Porady Życie zawodowe 8 cech, za które polubią Cię współpracownicy (i nie tylko)
16.10.2019  | 5 min czytania

8 cech, za które polubią Cię współpracownicy (i nie tylko)

16.10.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

O atmosferze panującej w miejscu pracy decyduje nie tylko postawa szefa, ale również zachowanie wszystkich pracowników. Ty także masz wpływ na to, jak inni ludzie czują się w Twoim towarzystwie. Aby przyczyniać się do budowania wartościowych relacji, rozwijaj swoją osobowość. Ciekawość świata, zaangażowanie i komunikatywność – to przykładowe cechy, które warto pielęgnować, by wzbudzać sympatię. 

Świadomość, że jest się lubianym, korzystnie wpływa na nastrój i motywację. Zjednywanie sobie ludzi wymaga jednak pewnych umiejętności interpersonalnych i cech, które pozytywnie wpływają na wizerunek. Najważniejsze z nich to:

  • Zdrowe poczucie własnej wartości

Znasz siebie i masz świadomość zarówno swoich zalet, jak i wad, a przy tym możesz śmiało powiedzieć, że się lubisz i cenisz? Może to świadczyć o zdrowym poczuciu własnej wartości. Jeśli je posiadasz, żywisz pozytywne uczucia i emocje zarówno do siebie, jak i  do innych ludzi. Wychodząc z inicjatywą i okazując sympatię, możesz spodziewać się podobnych reakcji ze strony rozmówców.     

Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?

  • Komunikatywność

Na Twój wizerunek wpływa też umiejętność rozmowy, na którą składa się nie tylko mówienie w jasny sposób, ale również słuchanie ze zrozumieniem i zaangażowaniem. Zdecydowanie łatwiej jest polubić kogoś, kto potrafi rozmawiać, przywiązuje wagę do słów innych ludzi i potrafi uważnie słuchać. Warto rozwijać komunikatywność, np. koncentrując się na interakcjach z innymi ludźmi i wyciągając wnioski z własnych doświadczeń. Dobrze jest analizować informacje zwrotne, jakie do nas docierają, a także zadawać pytania uściślające. 

5 sposobów na rozwijanie komunikatywności

  • Skupienie na rozmówcy 

Patrzenie w telefon, przerywanie rozmowy bez ostrzeżenia i zwracanie się do kogoś innego, okazywanie znużenia – takie zachowania prezentowane w trakcie rozmowy zdecydowanie nie nastawiają rozmówców pozytywnie. Osoby, z którymi mamy do czynienia, chcą czuć, że są traktowane życzliwie i z szacunkiem. Dobrze jest zadawać pytania świadczące o tym, że starasz się zrozumieć, co chce Ci powiedzieć np. współpracownik. To istotne zarówno przy omawianiu zadania do wykonania, w trakcie burzy mózgów, podczas zebrania, jak i w codziennych rozmowach. 

  • Zaangażowanie i pasja

Ludzie mogą patrzeć na Ciebie również przez pryzmat tego, jak podchodzisz do codziennych spraw. Ważne, by spełniać się i rozwijać pasje, zarażając swoim entuzjazmem inne osoby.  

  • Ciekawość świata 

Osoby otwarte na świat i ludzi nie doświadczają znudzenia i marazmu. Są uważnymi obserwatorami i dostrzegają potrzeby innych ludzi, a także potrafią zrozumieć inny punkt widzenia. Nie są nastawieni wyłącznie na siebie, co sprawia, że współpracownicy czują się dobrze w ich towarzystwie. 

  • Proaktywność

Dzięki zaangażowaniu i pasji zdecydowanie łatwiej jest rozwijać postawę proaktywną. Jeśli staniesz się inicjatorem zmian na lepsze, osoby prezentujące życzliwe nastawienie na pewno docenią Twój trud i będą Cię szanować oraz wspierać w drodze do realizacji celów. 

  • Opanowanie i stabilność

Twoje wybuchy złości, ataki histerii oraz inne nieprzyjemne zachowania mogą wyprowadzać z równowagi – nie tylko Ciebie, ale również Twoje otoczenie. Umiejętność panowania nad emocjami jest oznaką dojrzałości.  

Różne typy osobowości – czy można współpracować mimo różnic?

  • Uczciwość i autentyczność 

Ważne, by zainteresowanie sprawami innych ludzi było autentyczne. Rozmówcy często wyczuwają fałsz i próby manipulacji, dlatego raczej nie zdołasz zbudować wartościowych relacji i zdobyć czyjejś sympatii, jeśli Twoje intencje okażą się nieuczciwe. Ludzie cenią także dyskrecję, która przejawia się np. w dochowywaniu tajemnic. 

Dale Carnegie i jego złote zasady

Dale Carnegie w książce „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” przedstawia trzy proste zasady, które warto wprowadzić w życie, aby budować życzliwe relacje z otoczeniem. Złote rady autora to: 

  • Nie krytykuj, nie potępiaj i nie pouczaj 

Zdecydowanie lepiej jest zauważać w ludziach to, co dobre, a o negatywnych zjawiskach mówić w sposób konstruktywny i wyłącznie po to, by rozmówca wiedział, nad czym pracować w trakcie doskonalenia charakteru. Ważne również, by dawać ludziom kolejne szanse i unikać mentorskiego, autorytarnego tonu. 

  • Szczerze i uczciwie wyrażaj uznanie

Zauważanie w innych pozytywnych cech przynosi zdecydowanie lepsze efekty niż wytykanie wad. Jeśli zaimponował Ci sukces współpracownika, pogratuluj mu. Ważne jednak, abyś szczerze wypowiadał słowa uznania.  

  • Wzbudź w innych szczere chęci

Ważne, by trafnie diagnozować potrzeby rozmówców. Jeśli wiesz, czego chce osoba z Twojego otoczenia i motywujesz ją do realizacji celów i marzeń, jesteś postrzegany pozytywnie. Warto rozwijać empatię, aby coraz lepiej rozumieć ludzką psychikę, emocje i uczucia. 

Zdobywanie sympatii wymaga przede wszystkim pracy nad własnym charakterem. Będziesz lubiany, jeśli zaczniesz okazywać radość wynikającą ze spotkań z innymi ludźmi i nauczysz się rozpoznawać ich potrzeby. 

Otwartość na ludzi wzbudza sympatię. 🙂 

Oceń artykuł