Porady Życie zawodowe Cyfryzacja, przeprowadzki i kompetencje miękkie, czyli co przyniesie nowy rok
01.01.2015  | 5 min czytania

Cyfryzacja, przeprowadzki i kompetencje miękkie, czyli co przyniesie nowy rok

01.01.2015  | 5 min czytania
Autor wpisu Katarzyna Klimek-Michno

Business people difficult career in a mechanism systemNa rynku pracy ma być coraz lepiej – twierdzą eksperci. Więcej inwestycji, wzrost zatrudnienia, a nawet dyktowanie warunków przez specjalistów, na których jest największe zapotrzebowanie. Zmieniająca się rzeczywistość wymusza jednak na kandydatach i pracownikach elastyczność. Muszą stawić czoła nowym wyzwaniom i oczekiwaniom pracodawców.

 

- Kolejny rok wzmocni pozycję kandydatów i pracowników i zwiększy ich oczekiwania wobec firm, zwłaszcza w branżach, gdzie brakuje rąk do pracy – komentuje Agnieszka Szefler, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. Jej zdaniem pracodawcy, chcąc pozyskać i zatrzymać talenty, będą sięgać po rozbudowane, atrakcyjne świadczenia motywacyjne. Zadbają także o studentów i absolwentów. Przewidywany jest bowiem wzrost zatrudnienia w polskich firmach, a zyskają na tym młodzi ludzie.

Kandydaci, którzy jeszcze się uczą, mają coraz więcej okazji, żeby poznawać biznes. Pracodawcy wspierają procesy rekrutacyjne poprzez programy staży i praktyk, targi pracy, programy ambasadorskie czy programy edukacyjne – wylicza wiceprezes PSZK.

 

Co nas czeka?

Rynek pracy ciągle się zmienia i rozwija, a to oznacza dla kandydatów i pracowników nowe wyzwania. Z czym zmierzą się w 2015 roku? Z pewnością warto zwrócić uwagę na:

• Języki obce – 1 perfekt plus inne

- Coraz częściej firmy wymagają bardzo dobrej, wręcz perfekcyjnej znajomości języka angielskiego. Rośnie też znaczenie innych języków, zwłaszcza niszowych, np. czeskiego czy japońskiego – mówi Urszula Zając-Pałdyna, HR Business Partner w Grupie Pracuj.

 

• Kompetencje miękkie

To coś, co warto wziąć sobie do serca. Dla większości pracodawców nie liczą się wyłącznie tytuły, stopnie i teoretyczna wiedza. Przede wszystkim ważna jest umiejętność wykorzystania teorii w praktyce oraz kompetencje pozwalające np. współpracować w grupie, być zorientowanym na cel i klienta, szukać innowacyjnych rozwiązań, wychodzić z własną inicjatywą, elastycznie reagować, zarządzać sobą w czasie itd.

 

• Mobilność i gotowość do zmian

- Coraz bardziej będzie też ceniona zdolność do zmiany miejsca zamieszkania, gotowość do przeprowadzki – twierdzi Urszula Zając-Pałdyna. Może się to wiązać z różnymi inwestycjami i otwieraniem oddziałów firm w różnych lokalizacjach.

 

• Nowe technologie i dopasowanie do organizacji

- Cyfryzacja jest już widoczna niemal we wszystkich branżach, co wymaga szczególnie od starszych pracowników ciągłej nauki i wdrażania w dynamicznie zmieniające się narzędzia i systemy. Kandydaci muszą z kolei sprostać złożonym i skomplikowanym procesom rekrutacyjnym, które również wykorzystują rozbudowane narzędzia, by jak najlepiej dopasować daną osobę do profilu kandydata – zauważa Agnieszka Szefler.

 

• Konkurencyjne CV

Dzisiaj wielu kandydatów – chcąc wyróżnić się w tłumie - sięga po nieszablonowe i kreatywne sposoby przyciągania uwagi rekruterów. CV w formie infografiki, filmiku, strony internetowej czy prezentacji – to tylko przykładowe pomysły. Nie trzeba za wszelką cenę dążyć do oryginalności. Nie na każdym stanowisku i w każdej branży nieszablonowe CV jest potrzebne. Warto jednak śledzić trendy oraz zadbać o nowoczesne i poprawne dokumenty aplikacyjne tak, by zrobić dobre wrażenie. Poprawnie napisane CV w odpowiedzi na daną ofertę z pewnością nie wyjdzie z mody!

 

• Współpraca międzypokoleniowa

- Kolejnym wyzwaniem jest skuteczna współpraca między pracownikami, którą utrudniają różnice międzypokoleniowe. Na rynku pracy mamy już aktywne cztery pokolenia – 50+, X, Y i Z, charakteryzujące się zupełnie innym podejściem do pracy oraz przyjmujące odmienny system pracy – komentuje Agnieszka Szefler. Pokolenie X to obecni trzydziestokilku- i czterdziestoletni pracownicy. Generację Y tworzą osoby urodzone po 1982 roku, a pokolenie Z – osoby urodzone po 1990 r. Zdaniem Agnieszki Szefler, kooperacja międzypokoleniowa wymaga mocno rozwiniętych kompetencji miękkich, które jeszcze kilka lat temu nie odgrywały tak ważnej roli. To również duże wyzwanie dla pracodawców, którzy powinni umożliwić pracownikom z różnych pokoleń wzajemną naukę i wymianę doświadczeń poprzez zespołowe działania. Starsi i bardziej doświadczeni pracownicy mogą być świetnymi mentorami dla młodszych kolegów, a ci z kolei mogą wnieść do firmy nowe spojrzenie i pomysły, np. wykorzystujące nowe technologie.

 

A Wy jakich zawodowych wyzwań spodziewacie się w nowym roku?

 

Oceń artykuł