Activity Based Working ÔÇô nowy trend w biurach

Kategoria
┼╗ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre┼Ťci 4.8/5 (5)
Kategoria: ┼╗ycie zawodowe
Ocena tre┼Ťci 4.8/5 (5)

Ca┼éy dzie┼ä przy jednym biurku i w tym samym pomieszczeniu? Zwolennicy koncepcji activity based working m├│wi─ů ÔÇ×stopÔÇŁ takiemu stylowi pracy. Zamiast tego proponuj─ů zatrudnionym zajmowanie r├│┼╝nych stanowisk w biurze.

 

Praca przy biurku, przed monitorem to w wielu bran┼╝ach i zawodach naturalny element dnia, zajmuj─ůcy znaczn─ů cz─Ö┼Ť─ç grafiku. Ale, poza obowi─ůzkami przy laptopie czy komputerze, pojawiaj─ů si─Ö te┼╝ spotkania z klientami, zebrania zespo┼éu, udzia┼é w szkoleniach, konferencjach, wyst─ůpienia i prezentacje, a tak┼╝e delegacje. I w├│wczas nasze miejsce w pokoju czy na open space stoi puste. Takie obserwacje sk┼éaniaj─ů pracodawc├│w do wprowadzania rozwi─ůza┼ä typu activity based working.

ÔÇô Z naszej analizy 3044 stanowisk pracy u klient├│w korporacyjnych wynika, ┼╝e ┼Ťredni poziom zaj─Öto┼Ťci biurek w firmach wynosi 45 procent ÔÇô m├│wi Karolina Manikowska, Dyrektor Dzia┼éu Bada┼ä i┬áKonsultingu Przestrzeni Pracy w Grupie Nowy Styl.

Przestrze┼ä biurowa, kt├│ra jest zaprojektowana i zaaran┼╝owana na zasadzie activity based working, sk┼éada si─Ö nie tylko z pojedynczych, indywidualnych stanowisk. Mamy tutaj do czynienia z podzia┼éem na obszary o r├│┼╝nym przeznaczeniu i strefy, kt├│re pe┼éni─ů odmienne funkcje.

ÔÇô Pracownicy nie maj─ů przypisanych stanowisk pracy. Maj─ů za to mo┼╝liwo┼Ť─ç wybierania miejsca zgodnie z podejmowan─ů aktywno┼Ťci─ů. Spos├│b pracy jest wi─Öc elastycznie dopasowywany do potrzeb pracownik├│w ÔÇô t┼éumaczy Karolina Manikowska. ÔÇô Koncepcja umo┼╝liwia wprowadzenie desk sharingu, a wi─Öc wsp├│┼édzielenia biurek, kt├│ra koresponduje z globalnym trendem dobrze widocznym np. w obszarze muzyki ÔÇô coraz cz─Ö┼Ťciej korzystamy z serwis├│w streamingowych ni┼╝ z p┼éyt, kt├│re s─ů nasz─ů w┼éasno┼Ťci─ů.

Jak dodaje ekspert Grupy Nowy Styl, w biurze pracownicy maj─ů dost─Öp do stref, kt├│re u┼éatwiaj─ů administracj─Ö, koncentracj─Ö, komunikacj─Ö i regeneracj─Ö, czyli podstawowe wykonywane przez nich czynno┼Ťci. O jakie strefy chodzi? Mowa m.in. o spontanicznych strefach spotka┼ä nieformalnych na open space, audytorium, wielu salach spotka┼ä o r├│┼╝nej wielko┼Ťci, salach, w kt├│rych mo┼╝na zorganizowa─ç kr├│tkie spotkanie i przeprowadzi─ç konsultacje, budkach telefonicznych idealnych do prowadzenia rozm├│w telefonicznych i odci─Öcia si─Ö od zewn─Ötrznych bod┼║c├│w, a tak┼╝e o strefach pracy w ciszy (czytelnia, tzw. silence room) czy strefach odpoczynku (tzw. chillout room).

 

Jakie b─Öd─ů biura przysz┼éo┼Ťci? Sprawd┼║ 4 najwa┼╝niejsze trendy

 

Zalety activity based working:

  • okazja do wi─Ökszej wsp├│┼épracy, wymiany my┼Ťli, dzielenia si─Ö wiedz─ů i do┼Ťwiadczeniem, rozszerzenia perspektywy (wynika to z zajmowania miejsca codziennie obok innych os├│b ÔÇô w konsekwencji dochodzi do interakcji, kt├│re w innej sytuacji nigdy by nie zasz┼éy)
  • ekonomiczne rozwi─ůzanie ÔÇô zaoszcz─Ödzenie powierzchni, biurka nie stoj─ů puste
  • mo┼╝liwo┼Ť─ç zwi─Ökszenia zatrudnienia bez konieczno┼Ťci rearan┼╝acji biura
  • mobilno┼Ť─ç i elastyczno┼Ť─ç, zgodnie z preferencjami pokolenia millennials├│w
  • dostosowanie do aktywno┼Ťci i potrzeb pracownik├│w
  • mo┼╝liwo┼Ť─ç zmiany miejsca pracy mo┼╝e pozytywnie wp┼éywa─ç na efektywno┼Ť─ç
  • alternatywa dla koncepcji open space, kt├│ra bywa postrzegana jako uci─ů┼╝liwa ÔÇô pracownicy nie mog─ů si─Ö skupi─ç na realizacji zada┼ä, s─ů zm─Öczeni, rozpraszaj─ů ich r├│┼╝ne bod┼║ce

 

Potencjalne zagro┼╝enia:

  • brak w┼éasnego biurka, jednego sta┼éego miejsca mo┼╝e pocz─ůtkowo obni┼╝a─ç poczucie bezpiecze┼ästwa i uto┼╝samiania si─Ö z miejscem pracy.
  • codzienne sprz─ůtanie swojego biura, ┼╝eby zostawi─ç je czystym dla innych u┼╝ytkownik├│w, mo┼╝e by─ç odbierane jako uci─ů┼╝liwe.
  • praca w nowych warunkach wymaga nauki i zmiany dotychczasowych nawyk├│w, a tak┼╝e ustalenia jasnych zasad, aby unikn─ů─ç chaosu, wskazane jest tu przemy┼Ťlane zarz─ůdzanie zmian─ů.
  • wprowadzenie tylko wybranych element├│w koncepcji activity based working i nie traktowanie jej jako sp├│jnej ca┼éo┼Ťci mo┼╝e negatywnie wp┼éyn─ů─ç na nastroje, motywacj─Ö i efektywno┼Ť─ç personelu ÔÇô na przyk┼éad, je┼Ťli pracodawca decyduje si─Ö na wsp├│┼édzielenie biurek, ale ju┼╝ nie zapewni stref do spotka┼ä nieformalnych, pracy w skupieniu czy r├│┼╝norodnych sal spotka┼ä.

 

A Wy co s─ůdzicie o takiej koncepcji pracy w biurze?

 

2_pracodawcy_750x200_09_08

Oceń artykuł


Narz─Ödzia