Czy wypada p艂aka膰 w pracy?

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Maja Gojtowska Ocena tre艣ci 1/5 (2)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 1/5 (2)

Fotolia_104051094_Subscription_XXL_lekkiOstra wymiana zda艅 z szefem, niesprawiedliwa ocena roczna, przykry mail od klienta, wzruszaj膮cy prezent od wsp贸艂pracownik贸w. Powod贸w do p艂aczu w pracy, szczeg贸lnie je艣li mamy gorszy dzie艅, jest sporo. Ale czy jest on dozwolony?

 

Je艣li sam nie p艂aka艂e艣, to jest du偶a szansa, 偶e cho膰 raz mia艂e艣 do czynienia z osob膮, kt贸ra p艂acze w pracy: ukradkiem w toalecie, na papierosie, rozmawiaj膮c przez telefon przed budynkiem albo po prostu 艂kaj膮c w r臋kaw wsp贸艂pracownikowi czy ocieraj膮c 艂zy podczas rozmowy z prze艂o偶onym.

P艂acz w pracy jest niczym innym jak oznak膮 nieprofesjonalizmu 鈥 m贸wi Jan, specjalista ds. produkt贸w bankowych.

艁zy w pracy raczej nie pomog膮 nam w budowaniu wizerunku eksperta鈥 ale przyznaj臋, mnie r贸wnie偶 zdarzy艂o si臋 p艂aka膰 w pracy. To by艂 trudny biznesowo czas, mieli艣my bardzo napi臋ty terminarz, 艣ci臋艂am si臋 z szefem i to 艂zy pozwoli艂y mi wy艂adowa膰 emocje 鈥 przyznaje Krystyna, ksi臋gowa w polskiej firmie z bran偶y handlowej.

 

Wymierne korzy艣ci p艂aczu

Jak zwraca uwag臋 Katarzyna Stefa艅ska, psycholog z centrum Enel-med, p艂acz, a w艂a艣ciwie 艂zy maj膮 sw贸j sk艂ad chemiczny. I wbrew pozorom nie jest to fakt bez znaczenia.

Dla nas najwa偶niejsze jest obecno艣膰 dw贸ch hormon贸w: ACTH, kt贸ry stymuluje wydzielanie kortyzolu, hormonu stresu oraz prolaktyny, hormonu wydzielaj膮cego si臋 m.in. w reakcji na stres czy pobudzeniu seksualnym. Badania wykazuj膮 r贸wnie偶 obecno艣膰 substancji b臋d膮cej naturalnym 艣rodkiem przeciwb贸lowym 鈥 wyja艣nia. Co to oznacza?

Z fizjologicznego punktu widzenia p艂acz obni偶a ci艣nienie krwi, w wyniku czego m贸zg jest bardziej dotleniony, oczyszcza uk艂ad nerwowy oraz u艣mierza b贸l. To s膮 wymierne korzy艣ci 鈥 przekonuje Katarzyna Stefa艅ska.

 

Lepiej p艂aka膰 w pracy czy w domu?

W zale偶no艣ci od tego czy p艂aczemy w pracy przy wsp贸艂pracownikach, ukryci w biurowej toalecie, czy w domowym zaciszu w ramionach bliskiej osoby, na nasz膮 reakcj臋 wyp艂ywaj膮 inne zmienne.

Na przyk艂ad to, jakie mamy indywidualne skojarzenia z p艂aczem: czy jest to dla nas oznaka wstydu, s艂abo艣ci? Albo jak jest on komentowany przez nasze otoczenie – przyj臋cie z brakiem zrozumienia b臋dzie pot臋gowa艂o nasz膮 negatywn膮 reakcj臋 鈥 wyja艣nia psycholog z centrum Enel-med. Bior膮c pod uwag臋 wszystkie te elementy, mo偶e okaza膰 si臋, 偶e chwilow膮 ulg臋 jak膮 przyni贸s艂 p艂acz, op艂acimy poczuciem wstydu i wycofaniem si臋 z relacji zawodowych.

 

艁zawy, z艂oty 艣rodek

Na pytanie, czy stanowczo nale偶y hamowa膰 艂zy w pracy, nasz ekspert radzi zachowa膰 鈥 umiar.

Owszem, nie powstrzymujmy si臋 przez p艂aczem w miejscu pracy, ale te偶 nim nie epatujmy. Nasze 艂zy nie zawsze mog膮 spotka膰 si臋 ze zrozumieniem 鈥 wyja艣nia Katarzyna Stefa艅ska. Granica jest bardzo cienka. 艁zy wzruszenia przy po偶egnaniu ze wsp贸艂pracownikami spowodowanym awansem i obj臋ciem innego stanowiska b臋d膮 mile wdziane, ale rz臋sista rozpacz mo偶e wzbudzi膰 u otoczenia mieszane uczucia. Podobnie jest ze 艂zami z艂o艣ci. Pracownik odreagowuj膮cy p艂aczem wyj膮tkowo niegrzeczne zachowanie klienta spotka si臋 ze zrozumieniem wsp贸艂pracownik贸w je艣li robi to pierwszy raz. Je艣li jednak p艂acze, czytaj膮c ka偶dy mail od niego, b臋dzie postrzegany przez otoczenia jako osoba nieodporna na stres i nieumiej膮ca panowa膰 nad w艂asnymi emocjami.

 

Zwa偶 na to, gdzie p艂aczesz

Psycholog podkre艣la, 偶e p艂acz to czynno艣膰 naruszaj膮ca nasz膮 intymno艣膰.

Nie nara偶ajmy ani siebie ani innych na naruszanie granic psychologicznych. Przeciwnie, w naszym otoczeniu zawodowym mog膮 by膰 osoby, kt贸re nie wiedz膮 jak zachowa膰 si臋 w stosunku do osoby p艂acz膮cej, dla kt贸rych b臋dzie to trudna sytuacja 鈥 wyja艣nia Katarzyna Stefa艅ska. Starajmy si臋 zatem znale藕膰 w miejscu ustronnym, z ewentualnym wsparciem tylko najbli偶szej osoby z zespo艂u. W odreagowaniu emocji pomog膮 r贸wnie偶 rozmowa telefoniczna z partnerem lub inn膮 blisk膮 osob膮. Czy zwierza膰 si臋 koledze z pracy: tylko je艣li jest on rzeczywi艣cie naszym przyjacielem. W innym przypadku mo偶emy narazi膰 si臋 na brak zrozumienia czy plotki, kt贸re finalnie tylko pogorsz膮 nasz nastr贸j.

 

Nie b贸j si臋 odpowiada膰 na pytania

P艂acz膮c w pracy, musimy liczy膰 si臋 z tym, 偶e nasi wsp贸艂pracownicy, cz臋sto chc膮c pom贸c, b臋d膮 zadawa膰 pytania o pow贸d 艂ez. Nie zaprzeczajmy wtedy 鈥瀗ic si臋 nie sta艂o鈥 鈥 przecie偶 nikt z nas nie p艂acze przez przyczyny. Je艣li nie chcemy wchodzi膰 szczeg贸艂y trudnej dla nas sytuacji, nie b贸jmy si臋 jasno okre艣li膰 granic臋, m贸wi膮c :

  • 鈥濵am teraz trudny czas w 偶yciu i przepraszam, ale musia艂am odreagowa膰鈥
  • 鈥濪zi臋kuj臋 za twoje zainteresowanie, ale chyba sam musz臋 sobie poradzi膰鈥
  • 鈥濼ym razem nie wytrzyma艂am napi臋cia, ale jest ju偶 lepiej, dzi臋kuj臋鈥

 

A Wam, czy zdarzy艂o si臋 p艂aka膰 w pracy? Jak patrzycie na osoby, kt贸rym zdarzy si臋 uroni膰 艂z臋?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia