Porady Życie zawodowe Co da Ci awans poziomy?
25.11.2016

Co da Ci awans poziomy?

25.11.2016
Autor wpisu admin
Ocena treści
(5)

Każde dziecko wie, że awansujemy wtedy, gdy rozpoczynamy prace na wyższym stanowisku. Asystent staje się specjalistą, specjalista – koordynatorem, a koordynator – menedżerem. Ta klasyczna, pionowa ścieżka rozwoju zawodowego jest podstawą funkcjonowania większości firm. Warto pamiętać, że prócz awansów pionowych, w firmach możliwe są jeszcze awanse poziomie.  Mają one z awansem więcej  wspólnego, niż może się wydawać.

W awansie poziomym nie widzę żadnej korzyści dla pracownika – mówi Joanna, Doradca Biznesowy w jednej z firm konsultingowych. – To rozwiązanie, które umożliwia przesuwanie pracownika pomiędzy komórkami, by nie dać mu faktycznego awansu – przyznaje gorzko. Czy na pewno?

Awans poziomy oznacza ruch pomiędzy komórkami organizacji, w ramach danego szczebla czy poziomu. Specjalista ds. marketingu może być awansowany na specjalistę w dziale HR, czy administracji. Może też na przykład dołączyć do nowego, tymczasowego zespołu projektowego. W praktyce wiąże się z pracą o tym samym poziomie stanowiska, ale w innym niż dotychczas dziale. I choć wielu pracowników uważa, że takie roszady personalne nie mają z awanse nic wspólnego, rozwój poziomy przynosi pracownikowi bardzo dużo korzyści.

Rozwój nowych kompetencji

Kariera tylko w obrębie jednej komórki potrafi ograniczać. Pracując tylko w dziale kadr, księgowości czy finansach rozwijamy kompetencje potrzebne tylko w tych działach. Awans poziomy i przejście do nowego zespołu pomoże otworzyć się na inne umiejętności. Pracujący w pojedynkę, mają szansę współpracy z grupie, prowadzący projekty zza biurka – wyjdą w teren, a odpowiedzialni za kreację, zajmą się również strategicznym spojrzeniem na projekt. Nowe środowisko (nawet jeśli jest to inny dział) wiąże się z innym stylem pracy, a ten rozwija Ciebie jako pracownika i człowieka.

Lepsze poznanie organizacji

Praca w różnych działach pozwala też nabrać większej świadomości biznesowej. Otwiera oczy na problemy współpracowników, partnerów czy klientów. W dłuższej perspektywie przełoży się to na lepszą komunikację oraz umiejętność lepszego planowania, zarządzania i myślenia biznesowego.

Rozwijanie sieci kontaktów

Im więcej ludzi poznasz, tym większa będzie Twoja sieć kontaktów - a te są bezcenne. Przydadzą się na każdy etapie kariery, dlatego warto je pielęgnować.

Awans poziomy nie jest jednak dla wszystkich. Co warto rozważyć przed jego przyjęciem?

  • Jak nowy zakres obowiązków wpisze się w Twoją ścieżkę kariery? Czy będzie to logiczne rozwinięcie dotychczasowych obowiązków? Czy za kilka lat podczas rozmowy o pracę będziesz w stanie uzasadnić decyzję o zmianie działu?
  • Czy Twój nowy zakres obowiązków jest dla Ciebie jasny i czytelny? Nigdy nie pisz się na zmiany, które są dla Ciebie niejasne!
  • Czy wywierana jest na Ciebie presja związana ze zmianą stanowiska? Pamiętaj, zmiana stanowiska powinna być zawsze dobrowolna!

A czy Wy rozważylibyście przyjęcie awansu poziomego?

Oceń artykuł