Jednym zupełnie nie przeszkadza to, co leży na biurku, drugich irytuje każdy papierek, okruszek czy plama na blacie. Niektórzy cenią minimalizm, inni – tzw. artystyczny nieład. Ile osobowości, tyle różnych biurek. Warto jednak zastanowić się, jak porządek lub bałagan na biurku wpływają na naszą pracę, oraz wypracować taką organizację przestrzeni, która pomoże się skoncentrować i działać wydajniej.
Z artykułu dowiesz się:
• Co oznacza bałagan na biurku?
• Porządek lub bałagan na biurku w pracy – jak wpływają na efektywność?
• Jak pokonać bałagan na biurku?
| Pokaż mi swoje biurko, a powiem Ci, kim jesteś
Co oznacza bałagan na biurku?
Brytyjski psycholog Cary Cooper opisał kiedyś typy osobowości na podstawie wyglądu biurka. Pośród nich znalazły się:
- Biurkowy maniak – u niego bałaganu na biurku nie uświadczysz! Przestrzeń wokół biurkowego maniaka jest zorganizowana pedantycznie i sterylna. W pracy taka osoba jest dokładna, odpowiedzialna, ale zwykle mało towarzyska, a nawet zamknięta w sobie. Nie lubi też robić wielu rzeczy naraz.
- Człowiek rodzinny – biurko ma uporządkowane, ale lubi też dodać tam coś od siebie – zdjęcie z wakacji, rysunek dziecka, urodzinowy kubek… Człowiek rodzinny to dobry i odpowiedzialny pracownik, który ceni work-life balance i oddziela życie zawodowe od prywatnego.
- Animator biurowy – biurko ma kolorowe, z wieloma zmieniającymi się elementami. To osoba otwarta, towarzyska, lubiana przez zespół.
- Wielbiciel gadżetów – lubi otaczać się nowinkami technologicznymi, które dumnie prezentuje na swoim stanowisku pracy. Bałagan na biurku nie jest mu obcy, jednak przeważnie potrafi utrzymać go w ryzach. Wielbiciel gadżetów uwielbia kontakt z ludźmi – ale tylko w wymiarze biznesowym. Często jest liderem, dobrze sprawdza się w relacjach z klientami, choć bywa też konfliktowy.
- Trąba powietrzna – bałagan na biurku to naturalne środowisko takiego pracownika. Przestrzeń wokół niego wygląda jak po przejściu kataklizmu, wszędzie walają się dokumenty, puste kubki i żółte kartki. Osoba ta pracuje pod presją czasu, ma bardzo dużo obowiązków i dobrze radzi sobie z multitaskingiem. Chętnie pomaga innym. Niestety przez to często pracuje więcej, niż powinna.
| Typy osobowości – jak rozpoznać własny?
Porządek lub bałagan na biurku w pracy – jak wpływają na efektywność?
Rozpoznajesz w którymś z powyższych opisów swoje biurko? Jeśli tak, pewnie przekonałeś się również, że przyzwyczajenia trudno zmienić, a praca w warunkach skrajnie odmiennych od tych, które lubisz, idzie Ci jak po grudzie.
Osoby uporządkowane, nim zaczną pracę, zapewne odruchowo posprzątają bałagan na biurku. Trudno im się bowiem skoncentrować, jeśli wokół piętrzą się papiery, stoją wczorajsze kubki, a całości dopełnia pamiątkowa, przykurzona maskotka kolegi, która nie wiadomo jak i kiedy przywędrowała z drugiego końca pokoju. Z kolei jeśli w takim krajobrazie czujesz się jak ryba w wodzie, to pewnie bez bałaganu na biurku wręcz trudno Ci wziąć się do zadań, bo taka sterylna przestrzeń wydaje Ci się obca i nieprzyjazna.
| Efektywny dzień pracy – unikaj tych rozpraszaczy!
Prawdziwa zabawa zaczyna się, kiedy obok siebie w pracy siedzą osoby o zupełnie różnych upodobaniach. Wtedy na przykład bałagan na biurku jednego pracownika potrafi rozprzestrzenić się na biurko sąsiada – który już i tak z trudem tolerował to, co widział wcześniej kątem oka. Wtedy przychodzi pora na kompromis.
| Praca w trybie flexi desk – wady i zalety
Jak pokonać bałagan na biurku?
Niezależnie od tego, czy to współpracownicy proszą Cię o pozbycie się bałaganu z biurka, czy może to Ty sam jesteś nim już lekko zmęczony i chcesz spróbować lepiej się zorganizować, zasady są podobne i bardzo proste. Magdalena Grabda-Arendarczyk, autorka bloga Dobrze Zorganizowana, zaleca:
- Usuń z blatu biurka wszystko, co nie jest absolutnie niezbędne. Rzeczy te mogą trafić np. do szuflady i będziesz po nie sięgać w razie potrzeby. Pod ręką powinno być tylko to, z czego korzystasz często i regularnie. Jeśli Twoje biurko jest niewielkie, koniecznie zaopatrz się w przybory do porządkowania: segregatory, kosze, pojemniki itp.
- Grupuj podobne przedmioty. w jednym miejscu trzymaj artykuły biurowe, w drugim papiery i tusze do drukarki, a w innym – książki, notatki itd.
- Przechowuj rzeczy pionowo. Tam, gdzie to tylko możliwe, zamiast kłaść jedną rzecz na drugiej, warto układać je pionowo. – Dzięki temu już na pierwszy rzut oka widać, co znajduje się w danej szufladzie czy pudełku. Każdą rzecz można wyciągnąć bez przewracania reszty, przechowywane przedmioty nie gniotą się i najważniejsze – nie zapominamy o tym, co już mamy. Często się tak dzieje ze stosami dokumentów – tłumaczy blogerka.
| 10 ciekawych sposobów na udekorowanie biurka
- Zagospodaruj przestrzeń pod i nad biurkiem. Takie rozwiązanie jest szczególnie przydatne, gdy Twoje biurko ma małe gabaryty. Warto skorzystać z tablic, na których znajdą się wszędobylskie karteczki z ważnymi informacjami oraz plan tygodnia, miesiąca czy aktualnego projektu. Dobrze jest też znaleźć miejsce pod biurkiem i przechowywać dokumenty np. w pojemniku / kontenerze na kółkach, który można wysuwać w razie potrzeby.
- Odkładaj rzeczy na miejsce. To naturalny sposób, by uniknąć chaosu i nie tracić czasu na nieustanne poszukiwania.
- Utrzymuj biurko w czystości. Może wydawać się to zbędne w natłoku codziennych obowiązków, ale pozwala zapanować nad organizacją. Nie chodzi tutaj o pedantyczne szorowanie, ścieranie kurzu co piętnaście minut i odrywanie się od pracy na widok małej plamy po kawie – choć nie sposób zaprzeczyć, że regularne czyszczenie blatu naturalnie wymusza posprzątanie bałaganu na biurku. Przydaje się natomiast szybkie robienie porządków, najlepiej na koniec każdego dnia. Można wtedy usunąć przedmioty, które nie będą już potrzebne, zrobić selekcję i wyrzucić zbędne karteczki, by zostawić miejsce na nowe i ważne. Dzięki temu robimy też porządek we własnych myślach. – To „zamknięcie” dnia pracy i przygotowanie miejsca na wyzwania kolejnego dnia – tłumaczy Dobrze Zorganizowana.