- Casual, business, informal, black tie – wybierz odpowiedni strój
- Poznaj zasady dress code`u
- Sprawdź kulturę organizacyjną firmy
Przygotowujesz się do rozmowy kwalifikacyjnej? A może ten etap masz już za sobą i z niecierpliwością oczekujesz na pierwszy dzień w pracy? Zadbaj o korzystne pierwsze wrażenie, np. sprawdzając, jakie zasady doboru stroju obowiązują w firmie. Adekwatny ubiór doda Ci pewności siebie i korzystnie wpłynie na Twój wizerunek.
Kultura organizacyjna firmy
Podejmując decyzję o wyborze pracodawcy, warto uwzględniać nie tylko warunki finansowe czy możliwości rozwoju. Atmosfera panująca w firmie oraz zasady, jakie tam obowiązują, również nie pozostają bez znaczenia. Na kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa składają się też takie aspekty jak np. wartości, normy społeczne oraz wymogi zachowania. Dress code wpisuje się również w wewnętrzny firmowy kodeks postępowania. Jak tłumaczy Gabriela Lużyńska, P.O. Head of Showroom w Aliganza Fashion Agency:
Dress code to nic innego jak określony sposób ubierania się, adekwatny do danej okoliczności. Zasady dotyczące doboru stroju obowiązują nie tylko w kontekście stylizacji, jakie nosimy w pracy. Możemy wyróżnić takie rodzaje dress code’u, jak casual czy wieczorowy, nie wspominając już o ubiorze okazjonalnym, jak np. stylizacje na plaże czy pokazy mody. Niektórzy na dress code patrzą jak na utrudnienie, jednak według mnie jest to szansa na przedstawienie swojej wizji stylizacji w bardzo osobisty i kreatywny sposób.
Po czym poznać przyjazną kulturę organizacyjną?
Dress code – dlaczego jest ważny?
Schludny i adekwatny do okazji strój może stanowić oznakę szacunku wobec klientów, współpracowników, przełożonych itd. Trudno wyobrazić sobie, że lekarz przyjmuje pacjenta w krótkich spodenkach, kolorowej koszuli w palmy i japonkach. Niewyobrażalne jest również to, że notariusz ubrany w koszulkę polo odczytuje akt. W dużych firmach dress code stanowi element strategii wizerunkowej. Przykładowo, pracownicy banku mają na sobie ujednolicone uniformy, które nawiązują kolorystycznie do logotypu firmy, policjantów kojarzymy z charakterystycznymi mundurami, a sprzedawców w supermarketach – z koszulkami firmowymi. Nie we wszystkich zawodach i firmach obowiązują konkretne i szczegółowe wytyczne. Czasami wystarczy przestrzegać nieco ogólniejszych zasad doboru elementów garderoby.
Elegancki strój do biura – 5 szczegółów, na które warto zwracać uwagę
Rodzaje dress code’u
Kiedy uczestniczymy w rozmowie kwalifikacyjnej, warto dopytać o wymagania dotyczące ubioru do pracy. W odpowiedzi możemy usłyszeć, że w danym miejscu obowiązuje strój w stylu:
- Casual
Strój casualowy to najwygodniejsze rozwiązanie. Jeśli obowiązuje w naszej firmie, możemy z powodzeniem wybrać się do pracy w dżinsach, t-shircie, swetrze i tenisówkach. Ważne jednak, abyśmy przestrzegali uniwersalnych zasad dotyczących wyboru stroju do pracy. Po pierwsze, nasze ubranie powinno być czyste i schludne. Zagniecenia, plamy, brak guzików i tym podobne „potknięcia” nie mogą nam się przytrafiać. Ważne, by strój nie był również zbyt skąpy. Nawet jeśli za oknami panuje nieznośny upał, zakrywajmy ramiona, unikajmy zbyt głębokich wcięć i dekoltów, a także postawmy na obuwie nieco pełniejsze niż np. sandały czy klapki.
- Smart casual
To styl nieco bardziej formalny niż casual. Dobierając strój w stylu smart casual, nie musimy decydować się na garsonkę czy garnitur. Możemy z powodzeniem wybrać np. koszulę z bawełny oraz spodnie i sweter (w przypadku mężczyzn) lub sukienkę o prostym i wygodnym kroju (w przypadku kobiet). Dżinsy połączone z marynarką również nie będą stanowić faux pas.
- Informal
Styl informal jest zarezerwowany dla świata dyplomacji i polityki. Preferowany ubiór męski to ciemny (czarny lub granatowy) garnitur, jasna koszula oraz krawat. Panie noszą kostiumy i koszule lub sukienki z żakietami oraz eleganckie buty na obcasie.
- Business
Kwintesencja męskiego ubioru biznesowego to ciemny garnitur i krawat, jasna koszula oraz klasyczne półbuty. Kobiety mają na sobie sukienki albo kostiumy, eleganckie spódnice lub spodnie, połączone z koszulą. Ważne, by do stylizacji dobrać rajstopy w kolorze cielistym oraz buty na obcasie, którego wysokość nie przekracza 8 cm.
- Black tie
Dress code odnosi się do strojów wieczorowych. W damskim wydaniu są to suknie maxi lub midi albo eleganckie kombinezony, najlepiej ciemne (kolory, które warto rozważyć, to brąz, czerń, granat, szmaragd i bordo). Panowie noszą smokingi, białe koszule z łamanym kołnierzem i muszki.
- White tie
Jeśli na zaproszeniu na przyjęcie widnieje informacja, że obowiązuje dress code white tie, należy poświęcić czas, by dobrać właściwy strój. W przypadku mężczyzn obowiązują fraki, białe koszule i lakierki, a w przypadku kobiet – długie suknie balowe, buty na obcasie i wieczorowa biżuteria.
Dbałość o ubiór to oznaka profesjonalizmu pracownika.