Czego firmy i kandydaci mogą spodziewać się w 2016 roku? Sprawdzamy trendy w rekrutacji

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: Życie zawodowe

Businessman on video conference with her colleague in office jobW nowym roku pracodawcy będą musieli…wziąć się do pracy. Eksperci prognozują, że w coraz większej liczbie branż będziemy mieć do czynienia z rynkiem łaskawym dla pracownika. Nie oznacza to, że kandydaci mogą spocząć na laurach. Ich poprzeczka również będzie wysoko postawiona. 

 

 

 

 

Co będzie wyzwaniem dla firm?

 

Niedobór talentów

Specjaliści ds. HR są zgodni, że pracodawcy będą musieli podnieść sobie poprzeczkę – skupić się na budowaniu wizerunku, kanałach komunikacji z kandydatami i sposobach docierania do talentów.

Eksperci przewidują, że w najchętniej zatrudniających branżach ofert pracy będzie więcej niż dostępnych na rynku kompetentnych kandydatów.

W wielu branżach jest to już teraz zauważalne, np. w IT czy przy rekrutacjach do centrów usług biznesowych, gdzie poszukiwane są osoby znające różne języki obce – mówi Olga Boroch, konsultant w firmie Antal. Nie bez znaczenia jest także pojawienie się na rynku przedstawicieli kolejnych pokoleń.

Jak podkreśla Ewelina Knol, HR specialist w firmie produkcyjnej z branży automotive, na rynku pracy mamy pokolenie Y. A to wymagający pracownicy, którzy wiedzą, czego chcą, lubią wyzwania i zależy im na partnerskim traktowaniu.

 

Nowoczesne technologie w rekrutacji

Zdaniem dr Joanny Żukowskiej, coacha i eksperta IMMOQEE, w nowym roku zwiększy się zainteresowanie rozwiązaniami typu digital w procesie rekrutacyjnym. Firmy i działy HR będą coraz częściej korzystać z nowych technologii podczas poszukiwań kandydatów. Przykładowo, Grupa Pracuj opublikowała ostatnio ogłoszenie w formie wideo. Coraz więcej firm stosuje też nowoczesne systemy rekrutacyjne (takie jak np. eRecruiter) i sięga po wideo-rozmowę jako element procesu rekrutacyjnego.

Wyzwaniem będzie prowadzenie skutecznych, weryfikujących rozmów z kandydatami świadomymi nawet za nadto swych kompetencji – dodaje dr Żukowska.

Jak zauważa Katarzyna Sobótka z bardzoHR, agencji Employee & Employer Branding, rynek jest coraz bardziej świadomy roli tzw. candidate experience, a więc wrażeń kandydatów. Coraz więcej pracodawców stara się więc dostosowywać procesy rekrutacyjne do oczekiwań odbiorców. Firmy chcą usprawniać rekrutacje, poprawiać jakość komunikacji z kandydatami, liczyć się z ich opinią na temat całego procesu – pomagają w tym nowoczesne technologie.

 

Co będzie wyzwaniem dla kandydatów?

Nie tylko przed pracodawcami pojawią się nowe wyzwania. Kandydaci, którzy chcą zrobić dobre wrażenie, również powinni wziąć sobie do serca oczekiwania rekrutujących. W cenie będą na pewno:

  • Doświadczenie zawodowe. To punkt w życiorysie, do którego już teraz pracodawcy przywiązują ogromną wagę. Warto więc już podczas studiów zadbać o rozwijanie praktycznych umiejętności, poznawanie środowiska pracy czy procesów biznesowych, a także … odpowiednie opisanie tego punktu w CV.
  • Wiedza.Na znaczeniu zyskają unikalne kompetencje i specjalistyczna wiedza. Rekruterzy będą jednak unikać osób niecierpliwych, roszczeniowych, skupionych bardziej na sobie, aniżeli celu organizacji – mówi dr Joanna Żukowska.
  • Identyfikacja z firmą.Firmy, zatrudniając daną osobę, chcą mieć pewność, że dopasuje się ona do jej kultury organizacyjnej – podkreśla Olga Boroch. Nie tylko kwalifikacje czy wiedza będą przesądzać o zatrudnieniu. Duży nacisk podczas rekrutacji będzie położony na sprawdzenie, czy kandydat pasuje do zespołu i organizacji i czy w przyszłości będzie identyfikować się z firmą.
  • Kompetencje miękkie.Bardzo często stają się wartością nadrzędną. Całej reszty kandydat może się nauczyć – dodaje przedstawicielka firmy Antal. Nawet jeśli kandydat okaże się wybitnym specjalistą w swojej dziedzinie, a nie umie przekazywać wiedzy ani pracować w grupie, może mieć trudność ze znalezieniem pracy.

 

Jakie umiejętności będą szczególnie pożądane w 2016 roku?

Katarzyna Sobótka wymienia elastyczność i zdolność dostosowywania się do otoczenia. Konieczność szybkiego reagowanie na zmiany jest wręcz nieunikniona w dużych organizacjach i korporacjach.

W dobie nowoczesnych technologii wciąż mocno cenioną kompetencją będzie komunikatywność rozumiana jako umiejętność porozumienia się z ludźmi z różnych poziomów organizacji oraz stanowisk – dodaje Katarzyna Sobótka. Jej zdaniem pracodawcy będą stawiać na kandydatów, którzy potrafią wnieść do firmy kreatywność oraz know how i potrafią się nim dzielić.

Coraz więcej na rynku pojawia się kandydatów prowadzących profesjonalne blogi o tematyce mocno związanej ze swoją specjalizacją, świadomie i celowo kreujących swój wizerunek. Ich aktywność jest szczególnie ważna dla firm, którym zależy na kreatywnej i angażującej postawie – podsumowuje przedstawicielka bardzoHR.

 

Planujesz zmianę pracy? Sprawdź najświeższe oferty na Pracuj.pl!

14_750x200_kobieta_praca

Oceń artykuł


Narzędzia