Bądź marką premium, a praca sama Cię znajdzie!

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: Życie zawodowe

JESMARO tym, dlaczego i jak budować swoją osobistą markę, jak ją oceniają rekruterzy i co osłabia naszą reputację rozmawiamy z Joanną Malinowską-Parzydło, autorką książki „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą”.

 

Marka. Wiele osób słysząc to słowo, myśli o konkretnych produktach. Co oznacza stwierdzenie: „jesteś marką” w odniesieniu do osoby?

Marka to efekt Twojego życia i komunikacji z innymi. Esencja tego, co jest w nas najbardziej wartościowe, unikalne, najlepsze i potrzebne innym. Każdy z nas w kontaktach z innymi daje im czegoś doświadczać, oferuje pewne doświadczenia wynikające ze sposobu komunikacji i stosunku do innych online i offline, w ramach swoich kontaktów prywatnych i zawodowych. W ten sposób każdy z nas jest marką rozumianą jako zbiór różnych opinii, skojarzeń, wyobrażeń na nasz temat. Niewielu jednak ludzi zarządza swoją marką w sposób świadomy, przemyślany i długofalowy. Każdy ma jakąś reputację, ale nie każdy jest marką premium, a więc kimś, kto zbudował do siebie zaufanie jako profesjonalisty, wartościowego człowieka, lidera lub eksperta, świadomego oferowanych wartości i korzyści, składanych obietnicę komunikującego nie tylko szacunek dla innych, ale także w profesjonalny sposób swoje talenty lub kompetencje rozwinięte dzięki doświadczeniu zawodowemu. Ktoś, kto jest marką premium, jest autentyczny, naturalny, wiarygodny i buduje zaufanie w ważnych dla siebie relacjach. Nie kreuje się na kogoś kim nie jest, nie lansuje się na siłę, nie ukrywa pod wystudiowanymi pozami i rolami.

 

– Dlaczego warto wyrobić w sobie nawyk myślenia, że jesteśmy markami?

Marka to efekt naszej komunikacji w świecie relacji. Przemyślana i skuteczna komunikacja to zarządzanie własną przyszłością i budowanie wpływu w ważnych relacjach i na ważnych rynkach, a tym samym projektowanie rozwoju i jakości naszych relacji nie tylko zawodowych, ale też prywatnych. Marka osobista wysokiej reputacji zbudowana jest na samoświadomości. Dzięki pracy nad marką uzyskujemy wiedzę kim jesteśmy, jakie wartości są dla nas ważne, a jakie nie mają znaczenia, wiemy, z kim chcemy współpracować, jakimi ludźmi chcemy się otaczać, stajemy się świadomi tego, jak ich traktujemy i jak się z nimi komunikujemy. Potrafimy odpowiedzieć na pytanie: jakie opinie o sobie chcielibyśmy usłyszeć za kilka lat.

 

– Od czego zacząć proces budowania marki?

Markę budujemy przez całe życie. Na początku warto zastanowić się nad tym, co jest teraz, czyli: jaką obecnie jestem marką? Co oferuję innym? Jak traktuję ludzi? Jaki jest mój wizerunek w oczach innych? Być może, gdyby ich zapytać, odpowiedzą że nie kojarzę im się z najwyższą jakością z ekskluzywnego butiku, ale bardziej bazarowym straganem i komunikacją z miejskiego targowiska? Czego jestem obietnicą? Ilu jest w moim życiu ludzi gotowych wystawić mi pozytywne rekomendacje? Zanim zaczniemy pracować nad swoją markę, musimy poznać bliżej samych siebie, i odpowiedzieć na kilka fundamentalnych pytań. Następnie należy zaplanować strategię budowania marki. Opisywany w książce „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą” proces „BrandYourName” pozwala posłużyć się narzędziami dotychczas zarezerwowanymi dla marketingu do projektowania świata naszych relacji międzyludzkich. Ważnym elementem, choć już na końcu stałego procesu projektowania marki, jest określenie i konsekwentne wdrażanie swojej strategii komunikacji marki.

 

– Na czym ona polega?

Komunikacja powinna być spójna z marką i wartościami komunikowanymi przez nas grupom naszych odbiorców i partnerów. Narzędzia i kanały komunikacji, które wybieramy, powinny wynikać z przemyślanej koncepcji. Internet i social media dają wiele możliwości, ale powinniśmy wiedzieć, po co chcemy zabrać głos w relacjach offline lub w przestrzeni mediów społecznościowych. W budowaniu marki nie chodzi o nieprzemyślane spamowanie, ale przekazywanie wartościowych treści, dzielenie się tym, co inni uważają za użyteczne i przydatne. Tym samym nie mówimy o taśmowej nadprodukcji selfie. Ważne jest też, jak posługujemy się językiem, czy dbamy o poprawną polszczyznę, bo język ojczysty jest podstawowym narzędziem naszej komunikacji w kraju oraz czy z szacunkiem traktujemy odbiorców oferowanych treści.

 

– Na co rekruterzy zwracają uwagę, oceniając markę? Co jest najważniejsze w personal brandingu z perspektywy szukania pracy?

– O tym, czy nasza marka jest wiarygodna i wysokiej jakości, rekruterzy mogą przekonać się jeszcze zanim przeczytają nasze dokumenty aplikacyjne. Skuteczny rekruter zagląda w przeszłość, a więc bada, na ile ciekawa i wiarygodna jest historia człowieka opowiedziana przez Internet. Sprawdza, co o tej osobie mówią inni, kto jej wystawia referencje, jaki publikuje wartościowy kontent, jakie wartości promuje w przestrzeni publicznej, czy komunikuje się z pozycji szacunku dla innych rozmówców, czy dzieli się wiedzą, działa aktywnie na rzecz innych, czy ma przemyślaną koncepcję zabierania głosu w sieci, czy ma pasje, czy integruje ludzi wokół swojego hobby, czy dzieli się swoim doświadczeniem zawodowym, jakie treści, komentarze i zdjęcia zamieszcza w portalach społecznościowych, czy umie zarządzać sferą prywatną w social media, czy myśli w kategoriach potrzeb odbiorcy, jest profesjonalna, czy jej świat jest życzliwy czy na przykład pełen agresji i pretensji. To są puzzle, rozmaite elementy składające się na Twój cyfrowy obraz. Jeśli prezentują spójną, dowcipną, profesjonalną osobę, dbającą o jakość w każdym cali swojego życia, jest duża szansa, ze mamy do czynienia z marką wysokiej jakości. Wiele o marce mówi także CV – jego wygląd, ale przede wszystkim przemyślana zawartość. Jeśli ktoś na wstępie życiorysu komunikuje swój cel zawodowy i oferowane kompetencje to znaczy, że buduje swoją markę w sposób świadomy, wie, czego chce, czego potrzebuje i co oferuje pracodawcy. O tym, czy nasza marka jest obietnicą czegoś wartościowego, może się rekruter przekonać już w trakcie czytania emaili od kandydatów. Warto więc zadbać również o ten element w komunikacji. Poprawne językowo, bez literówek, staranne wiadomości, z zaznaczonym w temacie numerem referencyjnym i nazwą stanowiska oraz precyzyjną treścią pokazują, że faktycznie dbamy o nasz wizerunek.

 

Joanna Malinowska-Parzydło

Autorka bloga „jestesmarka.pl” oraz książki „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą”,.. Publicystka blogosfery Harvard Business Review Polska. Doradca strategiczny w obszarze zarządzania kapitałem intelektualnym, zintegrowanej komunikacji, przywództwa oraz budowania kultury firmy wokół wartości. W latach 2007-2012 – Dyrektor Personalny TVN S.A. Obecnie CVO Personal Brand Institute. Założycielka i Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu. Wykładowca akademicki. Mama Jaśka i Olka.

 
Rozmawiała: Katarzyna Klimek-Michno

Oceń artykuł


Narzędzia