Wykonywanie obowiązków w kilkuosobowych zespołach ma na celu przede wszystkim polepszenie wydajności pracy. Wzajemne motywowanie się i wymiana wiedzy – to tylko niektóre zalety pracy grupowej. Aby była ona efektywna, należy dbać o atmosferę, rozwijać komunikatywność i uczyć się rozwiązywania konfliktów.
Zalety pracy zespołowej
W grupach pracują m.in. marketingowcy i inżynierowie. Wspólne realizowanie projektów często przynosi dużo lepsze efekty niż wykonywanie zadań w pojedynkę. Do najważniejszych zalet pracy zespołowej można zaliczyć:
- Możliwość wykonania większego, wieloetapowego projektu
Praca w kilkuosobowym zespole umożliwia realizowanie większych, bardziej skomplikowanych zadań. Trudny projekt można podzielić na części, którymi będą zajmować się poszczególne osoby. Przy odpowiednim zaangażowaniu każdego z pracowników cel zostanie osiągnięty znacznie szybciej, niż gdyby wszystkie czynności wykonywała jedna osoba.
- Dzielenie się pomysłami dotyczącymi zadań
Przed rozpoczęciem projektu cały zespół może przeprowadzić tzw. burzę mózgów. Wymiana poglądów i doświadczeń oraz proponowanie różnych metod działania pozwala na wybranie najlepszego rozwiązania.
- Wzajemne motywowanie się do pracy
Pracownicy, którzy wykonują swoje obowiązki w grupie, mogą wzajemnie się motywować. Obserwowanie osób skupionych na zadaniu powoduje, że sami nabieramy chęci do pracy – nie chcemy być postrzegani jako leniwi oraz mało produktywni.
- Lepsza wydajność dzięki różnorodnym kompetencjom
Każdy pracownik posiada mocne i słabe strony. Realizowanie projektów w zespole umożliwia wzajemne uzupełnianie się wszystkich członków grupy. Poszczególne osoby zajmują się tym, w czym są najlepsze. Prowadzi to do zwiększenia wydajności pracy.
- Radzenie sobie z porażkami
W przypadku niepowodzenia - w grupie łatwiej wyciągnąć konstruktywne wnioski. Wymiana spostrzeżeń, omówienie błędów, propozycje zmian, wzajemne wsparcie i motywacja - to tylko niektóre zalety pracy w zespole.
Umiejętność pracy w zespole – jak o nią dbać?
Wady pracy zespołowej
Poza wieloma zaletami praca zespołowa ma również wady, takie jak np.:
- Ryzyko konfliktu między członkami zespołu
Różnice charakterów i poglądów mogą prowadzić do kłótni w grupie. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy pracownicy nie są skłonni do współpracy, kopią pod sobą dołki i skupiają się jedynie na własnych potrzebach.
- Podejmowanie decyzji uzależnione od współpracowników
W pracy zespołowej musimy liczyć się ze zdaniem innych osób. Nawet jeśli jesteśmy przekonani, że proponowane przez nas rozwiązanie jest właściwe, podjęcie decyzji na temat sposobu realizowania projektu wymaga uwzględnienia opinii wszystkich członków grupy.
- Nierównomierny rozkład pracy w zespole
Zdarza się, że niektórzy pracownicy wykorzystują zaangażowanie swoich kolegów z zespołu i nie wykonują swoich obowiązków w należyty sposób. Udają, że skupiają się na powierzonym im zadaniu, a tak naprawdę czekają, aż ktoś zrealizuje je za nich.
8 zawodów, w których praca zespołowa jest niezbędna