Każde dziecko wie, że awansujemy wtedy, gdy rozpoczynamy prace na wyższym stanowisku. Asystent staje się specjalistą, specjalista – koordynatorem, a koordynator – menedżerem. Ta klasyczna, pionowa ścieżka rozwoju zawodowego jest podstawą funkcjonowania większości firm. Warto pamiętać, że prócz awansów pionowych, w firmach możliwe są jeszcze awanse poziomie. Mają one z awansem więcej wspólnego, niż może się wydawać.
W awansie poziomym nie widzę żadnej korzyści dla pracownika – mówi Joanna, Doradca Biznesowy w jednej z firm konsultingowych. – To rozwiązanie, które umożliwia przesuwanie pracownika pomiędzy komórkami, by nie dać mu faktycznego awansu – przyznaje gorzko. Czy na pewno?
Awans poziomy oznacza ruch pomiędzy komórkami organizacji, w ramach danego szczebla czy poziomu. Specjalista ds. marketingu może być awansowany na specjalistę w dziale HR, czy administracji. Może też na przykład dołączyć do nowego, tymczasowego zespołu projektowego. W praktyce wiąże się z pracą o tym samym poziomie stanowiska, ale w innym niż dotychczas dziale. I choć wielu pracowników uważa, że takie roszady personalne nie mają z awanse nic wspólnego, rozwój poziomy przynosi pracownikowi bardzo dużo korzyści.
Rozwój nowych kompetencji
Kariera tylko w obrębie jednej komórki potrafi ograniczać. Pracując tylko w dziale kadr, księgowości czy finansach rozwijamy kompetencje potrzebne tylko w tych działach. Awans poziomy i przejście do nowego zespołu pomoże otworzyć się na inne umiejętności. Pracujący w pojedynkę, mają szansę współpracy z grupie, prowadzący projekty zza biurka – wyjdą w teren, a odpowiedzialni za kreację, zajmą się również strategicznym spojrzeniem na projekt. Nowe środowisko (nawet jeśli jest to inny dział) wiąże się z innym stylem pracy, a ten rozwija Ciebie jako pracownika i człowieka.
Lepsze poznanie organizacji
Praca w różnych działach pozwala też nabrać większej świadomości biznesowej. Otwiera oczy na problemy współpracowników, partnerów czy klientów. W dłuższej perspektywie przełoży się to na lepszą komunikację oraz umiejętność lepszego planowania, zarządzania i myślenia biznesowego.
Rozwijanie sieci kontaktów
Im więcej ludzi poznasz, tym większa będzie Twoja sieć kontaktów - a te są bezcenne. Przydadzą się na każdy etapie kariery, dlatego warto je pielęgnować.
Awans poziomy nie jest jednak dla wszystkich. Co warto rozważyć przed jego przyjęciem?
- Jak nowy zakres obowiązków wpisze się w Twoją ścieżkę kariery? Czy będzie to logiczne rozwinięcie dotychczasowych obowiązków? Czy za kilka lat podczas rozmowy o pracę będziesz w stanie uzasadnić decyzję o zmianie działu?
- Czy Twój nowy zakres obowiązków jest dla Ciebie jasny i czytelny? Nigdy nie pisz się na zmiany, które są dla Ciebie niejasne!
- Czy wywierana jest na Ciebie presja związana ze zmianą stanowiska? Pamiętaj, zmiana stanowiska powinna być zawsze dobrowolna!
A czy Wy rozważylibyście przyjęcie awansu poziomego?