Czy warto być sobą w pracy?

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
admin
Kategoria: Życie zawodowe

03827ec6-5f63-4f71-99e4-54b9d37666baBadania przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte pokazują, że aż 75% pracowników nie jest sobą w pracy i ukrywa część swojego „ja” w kontaktach zawodowych. Co więcej, ponad połowa ankietowanych przyznała, że bycie sobą utrudnia im osiąganie celów zawodowych i wspinanie się po kolejnych szczeblach kariery.

 

Co właściwie oznacza „bycie sobą w pracy”?

Kiedy szef ceni moje zdanie, nawet jeśli nie jest ono jednoznaczne z jego własnym zdaniem – mówi Staszek, dziennikarz ogólnopolskiego serwisu informacyjnego.

Kiedy nie muszę nikogo udać, ukrywać własnych poglądów, a kiedy mam na to ochotę mogę podzielić się z kolegami z pracy historiami z życia prywatnego – nie dlatego, że muszę, ale zwyczajnie chcę – dodaje Artur, inżynier w międzynarodowej firmie budowlanej.

 

Po co w ogóle być w 100% sobą w pracy? Przecież, wiele osób powie, że nasza aktywność zawodowa ma jeden, podstawowy cel – zarabianie pieniędzy.

Mnóstwo osób udaje w pracy – przyznaje Ida z działu marketingu, sieci sklepów meblowych. – Siedzenie na pokaz po godzinach, zapraszanie współpracowników na tysiące, tak naprawdę niepotrzebnych spotkań, czy … zostawianie otwartego pokoju, włączonego świata i komputera na pokaz, nawet gdy nie ma ich w firmie – dodaje.

Dlaczego udajemy w pracy?

Bardzo często boimy się pokazać naszym współpracownikom nasze własne oblicze. Najczęstszym powodem jest obawa przed byciem nielubianym oraz chęć zaimponowania przełożonym. Łączy się to z głębszymi potrzebami, takimi jak poczucie przynależności i akceptacji, czy tymi bardziej przyziemnym – dobrą oceną pracowniczą, która przekłada się na większe zarobki czy awans – komentuje Iza Wojtaszek, doradca kariery.

 

Eksperci przestrzegają

Jak wynika z badań, udawanie w pracy i ukrywanie swojej prawdziwej tożsamości nie jest obojętne dla naszego zdrowia.

Za noszenie masek trzeba płacić. Do kosztów należą m.in. wypalenie zawodowe, często powiązane ze stanami lękowymi i depresyjnymi – zwraca uwagę Ewa Kawecka, międzynarodowy coach ICC oraz certyfikowany doradca zawodowy. – Ważna jest też terminologia. Praca to nie konfesjonał. W swoich kontaktach zawodowych nie musimy pokazywać całych siebie i mówić o wszystkim. Trudno sobie wyobrazić, że powiemy irytującemu klientowi, że mamy go serdecznie dość. Ale dobrze, jeśli będziemy wiedzieli, jak w tej trudnej sytuacji pozostać w zgodzie ze sobą i na przykład porozmawiać z nim o trudnej relacji – dodaje Kawecka.

 

Udajesz w pracy? Czas na zmiany

Warto być szczerym i autentycznym w każdym aspekcie życie: prywatnie i służbowo – przekonuje Iza Wojtaszek. – Taka postawa jest podstawą budowania długotrwałych relacji zawodowych oraz własnej marki osobistej – dodaje. Żadnego z powyższych elementów nie da się zbudować na nieszczerości. Nie będziemy też w stanie naprawdę polubić naszej pracy i się w nią zaangażować, jeśli codziennie będziemy coś udawać.

 

Praca to bez wątpienia ważna część życia. Od poniedziałku do piątku spędzamy w niej więcej czasu niż z bliskimi w domu. Jeżeli nosimy w niej maskę, to po prostu marnujemy nasze życie i jedną z największą wartości jakie posiadamy i których nie da się kupić – czas – zwraca uwagę Ewa Kawecka. – Jeśli spotykam osobę i widzę, że buduje ona swoje życie zawodowe na kłamstwie, zastanawiam się, na ile jego praca została przez niego wybrana świadomie, czy jest zgodna z jego wartościami i czy się w niej realizuje – zastanawia się Kawecka.

 

Natomiast Iza Wojtaszek zwraca uwagę, że udawanie może być sygnałem do zmiany w naszym życiu zawodowym.

Jeśli w swojej pracy nie jesteś sobą i cały czas musisz udawać, to może czas na zmianę. Z pewnością są na świecie miejsca, w których będziesz móc być sobą i jeszcze będziesz za to doceniany. Bycie sobą to wspaniałe uczucie, szkoda się męczyć i poświęcać. Gdy trafisz na środowisko, w którym możesz być sobą będzie ci ciężko uwierzyć, że mogłeś żyć inaczej – radzi Wojtaszek.

 

Zastanawiasz się nad zmianą pracy? Włącz polecanie profilu na Pracuj.pl, a my polecimy Cię pracodawcom!

baner_2

 

Oceń artykuł


Narzędzia