Porady Życie zawodowe Bałagan na biurku to stan umysłu?
11.01.2016

Bałagan na biurku to stan umysłu?

11.01.2016
Autor wpisu Katarzyna Klimek-Michno
Ocena treści
(5)

Jednym zupełnie nie przeszkadza to, co leży na biurku. Innych irytuje bałagan i odstrasza każdy papierek, okruszek, plama i rysa na blacie. Niektórzy cenią minimalizm, inni z powodzeniem mogą funkcjonować w artystycznej kombinacji różnych przedmiotów, tonąc w stosie papierów i dokumentów. Ile osobowości, tyle różnych biurek. Dlatego też nie warto zmuszać siebie albo swoich współpracowników do podporządkowania się jednolitym regułom. Dobrze jest jednak zastanowić się: jak jeszcze można by usprawnić swoją pracę? Jak wzmocnić koncentrację, ułatwić szukanie potrzebnych rzeczy, zaoszczędzić czas i działać wydajniej? Być może potrzebujesz lepszej organizacji przestrzeni, w której pracujesz. Wbrew pozorom - biurko, przy którym często spędzamy większość dnia - jest tutaj ważnym narzędziem.

Brytyjski psycholog Cary Cooper wyznaczył kiedyś typy osobowości na podstawie wyglądu biurka. Pośród nich znalazły się:

Biurkowy maniak – biurko ma pedantyczne i sterylne. W pracy dokładny, odpowiedzialny, ale mało towarzyski, zamknięty w sobie. Nie lubi robić wielu rzeczy na raz.

Człowiek rodzinny – biurko uporządkowane, ale lubi też dodać tam coś od siebie. Zdjęcie z wakacji, rysunek dziecka. To dobry i odpowiedzialny pracownik, który ceni work-life balance i oddziela życie zawodowe od prywatnego.

Animator biurowy – biurko ma kolorowe, z wieloma zmieniającymi się elementami. To osoba otwarta, towarzyska, lubiana przez zespół.

Wielbiciel gadżetów – lubi otaczać się nowinkami technologicznymi, które dumnie prezentuje na swoim biurku. Uwielbia kontakt z ludźmi – ale tylko w wymiarze biznesowym; jest często liderem. Dobrze sprawdza się w relacjach z klientami. Bywa konfliktowy.

Trąba powietrzna – biurko wygląda jak po przejściu kataklizmu, wszędzie walają się dokumenty, puste kubki i żółte kartki. Osoba ta pracuje pod presją czasu, ma bardzo dużo obowiązków, radzi sobie dobrze z wykonywaniem wielu prac jednocześnie. Chętnie pomaga innym. Niestety przez to często pracuje więcej, niż powinna.

Któryś z typów przypomina Was?

Zorganizowane biurko = efektywność i porządek w głowie

Jak usprawnić pracę przy biurku? Co pomaga w lepszej organizacji? Magdalena Grabda-Arendarczyk, autorka bloga Dobrze Zorganizowana, zaleca:

  • usunięcie z blatu biurka wszystkiego, co nie jest absolutnie niezbędne. Rzeczy te mogą trafić np. do szuflady. Będziemy po nie sięgać tylko wtedy, kiedy będzie taka potrzeba. Pod ręką powinno być tylko to, z czego korzystamy często i regularnie. Jeśli nasze biurko jest niewielkie, koniecznie zaopatrzmy się w przybory do porządkowania: segregatory, kosze, pojemniki itp.
  • grupowanie – łączymy ze sobą podobne rzeczy. Np. w jednym miejscu trzymamy artykuły biurowe, w drugim papiery i tusze do drukarki, a w innym - książki, notatki itd.
  • pionowe przechowywanie – tam, gdzie tylko to możliwe zamiast kłaść jedną rzecz na drugiej, warto układać je pionowo.

Dzięki temu już na pierwszy rzut oka widać, co znajduje się w danej szufladzie czy pudełku. Każdą rzecz można wyciągnąć bez przewracania reszty, przechowywane przedmioty nie gniotą się i najważniejsze - nie zapominamy o tym, co już mamy. Często się tak dzieje ze stosami dokumentów – tłumaczy blogerka.

  • zagospodarowanie przestrzeni pod i nad biurkiem. Takie rozwiązanie jest szczególnie przydatne, gdy nasze biurko jest małych gabarytów. Warto więc skorzystać z tablic informacyjnych/motywacyjnych, na których znajdą się wszędobylskie karteczki z ważnymi informacjami oraz plan tygodnia, miesiąca czy aktualnego projektu. Dobrze jest też znaleźć miejsce pod biurkiem i przechowywać dokumenty np. w pojemniku/kontenerze na kółkach, który można wysuwać w razie potrzeby.
  • odkładanie rzeczy na miejsce – to naturalny sposób, by uniknąć chaosu i nie tracić czasu na nieustanne poszukiwania.
  • utrzymanie biurka w czystości – może wydawać się to zbędne w natłoku codziennych obowiązków, ale pozwala zapanować nad organizacją. Nie chodzi tutaj o pedantyczne czyszczenie blatu, ścieranie kurzu co piętnaście minut i odrywanie się od pracy na widok małej plamy po kawie. Warto natomiast szukać sposobów na większą efektywność. Przydaje się szybkie robienie porządków, najlepiej na koniec każdego dnia. Usuwamy przedmioty, które nie będą już potrzebne, robimy selekcję i wyrzucamy zbędne informacje, a zostawiamy miejsce nowym i ważnym. Dzięki temu robimy też porządek we własnych myślach.

To „zamknięcie” dnia pracy i przygotowanie miejsca na wyzwania kolejnego dnia – tłumaczy Dobrze Zorganizowana.

A Wy jakie macie sposoby na dobrą organizację podczas pracy przy biurku?

Oceń artykuł