Efektywność w pracy zależy nie tylko od przygotowania i motywacji. Duże znaczenie mają również warunki, w jakich przebywasz. Jeśli na przykład temperatura w biurze jest zbyt niska, należy powiadomić o tym przełożonego. Dobrze jest też na bieżąco wyjaśniać i rozwiązywać bardziej skomplikowane kwestie. Mogą one dotyczyć m.in. komunikacji i relacji w zespole.
Informowanie pracodawcy o negatywnych zjawiskach występujących w firmie wymaga taktu i asertywności.
Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?
Mimo to warto zgłaszać nieprzyjemne zdarzenia, np.:
- Spóźnienia
Pracujesz nad ważnym projektem wspólnie z kolegą, który notorycznie się spóźnia, a jego nawyk sprawia, że zostajesz po godzinach? Zanim zwrócisz się do przełożonego, porozmawiaj ze współpracownikiem. Uprzedź go, że jeśli nie zmieni swojej postawy, będziesz zmuszony poinformować szefa. Rozmawiając z pracodawcą, unikaj oskarżeń i oceniania osoby. Opisz zachowanie i jego skutki, powołując się na konkretne przykłady.
- Wysługiwanie się młodszymi stażem
Zdarza się, że doświadczeni już pracownicy obarczają młodszych kolegów obowiązkami, które sami powinni wykonywać. W takich przypadkach zachowaj asertywną postawę, powołując się na zakres obowiązków. Jeśli zjawisko jest powszechne i dotyka np. kilku osób, możesz zaproponować innym początkującym współpracownikom wspólną rozmowę z przełożonym. Solidarna postawa ma duże znaczenie.
- Chorzy współpracownicy
Grypa, angina lub zwykłe przeziębienie – to choroby i dolegliwości, którymi możesz się zarazić, przebywając w jednym pomieszczeniu z chorym. Jeśli współpracownik nie korzysta ze zwolnienia, zasugeruj mu takie rozwiązanie. Zwróć się bezpośrednio do szefa, jeśli mimo zwrócenia uwagi kolega/koleżanka notorycznie pojawia się w firmie. Możesz zaproponować np. edukację i uświadamianie członków zespołu w zakresie konsekwencji takiej postawy.
- Hałas
Pracodawca ma obowiązek zapewnić podwładnym bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Wykonywanie obowiązków w biurze, które znajduje się np. bezpośrednio przy hali produkcyjnej, może być niezgodne z prawem. Zgłaszając pracodawcy taki problem, warto powoływać się na normy, np. PN-N-01307. Wynika z niej, że maksymalny poziom hałasu w pomieszczeniach, w których wykonuje się pracę biurową, to 55-65 dB.
- Głośne rozmowy przez telefon
Trudno skoncentrować się na obowiązkach, jeśli współpracownik zajmujący sąsiednie stanowisko odbywa częste i długie rozmowy telefoniczne. Rozwiązaniem problemu może być zwrócenie się do pracodawcy z prośbą o ekrany wytłumiające dźwięk.
- Klimatyzacja… lub jej brak
Zbyt duża różnica temperatur w pomieszczeniu i na zewnątrz, suche powietrze czy głośna praca urządzenia – to przykładowe problemy dotyczące klimatyzacji. Jeśli klimatyzator jest przestarzały, warto poprosić pracodawcę o zakup nowego. Należy wskazać wady urządzenia. Można poprosić także o nawilżacze powietrza.
Co zrobić, gdy pracodawca nie reaguje?
W sytuacji, gdy szef ignoruje skargi, można napisać oficjalny list z prośbą. Jeśli mimo kolejnych zgłoszeń pracodawca nie poprawia warunków pracy, dopuszczając się łamania norm BHP, warto zawiadomić Państwową Inspekcję Pracy. Kara pieniężna za naruszanie przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy to 1-30 tys. zł.