój błąd i unikała podobnego postępowania w przyszłości;

Sport po pracy, czyli jak znaleźć ujście dla stresu i emocji

  • wyładowanie się w „bezpiecznym miejscu” – czasami emocje są tak silne i gwałtowne, że trudno jest nad nimi zapanować. Wówczas najlepszym wyjściem jest znalezienie odosobnionego miejsca i wyrzucenie z siebie złości, frustracji i żalu, np. stosując tzw. metodę cichego krzyku;

Stres w nowej pracy: Jak z wroga uczynić sprzymierzeńca?

  • mówienie o emocjach – zamiast wściekać się na kolegę z pracy lub podwładnego, krzycząc i używając nieprzyjemnych słów czy gestów, lepiej jest opowiedzieć o tym, co i dlaczego nas tak zdenerwowało. Bywa to trudne, ale naprawdę warto wziąć kilka głębokich wdechów i wypróbować tę metodę, bo dzięki niej nie dopuścimy do eskalacji konfliktu i damy szansę drugiej stronie na spokojne wyjaśnienia. Być może okaże się, że zachowanie, które nas tak zdenerwowało, wynikało z osobistych problemów drugiej osoby lub nie było zależne od niej.

Wysoka wrażliwość – jak radzić sobie w pracy?

Panując nad emocjami, możemy o wiele lepiej i skuteczniej komunikować się z kolegami z pracy i przełożonymi. Nie dopuszczając do wybuchu silnych emocji, zapobiegamy także występowaniu poważnych konfliktów, a to ma kolosalne znaczenie dla jakości naszych relacji i samej pracy.

Oceń artykuł