Porady Życie zawodowe Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?
21.12.2017 | 0 min czytania

Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?

21.12.2017 | 0 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Umiejętność jasnego wyrażania własnych opinii w sposób, który nie rani uczuć rozmówcy – na tym polega asertywność. Dzięki rozwijaniu tej kompetencji możemy budować relacje oparte na szczerości i wzajemnym szacunku.   

Najważniejsze kompetencje miękkie pracownika

Aby dobrze funkcjonować w środowisku pracy, potrzebna jest nie tylko wiedza fachowa. Umiejętności miękkie i kompetencje społeczne też mają duże znaczenie. Najważniejsze z nich to m.in.: komunikatywność, zdolność panowania nad emocjami i radzenia sobie ze stresem czy punktualność (https://porady.pracuj.pl/5-cech-miekkich-waznych-dla-pracodawcy-sprawdz-czy-je-posiadasz/). Ważne, by pracownik był również asertywny, tzn. potrafił wyrażać swoje zdanie jasno, nie naruszając przy tym prawa innych ludzi do posiadania własnych opinii.    

Różnica między asertywnością a agresją

Osoba asertywna, która szanuje wolność innych ludzi, a jednocześnie domaga się tego samego dla siebie, nie jest arogancka ani napastliwa. Jej postawa sprzyja łagodzeniu napięć i konstruktywnemu rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Zachowania agresywne często są wynikiem strachu (w myśl zasady, że najlepszą obroną jest atak). Postawa prawdziwie asertywna nie wynika z lęku czy poczucia winy, ale ze zdrowego poczucia własnej wartości.

Chcąc być bardziej stanowczym, warto mieć świadomość swoich mocnych i słabych stron. Gdy posiadamy taką wiedzę, możemy rozwijać to, co w nas dobre i zwalczać cechy, które hamują nasz rozwój. Możemy wiele zyskać, jeśli będziemy coraz lepiej poznawać swoje możliwości, potrzeby i oczekiwania oraz wyznaczać sobie kolejne cele.

Dlaczego warto być asertywnym?

Asertywność w pracy przynosi wiele korzyści. Dzięki otwartej i uczciwej komunikacji, która jednocześnie jest oparta na szacunku, w firmie nie narastają konflikty. Problemy są rozwiązywane na bieżąco, co sprzyja budowaniu miłej atmosfery.

Umiejętność kulturalnego, a zarazem stanowczego wyrażania własnych opinii pomaga również w budowaniu korzystnego wizerunku. Nasza uczciwa i wyrazista postawa może sprawić, że będziemy cieszyć się szacunkiem i dobrą opinią współpracowników i przełożonych. Dzięki temu możemy się rozwijać i osiągać sukcesy – pod warunkiem, że jesteśmy nie tylko asertywni, ale i pracowici.

Asertywność ma duże znaczenie również w pracy zespołowej. Tę cechę powinny posiadać w szczególności osoby zajmujące stanowiska kierownicze, choć jest istotna także w odniesieniu do pozostałych pracowników. Jeśli członkowie grupy otwarcie i bez lęku wyrażają swoje myśli, stają się bardziej kreatywni i osiągają lepsze efekty. Potencjał twórczy jest tłumiony w sytuacji, gdy lider zachowuje się autorytarnie, stara się podporządkować sobie pracowników, a zespół ulega jego naciskom (więcej o cechach dobrego kierownika: https://porady.pracuj.pl/10-cech-dobrego-kierownika/).

Znaczenie asertywności w życiu zawodowym jest ogromne. Dzięki niej można w mądry sposób budować relacje, co przekłada się nie tylko na atmosferę panującą w miejscu pracy, ale również na wyniki podejmowanych działań.  

Oceń artykuł