Porady Życie zawodowe 6 zjadaczy czasu, które utrudniają pracę w domu
06.06.2018  | 4 min czytania

6 zjadaczy czasu, które utrudniają pracę w domu

06.06.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Łączenie różnych aktywności – na przykład pracy z opieką nad dzieckiem - wymaga dyscypliny. Naucz się zarządzać sobą w czasie, aby działać skutecznie i osiągać satysfakcję. Jeśli chcesz wykonywać obowiązki służbowe w domu, uważaj na bodźce i rozpraszacze, które pochłaniają czas i energię. Być może konieczna będzie zmiana nawyków.

Postawienie wyraźnej granicy pomiędzy pracą i innymi działaniami może okazać się trudne. Czynniki, które zagrażają efektywności, to na przykład:

  • Smartfon

Smartfon może ułatwiać pracę, jednak jeśli używasz go w niewłaściwy sposób, tracisz cenny czas. Przeglądanie stron internetowych, czytanie blogów, korzystanie z komunikatorów, pisanie smsów, prowadzenie rozmów telefonicznych – wszystko to obniża Twoją wydajność w godzinach przeznaczonych na aktywność zawodową. Warto odłożyć urządzenie, jeśli nie jest Ci potrzebne do pracy.    

  • Telewizor

Oglądanie telewizji to wciągająca rozrywka, która nie wymaga wysiłku. Ruchome obrazki przyciągają wzrok i utrudniają skupienie uwagi na tym, co aktualnie robisz. Unikaj rozproszeń, jeśli chcesz sprawnie wykonywać swoją pracę. Jeśli muzyka również uniemożliwia Ci skupienie, zrezygnuj z niej w godzinach aktywności zawodowej.   

Nadwrażliwość emocjonalna a funkcjonowanie w środowisku pracy

  • Prokrastynacja

Odkładanie zadań na później to kolejny wróg efektywności. Jeśli nie wykonujesz obowiązków zgodnie z planem, Twoja lista spraw do załatwienia staje się coraz dłuższa. Nie możesz pozwolić sobie na brak organizacji, gdy chcesz łączyć życie zawodowe z rodzinnym. W przeciwnym razie dopadnie Cię przemęczenie i rozdrażnienie.    

Prokrastynacja. Dopadła nas nowa choroba cywilizacyjna – odwlekanie

  • Bałagan

Nieporządek w miejscu pracy sprawia, że tracisz czas np. na poszukiwanie przedmiotów i dokumentów, które są Ci potrzebne. Zadbaj więc o porządek nie tylko na biurku, ale również w komputerze, kalendarzu itd. Dzięki temu będziesz płynnie przechodzić od jednego zadania do kolejnego.

  • Chaotyczne notatki

Niewyraźne pismo, skróty myślowe czy zapisywanie ważnych informacji na przypadkowych kawałkach papieru – jeśli nie porządkujesz notatek, możesz zapominać o ważnych sprawach. Niewyraźne zapiski sprawiają, że tracisz czas na odgadywanie treści. Zadbaj o to, żeby Twój kalendarz lub notes był schludny. W tym celu możesz np. opracować system archiwizacji informacji.

  • Multitasking

Realizowanie kilku zadań jednocześnie może sprawić, że żadne z nich nie będzie wykonane dokładnie. Aby pracować wydajnie - mimo natłoku różnych obowiązków - planuj swoje działania i oceniaj ich skuteczność. Staraj się również kończyć jeden etap pracy przed rozpoczęciem kolejnego. Ważne, żebyś rozwijał także umiejętność dzielenia obowiązków na ważne i mniej istotne.   

Multitasking – zabije nas czy wzmocni?

Czasami łączenie pracy i opieki nad maluchem staje się niemożliwe. Chodzi np. o sytuacje, gdy dziecko się rozchorowało. Jeśli pracujesz na podstawie umowy o pracę lub opłacasz składkę chorobową z innego tytułu, możesz skorzystać z dodatkowych dni wolnych. Sprawdź, jak płatna jest opieka na dziecko.  

Zwolnienie lekarskie na dziecko – ABC

Oceń artykuł