Dron, drukarka 3D i Snapchat – pracownik z nietypowymi umiejętnościami poszukiwany

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Maja Gojtowska
Kategoria: Życie zawodowe

Fotolia_110976727_Subscription_XXL_lekkiPraca w zespołach wirtualnych i wielokulturowych, inteligencja emocjonalna, selekcja informacji z szumu informacyjnego – to tylko niektóre z tzw. kompetencji przyszłości. Jednak prócz umiejętności miękkich, na rynku pracy cały czas poszukiwani są kandydaci z twardymi kompetencjami, które często potwierdzają kursy czy certyfikaty.

 

Według raportu Pracuj.pl „Czas na zawodowe zmiany“, aż 86% Polaków uważa, że warto być na bieżąco z rynkiem pracy i śledzić aktualne oferty, nawet jeśli jest się obecnie zatrudnionym. Zdaniem 24% ankietowanych, pozwala to na stałe aktualizowanie niezbędnej wiedzy w kontekście kompetencji pożądanych obecnie przez pracodawców. To najlepszy sposób na przeciwdziałanie rutynie, na którą skarży się 24% pracujących Polaków.

 

Powinniśmy traktować rynek pracy jak dobrego znajomego, z którym warto być w kontakcie. Obserwując trendy i oczekiwania pracodawców, mamy szansę na bardziej realny obraz samego siebie, swoich kompetencji. Jednocześnie, jeżeli widzimy gdzieś luki, obszary do rozwoju, możemy świadomie podjąć decyzję, w jakim kierunku chcemy zmierzać, czego chcielibyśmy się jeszcze nauczyć. W regularnie pojawiających się ofertach pracy w serwisie Pracuj.pl możemy sprawdzić, jakie wymagania są obecnie stawiane osobom o naszej specjalizacji zawodowej, jakie umiejętności są przez pracodawców pożądane. Dzięki temu będzie nam łatwiej określić czego nam brakuje i podjąć kroki zmierzające do uzupełnienia kwalifikacji – przekonuje Sabina Dąbrowska-Olbryś z Grupy Pracuj.

 

Oto 3 wybrane, na razie nietypowe, umiejętności, które niebawem mogą zacząć pojawiać się w ofertach pracy:

 

Obsługa dronów

Aby obsługiwać drony, w celach innych niż loty sportowe i rekreacyjne, trzeba być operatorem bezzałogowego statku powietrznego (UAVO ang. Unmanned Aerial Vehicle Operator). Potwierdza to specjalny certyfikat wydawany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

W praktyce musi mieć go każdy, kto obsługuje komercyjne loty drona związane min. z fotografią, nagraniami wideo z powietrza, mapowaniem terenu czy pomiarów wykonywany z pokładu drona. Certyfikat może przydać się więc m.in. fotografom, czy pracownikom firmy produkcyjnych czy agencji eventowych. W ramach UAVO wydawane są trzy podstawowe uprawnienia: loty dronem w zasięgu wzroku, poza zasięgiem wzroku i uprawnienia instruktorskie.

 

Projektowanie i druk 3D

Handgezeichnetes 3D-Druck-Icon auf blauem HintergrundDruk 3D to przyszłość, co potwierdza rosnąca wartość tego rynku na całym świecie. Szczególnie zagraniczne oferty pracy zawierają coraz częściej wymagania w tej dziedzinie. Obszar druku 3D wskazał też minister nauki i szkolnictwa wyższego jako jeden z priorytetowych obszarów gospodarki, na którym powinny koncentrować się nakłady na badania.

Druk 3D znajduje zastosowanie w wielu branżach – od medycyny i biomechaniki, przez motoryzację czy lotnictwo, po jubilerstwo i design. Ale nie tylko. W maju tego roku brazylijscy naukowcy właśnie dzięki drukarce 3D uratowali, znalezionego po pożarze lasu żółwia Freddiego. Komputerowo zaprojektowana skorupa, została wydrukowana na specjalnym tworzywie sztucznym. Historia Freddiego, to tylko jeden z przykładów na to, jak druk 3D może zmienić otaczający nas świat. W Polsce fachowców od druku 3D jest wciąż bardzo mało. Pojawiają się za to pierwsze kierunki studiów związane z drukiem 3D – m.in. studia podyplomowe na Politechnice Warszawskiej.

 

Nowe narzędzia i platformy social media

snapchat_snapcodeSpece od marketingu i reklamy wiedzą, że aby skutecznie komunikować się z konsumentem, muszą być tam, gdzie on. To dlatego każdy Social Media Manager w małym paluszku powinien mieć obsługę Facebooka czy YouTube’a. Warto jednak pamiętać, że media społecznościowe cały czas się zmieniają i o ile starsi konsumenci pozostają na Facebooku, młodzi korzystają z innych np. Snapchata czy Vine’a.

Zmieniają się też narzędzia do monitoringu i analizy social mediów. Każdego dnia pojawiają się nowe rozwiązania, o których warto wiedzieć. Community Managerowie, eksperci od marketingu internetowego czy mediów społecznościowych powinni więc cały czas trzymać rękę na pulsie i monitorować rynek.

 

A czy Wy dodalibyście coś do listy nietypowych, niszowych umiejętności pracowników?

Oceń artykuł


Narzędzia