Co to jest dress code?

Kategoria
┼╗ycie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: ┼╗ycie zawodowe
  • Casual, business, informal, black tie ÔÇô wybierz odpowiedni str├│j
  • Poznaj zasady dress code`u
  • Sprawd┼║ kultur─Ö organizacyjn─ů firmy

Przygotowujesz si─Ö do rozmowy kwalifikacyjnej? A mo┼╝e ten etap masz ju┼╝ za sob─ů i z niecierpliwo┼Ťci─ů oczekujesz na pierwszy dzie┼ä w pracy? Zadbaj o korzystne pierwsze wra┼╝enie, np. sprawdzaj─ůc, jakie zasady doboru stroju obowi─ůzuj─ů w firmie. Adekwatny ubi├│r doda Ci pewno┼Ťci siebie i korzystnie wp┼éynie na Tw├│j wizerunek.

Kultura organizacyjna firmy

Podejmuj─ůc decyzj─Ö o wyborze pracodawcy, warto uwzgl─Ödnia─ç nie tylko warunki finansowe czy mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju. Atmosfera panuj─ůca w firmie oraz zasady, jakie tam obowi─ůzuj─ů, r├│wnie┼╝ nie pozostaj─ů bez znaczenia. Na kultur─Ö organizacyjn─ů przedsi─Öbiorstwa sk┼éadaj─ů si─Ö te┼╝ takie aspekty jak np. warto┼Ťci, normy spo┼éeczne oraz wymogi zachowania. Dress code wpisuje si─Ö r├│wnie┼╝ w wewn─Ötrzny firmowy kodeks post─Öpowania. Jak t┼éumaczy Gabriela Lu┼╝y┼äska, P.O. Head of Showroom w Aliganza Fashion Agency:

Dress code to nic innego jak okre┼Ťlony spos├│b ubierania si─Ö, adekwatny do danej okoliczno┼Ťci. Zasady dotycz─ůce doboru stroju obowi─ůzuj─ů nie tylko w kontek┼Ťcie stylizacji, jakie nosimy w pracy. Mo┼╝emy wyr├│┼╝ni─ç takie rodzaje dress codeÔÇÖu, jak casual czy wieczorowy, nie wspominaj─ůc ju┼╝ o ubiorze okazjonalnym, jak np. stylizacje na pla┼╝e czy pokazy mody. Niekt├│rzy na dress code patrz─ů jak na utrudnienie, jednak wed┼éug mnie jest to szansa na przedstawienie swojej wizji stylizacji w bardzo osobisty i kreatywny spos├│b. ┬á┬á

Po czym pozna─ç przyjazn─ů kultur─Ö organizacyjn─ů?

Dress code ÔÇô dlaczego jest wa┼╝ny?

Schludny i adekwatny do okazji str├│j mo┼╝e stanowi─ç oznak─Ö szacunku wobec klient├│w, wsp├│┼épracownik├│w, prze┼éo┼╝onych itd. Trudno wyobrazi─ç sobie, ┼╝e lekarz przyjmuje pacjenta w kr├│tkich spodenkach, kolorowej koszuli w palmy i japonkach. Niewyobra┼╝alne jest r├│wnie┼╝ to, ┼╝e notariusz ubrany w koszulk─Ö polo odczytuje akt. W du┼╝ych firmach dress code stanowi element strategii wizerunkowej. Przyk┼éadowo, pracownicy banku maj─ů na sobie ujednolicone uniformy, kt├│re nawi─ůzuj─ů kolorystycznie do logotypu firmy, policjant├│w kojarzymy z charakterystycznymi mundurami, a sprzedawc├│w w supermarketach ÔÇô z koszulkami firmowymi. Nie we wszystkich zawodach i firmach obowi─ůzuj─ů konkretne i szczeg├│┼éowe wytyczne. Czasami wystarczy przestrzega─ç nieco og├│lniejszych zasad doboru element├│w garderoby. ┬á┬á

Elegancki str├│j do biura ÔÇô 5 szczeg├│┼é├│w, na kt├│re warto zwraca─ç uwag─Ö

Rodzaje dress codeÔÇÖu

Kiedy uczestniczymy w rozmowie kwalifikacyjnej, warto dopyta─ç o wymagania dotycz─ůce ubioru do pracy. W odpowiedzi mo┼╝emy us┼éysze─ç, ┼╝e w danym miejscu obowi─ůzuje str├│j w stylu:

  • Casual

Str├│j casualowy to najwygodniejsze rozwi─ůzanie. Je┼Ťli obowi─ůzuje w naszej firmie, mo┼╝emy z powodzeniem wybra─ç si─Ö do pracy w d┼╝insach, t-shircie, swetrze i tenis├│wkach. Wa┼╝ne jednak, aby┼Ťmy przestrzegali uniwersalnych zasad dotycz─ůcych wyboru stroju do pracy. Po pierwsze, nasze ubranie powinno by─ç czyste i schludne. Zagniecenia, plamy, brak guzik├│w i tym podobne ÔÇ×potkni─ÖciaÔÇŁ nie mog─ů nam si─Ö przytrafia─ç. Wa┼╝ne, by str├│j nie by┼é r├│wnie┼╝ zbyt sk─ůpy. Nawet je┼Ťli za oknami panuje niezno┼Ťny upa┼é, zakrywajmy ramiona, unikajmy zbyt g┼é─Öbokich wci─Ö─ç i dekolt├│w, a tak┼╝e postawmy na obuwie nieco pe┼éniejsze ni┼╝ np. sanda┼éy czy klapki. ┬á┬á┬á┬á

  • Smart casual

To styl nieco bardziej formalny ni┼╝ casual. Dobieraj─ůc str├│j w stylu smart casual, nie musimy decydowa─ç si─Ö na garsonk─Ö czy garnitur. Mo┼╝emy z powodzeniem wybra─ç np. koszul─Ö z bawe┼ény oraz spodnie i sweter (w przypadku m─Ö┼╝czyzn) lub sukienk─Ö o prostym i wygodnym kroju (w przypadku kobiet). D┼╝insy po┼é─ůczone z marynark─ů r├│wnie┼╝ nie b─Öd─ů stanowi─ç faux pas.

  • Informal

Styl informal jest zarezerwowany dla ┼Ťwiata dyplomacji i polityki. Preferowany ubi├│r m─Öski to ciemny (czarny lub granatowy) garnitur, jasna koszula oraz krawat. Panie nosz─ů kostiumy i koszule lub sukienki z ┼╝akietami oraz eleganckie buty na obcasie. ┬á

  • Business

Kwintesencja m─Öskiego ubioru biznesowego to ciemny garnitur i krawat, jasna koszula oraz klasyczne p├│┼ébuty. Kobiety maj─ů na sobie sukienki albo kostiumy, eleganckie sp├│dnice lub spodnie, po┼é─ůczone z koszul─ů. Wa┼╝ne, by do stylizacji dobra─ç rajstopy w kolorze cielistym oraz buty na obcasie, kt├│rego wysoko┼Ť─ç nie przekracza 8 cm. ┬á┬á

  • Black tie

Dress code odnosi si─Ö do stroj├│w wieczorowych. W damskim wydaniu s─ů to suknie maxi lub midi albo eleganckie kombinezony, najlepiej ciemne (kolory, kt├│re warto rozwa┼╝y─ç, to br─ůz, czer┼ä, granat, szmaragd i bordo). Panowie nosz─ů smokingi, bia┼ée koszule z ┼éamanym ko┼énierzem i muszki.

  • White tie

Je┼Ťli na zaproszeniu na przyj─Öcie widnieje informacja, ┼╝e obowi─ůzuje dress code white tie, nale┼╝y po┼Ťwi─Öci─ç czas, by dobra─ç w┼éa┼Ťciwy str├│j. W przypadku m─Ö┼╝czyzn obowi─ůzuj─ů fraki, bia┼ée koszule i lakierki, a w przypadku kobiet ÔÇô d┼éugie suknie balowe, buty na obcasie i wieczorowa bi┼╝uteria.

Dba┼éo┼Ť─ç o ubi├│r to oznaka profesjonalizmu pracownika.

 

Kreator CV: stw├│rz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stw├│rz CV

Oceń artykuł


Narz─Ödzia