Porady Życie zawodowe 7 zasad prowadzenia burzy mózgów
05.06.2018  | 4 min czytania

7 zasad prowadzenia burzy mózgów

05.06.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Maja Gojtowska
Ocena treści
(5)

Burza mózgów to jeden z najstarszych, ale wciąż najbardziej skutecznych sposobów generowania pomysłów. Podczas krótkiej sesji, uczestnicy zarzucają się pomysłami i wspólnymi siłami rozwiązują problem. Warto jednak pamiętać, że sukces burzy mózgów w dużej mierze zależy od stosowania się do kilku zasad.

Po pierwsze – wyznacz moderatora

Najlepiej jeśli moderatorem, czyli osobą prowadzącą burzę mózgów będzie ktoś bardzo dobrze znający problem, z którym mierzy się grupa. Moderator nie powinien dominować nad resztą zespołu, czy zasypywać go własnymi pomysłami. Jego rolą jest zadawanie pytań, które naprowadzą resztę na konkretne rozwiązania i zapisywanie wszystkich odpowiedzi. Moderator powinien być osobą otwartą, łatwo nawiązującą kontakty z innymi, słuchającą swoich współpracowników i nie narzucającą innym swojego zdania.

Sprawdź, co to znaczy: być komunikatywnym >>

Po drugie – ustal jasny cel

Dobry cel powinien być zrozumiały dla wszystkich i tak konkretny jak to tylko możliwe. Zamiast stawiać uczestników przed wyzwaniem „Stworzenia najładniejszej strony www Twoje firmy w historii”, poproś o pomoc w zebraniu „10 pomysłów na poprawę użyteczności strony www Twojej firmy przez jej klientów”. Określając cele kieruj się zasadą SMART:

  • S (ang. Specific) – konkretny; jasny i zrozumiały dla wszystkich uczestników
  • M (ang. Measurable) – mierzalny; czyli sformułowany tak, by można było sprawdzić stopień jego realizacji
  • A ( Achievable) – osiągalny; zbyt ambitny cel podkopie morale zespołu i zniechęci do pracy
  • R ( Realistic) – realny; nikt nie lubi mówić o rzeczach, które nigdy nie będą mieć miejsca
  • T ( Time-bound) – określony w czasie

Po trzecie – ustal limit czasu

Nie ma sensu przedłużać spotkania w nieskończoność. Paradoksalnie, krótka burza mózgów może przynieść więcej korzyści, niż przedłużane w nieskończoność spotkanie.

Po czwarte – zapisuj wszystko

Zależnie od tego czym dysponujesz, pomysły zapisuj na tablicy, flipcharcie, albo po prostu wielkiej kartce papieru rozłożonej na stole czy podłodze. Nie ograniczaj uczestników – jeśli oni chcą coś rozpisać, narysować, czy podkreślić pozwalaj im na to.

Po piąte – nie oceniaj

Nic tak nie zabija kreatywności, jak rzucone od niechcenia „to głupie!” lub „to już było!”. Każdy z uczestników sesji powinien mieć pewność, że może podzielić się wszelkimi pomysłami.

Po szóste – pobudzaj kreatywność

Postaraj się, by burza mózgów odbyła się w jak najbardziej kreatywnym miejscu. Jeśli to możliwe – wyjdź z uczestnikami z biura do parku, na lunch do restauracji, albo do miejsca związanego z problemem. Zmiana otoczenia pobudzi ich kreatywność i zmotywuje do myślenia nieszablonowego. Jeśli musicie pracować w biurze zadbaj o kreatywne gadżety – ciastolinę, piasek kinetyczny, klocki, kredki, wycinanki… wszystko co zachęci mózg do pracy i odciągnie od schematycznego myślenia.

Po siódme – zmieniaj punkt widzenia

Zmiana narracji i patrzenie na temat burzy mózgów z różnych perspektyw – pracowników, klientów, osób zewnętrznych pobudza kreatywność i jest bardzo pomocne w momencie… dojścia do ściany, kiedy wydaje się, że już żaden nowy pomysł nie zostanie wygenerowany.

Jak nowe technologie zmieniają burze mózgów

Pamiętaj, że dziękim nowym technologiom możesz korzystać z burzy mózgów również pracując w zespołach rozproszonych. Dzięki takim narzędziom jak Note.ly czy GroupZap możesz prowadzić burzę mózgów online i zbierać pomysły od swoich współpracowników w czasie rzeczywistym.

Oceń artykuł