B贸j si臋 i dzia艂aj!

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Agnieszka Dobosz Ocena tre艣ci 4/5 (1)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 4/5 (1)

3Wielu z nas boi si臋 zmian i jak przekonuje coach, trener i psycholog biznesu Izabela Kielczyk jest to zupe艂nie naturalne. Jak jednak oswoi膰 ten l臋k by nie ogranicza艂 rozwoju naszej kariery zawodowej? Jak zaplanowa膰 proces zmiany pracy, by osi膮gn膮膰 zamierzony cel?

 

 

 

Pani Izo, co mo偶e grozi膰 osobie, kt贸ra 鈥瀠tknie鈥 w jednym miejscu pracy i boi si臋 zaryzykowa膰 utrat臋 tzw. ciep艂ej posadki na rzecz nowych wyzwa艅 zawodowych?

Takie zasiedzenie mo偶e prowadzi膰 do tego, 偶e cz艂owiek mo偶e zacz膮膰 sam siebie postrzega膰 negatywnie. Mie膰 do siebie o r贸偶ne rzeczy pretensje, 藕le si臋 ocenia膰, mie膰 mniejsze poczucie w艂asnej warto艣ci. Taka osoba toczy wewn臋trzn膮 walk臋 ze sob膮. Zaczyna si臋 tak do艂owa膰, 偶e zaczyna te偶 藕le pracowa膰. Taki cz艂owiek przestaje te偶 widzie膰 pozytywne rzeczy w swoim otoczeniu, nie widzi nowych mo偶liwo艣ci. Co wi臋cej, czasem taka osoba staje si臋 niemi艂a w relacjach z innymi, cz臋sto tworzy napi臋t膮 atmosfer臋. Kolejne skargi, uwagi szefa, klienta zaczynaj膮 go utwierdza膰 w tym, 偶e si臋 do tej pracy nie nadaje, ale nie widzi, 偶e sam generuje tak膮 sytuacj臋 przez to, 偶e jest sfrustrowany. Czasem z tego powodu taka osoba zaczyna te偶 po prostu chorowa膰, ma dolegliwo艣ci fizyczne, bo cia艂o w ten spos贸b daje zna膰 mu, 偶e co艣 jest nie tak.

A dlaczego boimy si臋 zmian w 偶yciu zawodowym?

Boimy si臋 czego艣 nowego, bo uwa偶amy, 偶e jak co艣 jest nieznane, to jest dla nas zagra偶aj膮ce. Warto zda膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e strach przed nowymi sytuacjami jest jak najbardziej normalnym ludzkim odruchem. To nasz pierwotny l臋k. Warto go zatem przyj膮膰 i zaakceptowa膰. Chcieliby艣my od razu mie膰 pewno艣膰, 偶e w nowym miejscu b臋dzie nam lepiej, a tego przecie偶 nikt nam nie nam zagwarantowa膰. By to sprawdzi膰, musimy znale藕膰 w sobie odwag臋, by zmierzy膰 si臋 z rzeczywisto艣ci膮. Ludzie boj膮 si臋 te偶 utraty tzw. starej to偶samo艣ci. Na przyk艂ad tego, 偶e mieli jakie艣 przywileje, a teraz w nowym miejscu pracy ich nie b臋dzie albo b臋d膮 ograniczone. Poza tym zmiana to nie tylko ryzyko, ale te偶 wysi艂ek, a nie ka偶dy jest z nas na niego gotowy.

A mo偶e ludzie boj膮 si臋 weryfikacji swoich kompetencji w nowym miejscu pracy?

Z pewno艣ci膮 tak, bo kto艣 inny, nieznajomy b臋dzie nas ocenia艂, a my nie lubimy przecie偶 s艂ysze膰, 偶e czego艣 nie umiemy. Ludzie, kt贸rzy 藕le znosz膮 krytyk臋 cz臋sto stopuj膮 jakiekolwiek zmiany w swoim 偶yciu. Cz臋sto stosuj膮 rozmaite wym贸wki, np. wmawiaj膮 sobie, 偶e inni m贸wi膮, 偶e w danej firmie wcale nie jest lepiej, a poza tym jest trudny rynek, itp.

Za艂贸偶my, 偶e zdecydowali艣my si臋 rozpocz膮膰 nowy rozdzia艂 w swojej dotychczasowej karierze. Jak oswoi膰 si臋 z my艣l膮 o zmianie? Jak si臋 do niej przygotowa膰?

Zastan贸wmy si臋, co ta zmiana ma nam przynie艣膰 i jakie mog膮 by膰 jej konsekwencje, zar贸wno pozytywne (odkryj臋 co艣 nowego), jak i negatywne (np. 偶e mo偶e kto艣 mnie skrytykuje, 偶e wi膮偶膮 si臋 z tym r贸偶ne wyrzeczenia). Takie rozpisanie naszych obaw na czynniki pierwsze, przygotowanie konkretnego planu oswaja l臋k. Czasem pomaga zastosowanie tzw. techniki paradoksu, czyli rozpisanie wszelkich mo偶liwych, najgorszych scenariuszy, kt贸re mog膮 si臋 nam przydarzy膰 w czasie procesu zmiany. Warto te偶 przypomnie膰 sobie takie sytuacje, w kt贸rych wcze艣niej odczuwali艣my l臋k 鈥 np. egzaminy, pierwsz膮 rozmow臋 o prac臋 czy pierwsz膮 rozmow臋 z klientem. U艣wiadamiamy sobie wtedy, 偶e owszem ba艂em si臋 tamtej sytuacji, ale ostatecznie da艂em rad臋, wi臋c z ta zmian膮 te偶 sobie poradz臋. Ca艂y strach i l臋k trzeba przeku膰 w dzia艂anie. B贸j si臋, ale dzia艂aj!

A je艣li cz艂owiek nadal si臋 miota i nie wie co ma zrobi膰, to kto mo偶e mu pom贸c w podj臋ciu w艂a艣ciwej decyzji?

Na pocz膮tku warto porozmawia膰 z kim艣 bliskim z rodziny lub przyjaci贸艂, by kto艣 z boku nam powiedzia艂, jak to widzi. Oczywi艣cie warto te偶 wybra膰 si臋 do doradcy zawodowego czy coacha, bo oni s膮 w stanie nam u艣wiadomi膰, czego tak naprawd臋 chcemy, ale znaj膮 te偶 lepiej realia biznesowe.

A co mo偶e by膰 najtrudniejsze w takim procesie zmiany? Jak poradzi膰 sobie, by nie wr贸ci膰 z obranej 艣cie偶ki?

Najbardziej istotne jest tu wytrwanie. Dlatego tak istotny jest ten plan, by przygotowa膰 si臋 te偶 na ewentualne pora偶ki. By艣my przygotowali sobie takie 鈥瀔o艂a zabezpieczaj膮ce鈥 i w trudnym momentach przypominali sobie, dlaczego to robi臋 (np. dla w艂asnego zdrowia, dla dziecka, dla rozwoju). Mo偶na sobie nawet wybra膰 jaki艣 gad偶et, co艣 co b臋dzie nam przypomina艂o, 偶e jeste艣my w procesie zmiany. Mia艂am na przyk艂ad w艣r贸d klient贸w takiego Pana, kt贸ry na zegarku mia艂 naklejon膮 pomara艅czow膮 kropk臋, kt贸ra przypomina艂a mu, 偶e ma nie zbacza膰 z obranego kursu.

Warto te偶 ustali膰 sobie harmonogram dzia艂a艅 w tym procesie, na przyk艂ad: 1 miesi膮c na podj臋cie decyzji, 3 miesi膮ce na znalezienie nowej pracy, 3 miesi膮ce na sprawdzenie czy ta zmiana mia艂a sens. Wyznaczenie termin贸w porz膮dkuje zmian臋.

A co zrobi膰 je艣li zmiana 鈥瀗ie wypali艂a鈥? Poszli艣my do nowej firmy, ale ta przys艂owiowa trawa nie jest tam wcale taka zielona, jak my艣leli艣my. Czy warto wraca膰, wchodzi膰 drugi raz do tej samej rzeki?

To jest bardzo indywidualna sprawa, bo z jednej strony taka pora偶ka mo偶e zaburza膰 ten 鈥瀒dealny鈥 plan i pojawia si臋 frustracja, z艂o艣膰 na siebie, rozczarowanie. Ale mo偶na na to popatrze膰 z innej strony 鈥 co ja zyska艂em z tej sytuacji, jakie do艣wiadczenie wynios艂em? By膰 mo偶e to jest ta najcenniejsza wiedza, o tym, czego ja ju偶 nie chc臋 w 偶yciu robi膰. Trzeba si臋 te偶 zastanowi膰 czy faktycznie musimy zawr贸ci膰 z tej drogi czy wystarczy tylko co艣 naprawi膰, na przyk艂ad doszkoli膰 si臋 w danej dziedzinie. Pomaga te偶 odniesie swojej sytuacji do innych, zobaczenie, 偶e inni te偶 ponosz膮 pora偶ki. Taka sytuacja wymaga silnej determinacji wewn臋trznej i przekonania, 偶e mimo pora偶ki jestem zdecydowany na t臋 zmian臋, bo to jest dla mnie wa偶ne.


www.izabela.kielczyk.pl

Zastanawiasz si臋, czy ju偶 czas wzi膮膰 zawodowe 偶ycie w swoje r臋ce? Zajrzyj na www.pracuj.pl/gratulujemyodwaznym

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia