Porady Życie zawodowe Agresja pod płaszczem humoru – jak sobie z nią radzić?
09.12.2019  | 5 min czytania

Agresja pod płaszczem humoru – jak sobie z nią radzić?

09.12.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Humor to potężne narzędzie, które może sprzyjać budowaniu relacji, skracać dystans i rozładowywać napięcie. Niestety istnieje także druga strona medalu… Ludziom zdarza się żartować, by sprawić komuś przykrość, zdeprecjonować go w oczach innych osób lub poprawić własne samopoczucie cudzym kosztem. Są to zamaskowane przejawy agresji. Warto wówczas otwarcie komunikować swoje odczucia i zaznaczać granice. 

Śmiech to zdrowie… zazwyczaj

Poczucie humoru obniża poziom codziennego stresu. Zdecydowanie łatwiej zaakceptować rzeczywistość, kiedy potrafisz spojrzeć na nią z przymrużeniem oka. Zabawny żart może rozluźnić atmosferę w pracy i pozytywnie wpłynąć na przebieg całego spotkania, uczynić prezentację atrakcyjniejszą itd. Gorzej, jeśli miejsce lekkich dowcipów i zabawnych powiedzonek zajmuje ironia lub - co gorsza - sarkazm. Żarty z czyjejś tuszy, wady wymowy czy imienia, zamiast rozbawić, mogą sprawić ogromną przykrość. Aby uniknąć takich sytuacji, dobrze jest wykazywać się wrażliwością i zachowywać dobre intencje. Niestety nie każdy „dowcipniś” uważa na to, w którą stronę kieruje ostrze swojego humoru.        

Poczucie humoru – ważny atut pracownika

Humor jako oznaka niezdrowej rywalizacji

Żarty, zamiast rozładowywać napięcie, mogą je generować i wzmacniać. Dzieje się tak wtedy, gdy ktoś opowiada je, żeby np. poniżyć rozmówcę. Choć nie atakuje w otwarty sposób, osiąga pożądany rezultat i pogarsza samopoczucie drugiej osoby, podkopuje jej autorytet lub zniechęca do wysiłku. Takie zachowanie, choć z pozoru wygląda niewinnie, jest mocno toksyczne i wpływa na atmosferę w całej firmie

Rywalizacja – kiedy zaczyna wymykać się spod kontroli…

Żarty współpracowników nie bawią Cię? Reaguj!

Niezależnie od tego, czy jesteś ofiarą czy świadkiem agresji w miejscu pracy, nie ignoruj przykrych i krzywdzących zachowań. Twoja szybka i zdecydowana reakcja może pomóc rozwiązać problem, zanim dojdzie do jego eskalacji. W skutecznym radzeniu sobie z zakamuflowaną agresją pomaga także:  

Wspieranie pracowników zamiast podsycania wyścigu szczurów, konkretne procedury antymobbingowe, lekki i przyjazny sposób komunikacji – to przykładowe elementy kultury organizacyjnej, które zapobiegają negatywnym zachowaniom, a już z pewnością ich nie podsycają. Zanim zdecydujesz się przyjąć ofertę pracy, przyjrzyj się firmie, z którą miałbyś związać swoją przyszłość.  

Targi pracy, dni otwarte, praktyki, obserwacja zachowania pracowników spotykanych w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej – warto wykorzystywać różne okazje, by obserwować atmosferę panującą w firmie. Nienaturalne zachowanie, drobne i większe złośliwości czy opinie zatrudnionych powinny dać Ci do myślenia. 

Czasami potrzeba nieco więcej czasu, by zauważyć problemy występujące w miejscu pracy. Jeśli przegapiłeś niepokojące sygnały i zacząłeś doświadczać przykrości w firmie, reaguj na bieżąco. Ważne, abyś wyraźnie komunikował, że konkretne zachowania Ci nie odpowiadają. Masz prawo domagać się szacunku. 

  • Zawiadomienie przełożonego

W podbramkowych sytuacjach warto zwrócić się do szefa i poprosić o zorganizowanie konfrontacji z agresorem lub rozwiązanie problemu w inny sposób. Budowanie przyjaznej atmosfery leży w interesie przełożonego, dlatego dobrze jest informować go o problemach.  

W wielu firmach działają procedury antymobbingowe – warto je poznać. Jeśli jesteś ofiarą długotrwałego i uporczywego nękania, możesz skierować sprawę do sądu pracy i domagać się rekompensaty. 

Jak poskromić toksycznych współpracowników

Choć żarty mogą sprawiać przykrość, nie zawsze są wypowiadane ze złą wolą. Zanim ocenisz i podejmiesz konkretne kroki, upewnij się, czy trafnie odczytałeś intencje rozmówcy. Warto zachować dystans. 

W środowisku zawodowym zdecydowanie bezpieczniej i zdrowiej jest stawiać na lekkie dowcipy – tak, by nie wywołać smutku i nie wprawić w zakłopotanie. 

Szef ma zbyt ciężki dowcip? Znajdź nową pracę na Pracuj.pl. 🙂

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł