Nie musisz być pracoholikiem, aby osiągać sukcesy zawodowe. Nie musisz także rezygnować ze spędzania czasu z rodziną i przyjaciółmi. O efektywności często decyduje ciężka praca i talent, ale duże znaczenie mają również umiejętności organizacyjne.
Łączenie życia osobistego (rodzinnego, towarzyskiego) i zawodowego wymaga wysiłku, ale przy odpowiedniej organizacji jest to możliwe. Aby rozwijać się w różnych sferach i czerpać satysfakcję ze swojej codzienności:
- Planuj
Zapisywanie godzin spotkań, a także tworzenie list i harmonogramów z zadaniami na poszczególne dni i tygodnie – to działania, które usprawniają pracę. Dzięki nim zyskuje się także dodatkową motywację.
- Uwzględnij swoją efektywność o różnych porach
Określ, czy Twoja wydajność jest najwyższa np. rano, wieczorem czy w nocy. Mając taką wiedzę, możesz mądrze wykorzystać czas, jakim dysponujesz.
- Ustal hierarchię
Aby działać skutecznie, warto dzielić zadania na ważne i mniej ważne. Najistotniejsze najlepiej wykonać jako pierwsze. W razie opóźnienia kolejne można przesunąć np. na następny dzień. Na początku pracy zdolność koncentracji jest wysoka i maleje z upływem czasu.
- Koncentruj się na tym, co robisz
Aby dzień upływał w odpowiednim rytmie, unikaj tego, co Cię rozprasza. Prywatne telefony i przeglądanie stron internetowych lepiej odłożyć na później. Wykonywanie kilku zajęć jednocześnie również nie sprzyja efektywności.
- Deleguj obowiązki
Czasami trudno samodzielnie poradzić sobie z natłokiem zajęć. Powierzaj zadania innym osobom – zarówno w życiu służbowym, jak i prywatnym.
- Zadbaj o swój komfort
Wygodne, jasne biuro i uporządkowana przestrzeń do pracy czy rower zamiast zatłoczonej komunikacji miejskiej – stwórz optymalne warunki do działania.
- Znajdź czas na odpoczynek
Planując dzień, warto pamiętać o wypoczynku. Gra w tenisa, wieczorna lektura na kanapie, gorąca kąpiel itp. – przekonaj się, co Cię odpręża i nie rezygnuj z tego.
Umowa-zlecenie a etat u innego pracodawcy
Znalezienie równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym to wyzwanie. Zadanie staje się jeszcze trudniejsze, gdy decydujesz się podjąć dodatkową pracę, np. na podstawie umowy-zlecenia. Masz prawo to zrobić, jeśli np. obowiązki wykonywane w ramach dodatkowego kontraktu nie naruszają klauzuli o zakazie konkurencji. Łączenie kilku rodzajów aktywności zawodowej to wyzwanie, które wymaga doskonałej organizacji. Zanim się na nie zdecydujesz, realnie oceń sytuację i swoje możliwości.
Klauzula o zakazie konkurencji – wszystko, co powinieneś wiedzieć
Warto również przyjrzeć się kwestiom związanym np. ze składkami ZUS. Jeśli wynagrodzenie uzyskiwane z tytułu umowy o pracę wynosi co najmniej tyle co płaca minimalna, z wynagrodzenia z umowy-zlecenia potrąca się tylko składkę zdrowotną. Wynika to z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19981370887).