Porady Życie zawodowe 7 porad, jak zorganizować swój dzień
29.03.2018 | 4 min czytania

7 porad, jak zorganizować swój dzień

29.03.2018 | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Nie musisz być pracoholikiem, aby osiągać sukcesy zawodowe. Nie musisz także rezygnować ze spędzania czasu z rodziną i przyjaciółmi. O efektywności często decyduje ciężka praca i talent, ale duże znaczenie mają również umiejętności organizacyjne.   

Łączenie życia osobistego (rodzinnego, towarzyskiego) i zawodowego wymaga wysiłku, ale przy odpowiedniej organizacji jest to możliwe. Aby rozwijać się w różnych sferach i czerpać satysfakcję ze swojej codzienności:

  • Planuj

Zapisywanie godzin spotkań, a także tworzenie list i harmonogramów z zadaniami na poszczególne dni i tygodnie – to działania, które usprawniają pracę. Dzięki nim zyskuje się także dodatkową motywację.

  • Uwzględnij swoją efektywność o różnych porach

Określ, czy Twoja wydajność jest najwyższa np. rano, wieczorem czy w nocy. Mając taką wiedzę, możesz mądrze wykorzystać czas, jakim dysponujesz.  

  • Ustal hierarchię

Aby działać skutecznie, warto dzielić zadania na ważne i mniej ważne. Najistotniejsze najlepiej wykonać jako pierwsze. W razie opóźnienia kolejne można przesunąć np. na następny dzień. Na początku pracy zdolność koncentracji jest wysoka i maleje z upływem czasu.

  • Koncentruj się na tym, co robisz

Aby dzień upływał w odpowiednim rytmie, unikaj tego, co Cię rozprasza. Prywatne telefony i przeglądanie stron internetowych lepiej odłożyć na później. Wykonywanie kilku zajęć jednocześnie również nie sprzyja efektywności.  

  • Deleguj obowiązki

Czasami trudno samodzielnie poradzić sobie z natłokiem zajęć. Powierzaj zadania innym osobom – zarówno w życiu służbowym, jak i prywatnym.

  • Zadbaj o swój komfort

Wygodne, jasne biuro i uporządkowana przestrzeń do pracy czy rower zamiast zatłoczonej komunikacji miejskiej – stwórz optymalne warunki do działania.   

  • Znajdź czas na odpoczynek

Planując dzień, warto pamiętać o wypoczynku. Gra w tenisa, wieczorna lektura na kanapie, gorąca kąpiel itp. – przekonaj się, co Cię odpręża i nie rezygnuj z tego.    

Umowa-zlecenie a etat u innego pracodawcy

Znalezienie równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym to wyzwanie. Zadanie staje się jeszcze trudniejsze, gdy decydujesz się podjąć dodatkową pracę, np. na podstawie umowy-zlecenia. Masz prawo to zrobić, jeśli np. obowiązki wykonywane w ramach dodatkowego kontraktu nie naruszają klauzuli o zakazie konkurencji. Łączenie kilku rodzajów aktywności zawodowej to wyzwanie, które wymaga doskonałej organizacji. Zanim się na nie zdecydujesz, realnie oceń sytuację i swoje możliwości.

Klauzula o zakazie konkurencji – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Warto również przyjrzeć się kwestiom związanym np. ze składkami ZUS. Jeśli wynagrodzenie uzyskiwane z tytułu umowy o pracę wynosi co najmniej tyle co płaca minimalna, z wynagrodzenia z umowy-zlecenia potrąca się tylko składkę zdrowotną. Wynika to z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19981370887).

Oceń artykuł