6 rzeczy, kt贸re podcinaj膮 w pracy skrzyd艂a

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre艣ci 4.5/5 (14)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 4.5/5 (14)

Z entuzjazmem opowiadasz o nowym pomy艣le, ale kole偶anka zza biurka kwituje go wy艂膮cznie kwa艣n膮 min膮. Tryskasz energi膮, ale po rozmowie z narzekaj膮cym koleg膮 czujesz, jakby powietrze z Ciebie usz艂o. Cieszysz si臋 z sukcesu, ale zaraz s艂yszysz por贸wnanie do konkurencji. S艂owa, gesty i zachowania innych potrafi膮 podcina膰 skrzyd艂a. Jak reagowa膰?

Co odbiera motywacj臋, pewno艣膰 siebie, zadowolenie? Ka偶dy m贸g艂by udzieli膰 innej odpowiedzi na to pytanie. Oto przyk艂adowe powody:

  1. 1.Por贸wnywanie i szukanie minus贸w

Cieszysz si臋 np. ze zrealizowanego projektu, nagrody szefa, zaproszenia na rozmow臋 rekrutacyjn膮, propozycji zatrudnienia albo pochwa艂y od klienta. Ale zaraz s艂yszysz, 偶e bywa艂y lepsze projekty i 偶e dawniej to nagrody by艂y wy偶sze, a za rok to pewnie zupe艂nie prezes je wycofa. 呕e ci臋偶ko zdoby膰 prac臋, o kt贸r膮 si臋 starasz (w podtek艣cie: pewnie nie przejdziesz do kolejnego etapu rekrutacji). Fajnie, 偶e dosta艂e艣 ofert臋 pracy, ale czy czasem nie wpadniesz z deszczu pod rynn臋? A pochwa艂a od klienta? Przecie偶 on to wszystkim m贸wi! Por贸wnywanie do innych, szukanie i wytykanie niedoskona艂o艣ci 鈥 to mo偶e wysysa膰 energi臋 i t艂umi膰 rado艣膰, zw艂aszcza je艣li zdarza si臋 cz臋sto. Niekt贸rzy mog膮 to robi膰 zupe艂nie nie艣wiadomie, inni celowo. Je艣li znamy dobrze tak膮 osob臋 i wiemy, 偶e po prostu taka jest 鈥 to lepiej takie uwagi pu艣ci膰 mimo uszu. I robi膰 dalej swoje!

  1. Brak pochwa艂

鈥濪zi臋kuj臋鈥, 鈥瀊rawo鈥, 鈥瀏ratuluj臋鈥 鈥 to proste s艂owa, ale czasem zapomina si臋 o nich w nat艂oku obowi膮zk贸w. A czasem mo偶e nie chce si臋 o nich pami臋ta膰? Na przyk艂ad z powodu zazdro艣ci albo ura偶onej dumy kolegi lub krytyki i podkr臋cania 鈥炁況uby鈥 bez uznania i docenienia ze strony prze艂o偶onego. Takie postawy r贸wnie偶 wp艂ywaj膮 na spos贸b komunikacji w zespole. A przecie偶 nie chodzi wy艂膮cznie o docenienie osi膮gni臋膰 i sukces贸w. Skrzyde艂 dodaje dostrze偶enie, 偶e po艣wi臋cili艣my mn贸stwo czasu i energii, w艂o偶yli艣my wysi艂ek, podj臋li艣my pr贸b臋, nie bali艣my si臋 nowych wyzwa艅 itd. Co robi膰 w takiej sytuacji? Doceni膰 samego siebie! I nie ba膰 si臋 otwarcie m贸wi膰 o swoich osi膮gni臋ciach i mocnych stronach 鈥 w naturalny, szczery spos贸b, bez arogancji i napuszenia. To wa偶ne, by r贸wnocze艣nie umie膰 si臋 te偶 przyzna膰 do potkni臋膰, niedoskona艂o艣ci i rzeczy, nad kt贸rymi jeszcze musimy popracowa膰. Warto pokaza膰, 偶e wyci膮gamy wnioski, ale nie u偶alamy si臋 nad sob膮, a gdy co艣 nam si臋 udaje 鈥 to cieszmy si臋 z tego i b膮d藕my pewni swoich racji.

  1. Regularne odmowy

Motywacj臋 tracimy te偶 wtedy, kiedy nasze pomys艂y, pytania, pro艣by ci膮gle odbijaj膮 si臋 od 艣ciany, napotykaj膮 mur stanowczo艣ci i barier臋 oboj臋tno艣ci.

Regularne odmowy os贸b decyzyjnych s膮 klasycznym przyk艂adem podcinania skrzyde艂 鈥 m贸wi dr Joanna 呕ukowska, coach i ekspert w firmie IMMOQEE.

Je艣li czujemy, 偶e nie mo偶emy si臋 rozwija膰 i w pe艂ni wykorzysta膰 swojego potencja艂u, 偶e ci膮gle pojawiaj膮 si臋 jakie艣 przeszkody 鈥 to na pewno nale偶y o tym porozmawia膰 z prze艂o偶onym. By膰 mo偶e dobrym rozwi膮zaniem oka偶e si臋 zmiana stanowiska, a mo偶e firmy?

Sprawd藕, jak poskromi膰 toksycznych wsp贸艂pracownik贸w

  1. Karanie za inicjatyw臋

Demotywuj膮 stwierdzenia typu: 鈥瀗o, tym razem to wymy艣li艂e艣鈥, 鈥瀙atrzcie, znowu X ma co艣 do powiedzenia鈥, 鈥瀦ajmij si臋 swoj膮 prac膮鈥 鈥 podaje przyk艂ady dr Joanna 呕ukowska.

Tego typu uwagi s膮 bardzo nieprofesjonalne i krzywdz膮ce. Nic dziwnego, 偶e potrafi膮 wywo艂a膰 frustracj臋, 偶al i z艂o艣膰. Wa偶ne jednak, by nie da膰 si臋 sprowokowa膰, nie reagowa膰 emocjonalnie i nie pokazywa膰 zdenerwowania. Bo by膰 mo偶e w艂a艣nie o to chodzi temu, kt贸ry karze nas za inicjatyw臋. Zamiast tego lepiej odpowiedzie膰 konkretnie i merytorycznie, przytoczy膰 argumenty przemawiaj膮ce za tym, 偶e nasz pomys艂 jest dobry, a nasze intencje s艂uszne.

  1. 鈥濩zarnowidztwo鈥, pow膮tpiewanie i narzekanie

Masz plan, ale 鈥炁紋czliwi鈥 doradcy kr臋c膮 g艂owami i zach臋caj膮, 偶eby艣 da艂 sobie spok贸j, mimo 偶e nie mieli czasu ani ochoty, by bli偶ej pozna膰 ten plan i dok艂adnie Ci臋 wys艂ucha膰. Brakuje im konstruktywnych argument贸w 鈥 wol膮 prognozowa膰 najgorszy scenariusz. 鈥濼o nie ma sensu鈥, 鈥濼o si臋 pewnie nie uda鈥, 鈥濧 po co to robisz?鈥.聽 鈥濱 tak nic si臋 nie zmieni鈥. Tego typu reakcje potrafi膮 os艂abi膰 zapa艂, ale鈥 trzymajmy si臋 w艂asnych postanowie艅 i decyzji. Warto by膰 otwartym na rady innych, szuka膰 inspiracji i wskaz贸wek, ale nale偶y je odr贸偶ni膰 od 鈥瀌o艂owania鈥 i braku racjonalnych dowod贸w.

Zobacz, czy wypada p艂aka膰 w pracy

  1. Wskazywanie na wiek, sta偶 pracy, profil studi贸w

鈥濧 nie jeste艣 za m艂ody?鈥. 鈥濩hyba nie masz wystarczaj膮cego do艣wiadczenia? Mo偶e powinien si臋 tym zaj膮膰 kto艣, kto d艂u偶ej pracuje?鈥. Tego typu pytania mog膮 odbiera膰 wiar臋 we w艂asne mo偶liwo艣ci. Dobrze jest zastanowi膰 si臋, dlaczego kto艣 tak m贸wi. Czy posiada merytoryczne argumenty? Je艣li nie,聽 to nie warto rezygnowa膰 z nowych wyzwa艅.

Po tych studiach to chyba nie uda Ci si臋 wej艣膰 do bran偶y. Mo偶e by膰 ci臋偶ko. Tak us艂ysza艂am od znajomego, gdy ko艅czy艂am studia. Faktycznie, nie mia艂am kierunkowego wykszta艂cenia, ale wiedzia艂am, 偶e w zawodzie, w kt贸rym chc臋 pracowa膰 bardzo licz膮 si臋 umiej臋tno艣ci praktyczne. Postawi艂am na praktyki i sta偶e, zdobywa艂am do艣wiadczenie.聽 I uda艂o si臋. Nie warto si臋 od razu poddawa膰 radzi Magda, copywriterka.

A Wam kto艣 pr贸bowa艂 podcina膰 skrzyd艂a? Jak zareagowali艣cie?

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia