Porady Życie zawodowe 7 błędów podczas negocjacji z szefem
25.01.2018  | 5 min czytania

7 błędów podczas negocjacji z szefem

25.01.2018  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Rozmowa w sprawie podwyżki nie przyniosła oczekiwanych rezultatów? Prowadzenie negocjacji z pracodawcą to trudna sztuka, ale można ją opanować. Warto zrobić analizę i zastanowić się, czy nie popełniliśmy jakiegoś błędu. Wnioski pomogą nam w przygotowaniu się do następnego spotkania.

Satysfakcjonujące wynagrodzenie to jeden z czynników, które wpływają na nasze zadowolenie z pracy. Trudno je uzyskać, gdy nie potrafimy skutecznie negocjować z pracodawcą. Planując rozmowę z szefem, powinniśmy być wyczuleni szczególnie na takie błędy:

  • Brak przygotowania do rozmowy

Spotkanie z pracodawcą, podczas którego mamy rozmawiać o pieniądzach, to stresujące wydarzenie. Mierząc się z takim doświadczeniem, możemy zapomnieć, co chcieliśmy powiedzieć. Brak rzeczowych argumentów zmniejsza prawdopodobieństwo osiągnięcia celu. Poza tym, przygotowując się, mamy okazję zweryfikować, czy zasługujemy na podwyżkę.

  • Niejasne oczekiwania

Uczestnicząc w rozmowie o pracę, powinniśmy posiadać sprecyzowane oczekiwania płacowe. W przeciwnym razie możemy poczuć się zagubieni, gdy potencjalny pracodawca zapyta o satysfakcjonującą wysokość zarobków. Brak zdecydowania w tej kwestii może świadczyć o tym, że nie przygotowaliśmy się do spotkania.  

  • Zawyżone wymagania

Zbyt wysokie mniemanie o sobie przeszkadza w negocjacjach. Może nawet sprawić, że nie zostaniemy poważnie potraktowani. Wynagrodzenie powinno być adekwatne do rodzaju pracy i kwalifikacji oraz doświadczenia pracownika. Rozpoczynając karierę zawodową, nie będziemy zarabiać tak dużo, jak doświadczeni fachowcy.

  • Emocjonalny stosunek

Pracownik, który otrzymuje niskie wynagrodzenie, często czuje się niedoceniony lub wręcz skrzywdzony. To sprawia, że gdy dochodzi do rozmowy z przełożonym, trudno jest mu utrzymać nerwy na wodzy. Panowanie nad emocjami to jedna z kluczowych umiejętności niezbędnych w czasie negocjacji.   

  • Ignorowanie interesu firmy

Wybór odpowiedniej chwili to czynnik, który wpływa na skuteczność rozmów o wysokości wynagrodzenia. Istnieje znikome prawdopodobieństwo, że pracodawca przyzna nam wyższą pensję, gdy firma zmaga się z trudnościami finansowymi.

  • Brak wytrwałości

Trudności z uzyskaniem podwyżki wynikają także z tego, że rezygnujemy po pierwszej odmowie. Warto poprosić pracodawcę o uzasadnienie decyzji. Dobrze jest zapytać, co możemy zrobić, aby w przyszłości otrzymać wyższą pensję.  

  • Niskie poczucie własnej wartości

Niepowodzenia w zakresie negocjacji wynikają także z tego, że nie mamy świadomości swoich mocnych stron. Chcąc osiągać sukcesy, warto stale się rozwijać i budować zdrową samoocenę.

Jak dobrze negocjować wynagrodzenie? Po pierwsze, starajmy się wyeliminować błędy, które mogą zaprzepaścić nasze szanse na podwyżkę. Kolejną istotną kwestią jest dysponowanie merytorycznymi argumentami. Wybór odpowiedniej chwili i kultura osobista również mają znaczenie (https://zarobki.pracuj.pl/porady-zarobkowe/7-podpowiedzi-jak-negocjowac-wynagrodzenie/).  

Oceń artykuł