Porady Życie zawodowe 7 książek psychologicznych, które warto znać
30.04.2019  | 4 min czytania

7 książek psychologicznych, które warto znać

30.04.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Katarzyna Klimek-Michno

Jak rozwiązywać konflikty w pracy? Co robić w obliczu niepowodzeń? Na czym polega komunikacja empatyczna? Jak wysoka wrażliwość wpływa na pracę zawodową? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi w literaturze psychologicznej. Zgłębiając wiedzę i sięgając po praktyczne wskazówki, można poprawić jakość życia i dokonać realnych zmian – w swojej postawie, nastawieniu, nawykach.

1. Paweł Fortuna, Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryn zrobić lemoniadę

Czy przykre emocje mogą mieć jakieś pozytywne strony? Jak kształtować nadzieję i pokorę? Jaki jest sens porażki? Tego typu pytania często sobie sami zadajemy. Odnosi się też do nich Paweł Fortuna – autor książki „Pozytywna psychologia porażki” (i wielu innych), nauczyciel akademicki i trener biznesu. Obsesja bezbłędności, uczenie się na błędach, wiara w siebie, relacje z innymi ludźmi – to przykładowe zagadnienia poruszane w publikacji, dzięki której można też dowiedzieć się więcej o pozytywnej psychologii jako gałęzi nauki. „Porażka to nie tylko temat wstydliwy, rzadko podejmowany również przez naukowców. Niewątpliwie jest to symptom funkcjonowania w społeczeństwie, w którym przede wszystkim liczą się osiągnięcia i sukcesy. Ludzie sukcesu są wskazywani jako modele do naśladowania, a osobiste porażki są najczęściej „zamiatane pod dywan”” – pisze autor we „Wstępie”, tłumacząc, dlaczego postanowił zająć się tym tematem. „Chciałbym przyjrzeć się porażce jako ważnemu czynnikowi prorozwojowemu, potencjalnie kierującemu nas ku lepszemu życiu” – zaznacza.

2. Agnieszka Chrzanowska, Ja i inni. Rozmowy o przyjaźni, wrażliwości, intuicji, przyjemności, wolności, kłamstwie, manipulacji i zaufaniu

To zbiór rozmów z wieloma znanymi badaczami i psychoterapeutami. Jak głosi tytuł – przedmiotem rozmów są rozmaite zagadnienia – wszystkie związane z człowiekiem, jego funkcjonowaniem w świecie, relacjami, emocjami, wartościami. Właśnie ta wielość wątków stanowi duży atut książki. Łączy ona wiedzę specjalistyczną i odwołuje się do badań naukowych, a jednocześnie przedstawia poszczególne tematy w sposób bardzo przystępny, czytelny i praktyczny. „Oni wiedzą – i my wiemy dzięki nim – coraz więcej o człowieku. Wiemy dużo, ale z pewnością nie wszystko. Niech książka ta będzie pierwszym krokiem w Twoich dociekaniach: kim jestem? kim jest człowiek?” – czytamy we „Wstępie”. Wśród rozmówców znajdziemy takie nazwiska jak: Christina Maslach, Philip Zimbardo, Robert Cialdini, Philip Corr, Larry D. Rosen. „Sami musimy zdecydować, ile jesteśmy warci, jaką rolę odgrywamy w świecie i jaki sens nadamy swemu życiu” – mówi w jednym z rozdziałów Regina Brett, zachęcając m.in. do tego, żeby otaczać się ludźmi pozytywnie myślącymi, rozwijać w sobie wdzięczność i sprawdzać „ile radości mamy w swoim harmonogramie”.

3. Rick Hanson, Szczęśliwy mózg. Wykorzystaj odkrycia neuropsychologii, by zmienić swoje życie

Dzięki tej publikacji uświadomisz sobie, jak dużo zależy od Twojego sposobu myślenia. Autor przedstawia czytelnikom odkrycia z dziedziny neuropsychologii, wyjaśnia znaczenie neuroplastyczności, tłumaczy, jak bardzo to, na czym się koncentrujemy, oddziałuje i kształtuje mózg. Co mają wspólnego struktury mózgowe z ciągłym narzekaniem i samokrytyką? Okazuje się, że bardzo dużo. Autor mówi o zmianach w sieci neuronalnej, do których dochodzi na skutek naszych różnych doświadczeń, aktywności i myśli. Jeśli skupiamy się na negatywnych aspektach, to mózg staje się bardziej podatny na przykład na lęk. W książce oprócz dużej dawki fachowej wiedzy znajdziemy wskazówki dotyczące zmiany swojego sposobu myślenia i poprawy jakości życia. Jak „zaprogramować” mózg na pozytywne emocje i optymizm? Jak wzmacniać w sobie odporność psychiczną, jak mierzyć się z niepowodzeniami, co jest uwarunkowane biologiczne, a na co konkretnie mamy wpływ? Dlaczego niektóre doświadczenia zapadają w pamięci na bardzo długo, a inne? To tylko przykładowe pytania, na które odpowiedzi można szukać podczas lektury.

4. Maria Król-Fijewska, Piotr Fijewski, Zaklęcie na bycie sobą

O pułapce zadanioholizmu, wyspach nicnierobienia i wodzeniu się na pokuszenie można przeczytać w książce „Zaklęcie na bycie sobą”. Znajdziemy tutaj wiele wskazówek dotyczących asertywności i wiedzę psychologiczną przedstawioną w bardzo przystępny, praktyczny sposób i zobrazowaną przykładami codziennych sytuacji. Książkę otwiera rozdział „Jak siebie traktujesz”. „Czy stwarzasz sobie dobre warunki do tego, abyś mógł być z siebie zadowolony?” – pytają autorzy i zachęcają do rozważenia sytuacji dotyczącej zakończenia dnia: czy przed snem stwierdzasz, że w ciągu dnia zrobiłeś to, co planowałeś - i jeszcze miałeś czas na odpoczynek? Czy mówisz do siebie, że jesteś z siebie zadowolony? „Jeżeli często zdarza ci się tak kończyć dzień, to znak, że jesteś prawdziwie asertywny wobec samego siebie – wiesz, czego chcesz, twoje wymagania wobec siebie są realistyczne, umiesz sobą kierować, umiesz dbać o siebie i umiesz się chwalić” – czytamy na łamach książki. Jej lektura to okazja do refleksji na temat relacji, emocji, szybkiego tempa życia i czasu. „Nigdy żadne pokolenie nie wykorzystywało czasu tak zachłannie i nie cierpiało na tak chroniczny jego brak” – stwierdzają autorzy.

5. Elaine Aron, Wysoko wrażliwi. Jak funkcjonować w świecie, który nas przytłacza

Autorka jest doktorem psychologii. Sama określa się jako WWO – wysoko wrażliwą osobę i w swojej książce dzieli się z czytelnikami refleksjami, wynikami badań i wskazówkami, które mogą być pomocne w codziennym funkcjonowaniu. Dzięki lekturze można dowiedzieć się, czym przejawia się taka wrażliwość, jak ją rozpoznać, jak zadbać o poczucie własnej wartości. Wrażliwość to atut. Cecha, dzięki której można dostrzegać i odkrywać różne aspekty, tworzyć relacje, okazywać empatię. Wysoko wrażliwe osoby mocno czują, dużo widzą, ale jednocześnie są narażone na przeciążenie bodźcami. Autorka pokazuje, jak wpływa to na pracę zawodową, obowiązki i przedstawia, jak radzić sobie ze zmęczeniem, przestymulowaniem, przytłoczeniem. Wielozadaniowość, dużo bodźców, szybkie tempo, nadmiar obowiązków – to wszystko bywa trudne dla każdego, ale dla osób wysoko wrażliwych potrafi być jeszcze większym wyzwaniem – układ nerwowy szybciej się męczy, czuje się przeciążony. To książka, po którą warto sięgnąć, nie tylko wówczas gdy sami podejrzewamy u siebie wysoką wrażliwość i chcemy znaleźć wsparcie i praktyczne porady. To też dobra okazja, by poszerzyć swoją perspektywę i lepiej zrozumieć świat osób, które odznaczają się taką cechą.

6. Marshall B. Rosenberg, W świecie porozumienie bez przemocy

O komunikacji empatycznej i porozumieniu bez przemocy mówi się coraz więcej. I dobrze. Bo zmiana swoich nawyków i tworzenie relacji w sposób pełen uważności i szacunku do drugiej osoby to coś, co warto zawsze pielęgnować, bez względu na to, gdzie się pracuje i na jakim etapie życia znajduje. Dzięki koncepcji porozumienia bez przemocy można uczyć się rozwiązywania konfliktów bez ataków i agresji, jak stawiać granice i mówić o swoich potrzebach, jakie strategie działania stosować, by nie ranić innych. Autor dzieli się swoją wieloletnią praktyką i doświadczeniem w pracy z ludźmi. Poznanie teorii Rosenberga może być pierwszym krokiem w kierunku zmiany swojego nastawienia i sposobu myślenia. Może być też wsparciem w rozwijaniu i pielęgnowaniu różnych relacji tak, by w bardziej świadomy sposób dbać o komunikację, rozumieć i uwzględniać emocje, uczucia i potrzeby innych osób. Zawarte w książce refleksje, spostrzeżenia i wskazówki można wykorzystać na wielu płaszczyznach – w relacjach prywatnych i zawodowych. Stosowanie proponowanej metody komunikacji wiąże się z pewnego rodzaju postawą – wobec samego siebie, ludzi, życia. Wdrożenie jej i uczynienie z niej codziennego nawyku nie jest możliwe z dnia na dzień, to raczej proces, nauka samoświadomości, ale warto podjąć taki wysiłek, by zadbać m.in. o jakość relacji. Inne książki Marshalla Rosenberga, po które warto sięgnąć, to np. „Porozumienie bez przemocy. O języku życia”, „Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy”.

7. Christina Maslach, Michael P. Leiter, Prawda o wypaleniu zawodowym

Dlaczego doświadczamy wypalenia zawodowego? Czy można zaobserwować jakieś etapy, które prowadzą do poczucia, że to, co robimy, nie ma sensu? Co sprawia, że stawiając pierwsze kroki na rynku pracy, jesteśmy pełni sił, entuzjazmu i chęci, a z czasem to się zaczyna zmieniać? Jak można temu przeciwdziałać? „Prawda o wypaleniu zawodowym” to lektura dla każdego, bez względu na to, czy wykonuje się pracę fizyczną, czy umysłową, czy wybrało się ścieżkę ekspercką, czy menedżerską. Warto po nią sięgnąć nie tylko po to, żeby zdobyć wiedzę i wsparcie dla siebie, ale też dowiedzieć się, co i jak może zrobić organizacja, jak firma może zadbać o zdrowie psychiczne i poczucie satysfakcji pracowników. Autorka książki – Christina Maslach – jest profesorem psychologii. Stworzyła „Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego”.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

 

Oceń artykuł