Czy praca b─Ödzie prostsza?

Kategoria
┼╗ycie zawodowe

Autor wpisu
Aneta Rusak
Kategoria: ┼╗ycie zawodowe

Fotolia_54183536_Subscription_XXL_2Wypalenia zawodowe dotyka ju┼╝ nie tylko osoby z kilkudziesi─Öcioletnim sta┼╝em pracy, ale tak┼╝e te z kilkuletnim. Win─ů za to najcz─Ö┼Ťciej obarcza si─Ö stres oraz nadmierne obci─ů┼╝enie obowi─ůzkami. Na szcz─Ö┼Ťcie niekt├│rzy pracodawcy maj─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e taki problem istnieje. I zamierzaj─ů si─Ö go pozby─ç.

 

Firma doradcza Deloitte w opublikowanym niedawno raporcie ÔÇ×Trendy HR 2015. Nowy ┼Ťwiat pracyÔÇŁ przyjrza┼éa si─Ö problemowi z┼éo┼╝ono┼Ťci pracy, kt├│ra cz─Östo przyt┼éacza pracownik├│w obowi─ůzkami. Jest to kontynuacja podj─Ötej w ubieg┼éorocznym badaniu kwestii przeci─ů┼╝enia informacyjnego, z kt├│rym boryka si─Ö dzi┼Ť wi─Ökszo┼Ť─ç z nas. Eksperci Deloitte zauwa┼╝aj─ů, ┼╝e ludzie wysy┼éaj─ů ka┼╝dego dnia ju┼╝ ponad 100 miliard├│w e-maili, z kt├│rych zaledwie co si├│dmy jest wa┼╝ny, a telefon kom├│rkowy potrafimy sprawdza─ç nawet 150 razy dziennie. Je┼Ťli do┼é─ůczymy do tego nieko┼äcz─ůce si─Ö spotkania, oka┼╝e si─Ö, ┼╝e na pozosta┼ée obowi─ůzki czasu zostaje nam niewiele.

 

Praca jest zbyt skomplikowanaÔÇŽ

Przeci─ů┼╝enie informacyjne to tylko jeden z problem├│w, z kt├│rymi wsp├│┼éczesny pracownik musi sobie radzi─ç. Nowoczesne technologie sprawi┼éy, ┼╝e jeste┼Ťmy w gotowo┼Ťci do pracy przez ca┼é─ů dob─Ö, siedem dni w tygodniu. Sprawdzanie skrzynki elektronicznej poza godzinami pracy nie nale┼╝y ju┼╝ do rzadko┼Ťci – granica pomi─Ödzy ┼╝yciem zawodowym a prywatnym zatar┼éa si─Ö.

Problemem jest te┼╝ du┼╝e skomplikowanie proces├│w, z kt├│rymi mamy do czynienia w pracy. W tegorocznym raporcie Deloitte 74 proc. respondent├│w przyzna┼éo, ┼╝e ich ┼Ťrodowisko pracy jest ÔÇ×z┼éo┼╝oneÔÇŁ lub ÔÇ×bardzo z┼éo┼╝oneÔÇŁ. Firmy wprowadzaj─ů zaawansowane struktury administracyjne i regulacyjne, dok┼éadaj─ůc pracownikom cz─Östo zb─Ödnych obowi─ůzk├│w. To samo dotyczy skomplikowanych procedur i system├│w biznesowych ÔÇô ju┼╝ w badaniu z 2014 roku 73 proc. os├│b deklarowa┼éo, ┼╝e ma trudno┼Ťci ze znalezieniem potrzebnych danych w systemach firmowych. Do tego dochodz─ů jeszcze czynniki zewn─Ötrze, takie jak np. dynamiczne zmieniaj─ůce si─Ö technologie, kt├│re wymagaj─ů od nas ci─ůg┼éego uczenia si─Ö. To wszystko sprawia, ┼╝e dzisiejsza praca do prostych nie nale┼╝y. Zbyt du┼╝o czasu po┼Ťwi─Öca si─Ö w niej na dzia┼éania, kt├│re nie s─ů kluczowe, a zabieraj─ů energi─Ö. Cz─Östo pracujemy d┼éu┼╝ej, ale mniej efektywnie.

Na szcz─Ö┼Ťcie przysz┼éo┼Ť─ç jawi si─Ö do┼Ť─ç optymistycznie ÔÇô firmy zaczynaj─ů dostrzega─ç problem i maj─ů pomys┼é, jak z nim walczy─ç.

 

ÔÇŽale b─Ödzie prostsza

Uproszczenie ┼Ťrodowiska pracy i obowi─ůzk├│w pracownik├│w to jedno z najwi─Ökszych wyzwa┼ä, kt├│re obecnie stoi przed specjalistami HR. Z raportu Deloitte wynika, ┼╝e dotychczas dopiero 10 proc. firm wprowadzi┼éo programy maj─ůce na celu uproszczenie procedur pracy. Jednocze┼Ťnie blisko po┼éowa (44 proc.) planuje wdro┼╝enie ich w przysz┼éo┼Ťci. Zmiany id─ů wi─Öc ku lepszemu, cho─ç na razie powoli.

Czego zatem mo┼╝emy si─Ö spodziewa─ç?

Firmy z pewno┼Ťci─ů b─Öd─ů chcia┼éy postawi─ç na jak najefektywniejsze wykorzystanie czasu pracy. Uzyska─ç to mog─ů poprzez usprawnienie proces├│w administracyjnych, a nawet ca┼ékowite pomini─Öcie niekt├│rych. Prekursorzy tworzenia prostego ┼Ťrodowiska pracy wprowadzaj─ů systemy i aplikacje niewymagaj─ůce d┼éugich szkole┼ä ani skomplikowanej obs┼éugi. Staraj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ ograniczy─ç nat┼éok informacji.

Mo┼╝na to osi─ůgn─ů─ç m.in. poprzez wprowadzanie zasad dotycz─ůcych wysy┼éania e-maili. Jedn─ů z firm, kt├│ra ju┼╝ to zrobi┼éa, jest Google. Jego pracownicy otrzymali ÔÇ×9 zasad wysy┼éania e-mailiÔÇŁ, kt├│re maj─ů usprawni─ç ich komunikacj─ů i ograniczy─ç spam. Znajduj─ů si─Ö w nich zalecenia dotycz─ůce regularnego usuwania zb─Ödnych wiadomo┼Ťci, dzi─Öki czemu ┼éatwiej odnale┼║─ç te naprawd─Ö wa┼╝ne, szybkiego odpowiadania na e-maile oraz zwi─Öz┼éego i jasnego formu┼éowania tre┼Ťci. Nie mniej istotny jest dob├│r adresat├│w ÔÇô firma kaza┼éa dobrze zastanowi─ç si─Ö pracownikom, zanim zdecyduj─ů si─Ö doda─ç kogo┼Ť do UDW (kopia ukryta), bo skoro osoba jest ukryta, to mo┼╝e wcale nie musi jej tam by─ç.

Praktyk─ů stosowan─ů przez innych pracodawc├│w jest blokowanie mo┼╝liwo┼Ťci wysy┼éania e-maili w weekendy i w trakcie urlop├│w. Istotne jest tak┼╝e ograniczenie do minimum liczby spotka┼ä oraz ich skr├│cenie. Zaoszcz─Ödzony w ten spos├│b czas sprawi, ┼╝e dzie┼ä pracy b─Ödzie efektywniejszy.

Specjali┼Ťci HR podkre┼Ťlaj─ů te┼╝, ┼╝e istotne jest wprowadzenie elastycznych warunk├│w zatrudnienia i zwi─Ökszenie oferowanych pracownikom benefit├│w. Dzi─Öki temu praca stanie si─Ö wygodniejsza i atrakcyjniejsza, a na tym finalnie skorzystaj─ů obie strony ÔÇô i pracownicy, i pracodawcy.

 

Oceń artykuł


Narz─Ödzia