Porady Życie zawodowe 6 prostych sposobów, dzięki którym poradzisz sobie z rozpraszaczami uwagi
14.12.2018 | 4 min czytania

6 prostych sposobów, dzięki którym poradzisz sobie z rozpraszaczami uwagi

14.12.2018 | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)
  • Eksperci alarmują: przeciętnie po każdych 11 minutach pracy nad zadaniem pojawia się jakiś czynnik rozpraszający
  • Multitasking, głód, hałas, telefony – to przykładowe dystraktory
  • Rozpraszacze powodują zmęczenie, spadek koncentracji i energii

Często zdarza Ci się zapominać o ważnych sprawach? Wykonywanie prostych obowiązków zajmuje Ci znacznie więcej czasu niż to konieczne? Niska efektywność może być wynikiem działania rozpraszaczy, czyli czynników, które odrywają Twoją uwagę od aktualnie wykonywanych zadań. Najprostsze rozwiązanie tego problemu to odcięcie się od nadmiaru bodźców i ustalenie hierarchii działań.   

Trudny powrót po przerwie…

Poniedziałek to najczęściej „dzień adaptacyjny”, etap pośredni pomiędzy starym i nowym tygodniem. Jak widać, wystarczą dwa dni, by wybić się z rytmu. Kiedy korzystamy z dwutygodniowego urlopu lub miesięcznego zwolnienia chorobowego, powrót do pracy po przerwie staje się jeszcze trudniejszy. Natłok spraw zaczyna przygniatać i nie mamy pojęcia, w co najpierw włożyć ręce.  

5 wskazówek jak wrócić z urlopu i nie zwariować

Co nas rozprasza i jak sobie z tym radzić?

Dystraktory dają się nam we znaki nie tylko po weekendzie czy urlopie, ale również na co dzień. Jak wynika z badania „Praca, Moc, Energia w polskich firmach”, zrealizowanego przez Human Power, podczas jednej godziny nasza praca jest zakłócana przez 7-8 czynników, które skutecznie odciągają uwagę od zadań. Powrót do pracy zajmuje przeciętnie ok. 10-25 minut. W konsekwencji każdego dnia tracimy mnóstwo czasu. Jak temu zaradzić? Oto kilka sprawdzonych sposobów:

1. Ogranicz multitasking i ustal priorytety

Piszesz raport albo tworzysz zestawienie, a w międzyczasie odpowiadasz na maile, odbierasz telefon i surfujesz po Internecie. Brzmi znajomo, prawda? W badaniu „Praca, Moc, Energia w polskich firmach” 66,5% ankietowanych zwróciło uwagę, że ich zadania są wielokrotnie przerywane przez maile, telefony, pytania od współpracowników itp., a blisko 60 proc. przyznało, że czuje presję, aby wykonywać kilka rzeczy na raz. Okazuje się, że przeciętnie po każdych 11 minutach naszej pracy nad zadaniem, pojawia się jakiś czynnik rozpraszający. Tak pokazują wyniki badań. Twoja wydajność wzrośnie, jeśli nauczysz się ustalać priorytety. Gdy rozmawiasz z klientem twarzą w twarz i w tym czasie dzwoni telefon, możesz wyciszyć dźwięk i skoncentrować się na rozmówcy. Dzięki temu klient nie będzie miał poczucia, że jego potrzeby są ignorowane, a Ty będziesz mógł zaoferować konkretne, przemyślane rozwiązania.  

Multitasking zabije nas czy wzmocni

2. Zastosuj usprawnienia organizacyjne

Czy często zdarza Ci się zaczynać jakieś zadanie, ale go nie kończyć albo przerywać wykonywane działania, żeby np. porozmawiać z kolegą siedzącym przy sąsiednim biurku? Warto zmienić nawyki i „resetować” umysł przed rozpoczęciem realizacji trudnych obowiązków. Dobrze jest wprowadzić także usprawnienia organizacyjne, czyli np. sporządzać listy zadań i „odhaczać” zrealizowane punkty.   

3. Uważaj na hałas

Pracujesz w otwartym biurze, a sąsiednie stanowisko pracy przylega do Twojego? Aby odciąć się od bodźców dźwiękowych, możesz poprosić pracodawcę o montaż ekranów akustycznych. Czasami warto także rozważyć home office. Jeśli rozprasza Cię np. dźwięk własnego telefonu, wyłącz lub wycisz urządzenie.

4. Zajmij się sprawami prywatnymi… po pracy

W godzinach pracy warto skupić się wyłącznie na sprawach zawodowych. Rozmowy telefoniczne z bliskimi, planowanie obowiązków domowych, przeglądanie asortymentu sklepów internetowych w poszukiwaniu prezentów gwiazdkowych – lepiej unikać takich działań, gdy jesteś w firmie. Bądź tu i teraz zamiast wspominać przebieg poprzedniego dnia lub wracać w myślach do wydarzeń niezwiązanych z zadaniami zawodowymi, które właśnie wykonujesz.   

3 zasady work life balance których lepiej nie łamać

5. Pamiętaj o regularnych posiłkach

Czy wiesz, że gdy ulegasz rozproszeniom, Twój mózg zużywa więcej energii? Aby dostarczyć mu „paliwo”, jedz niewiele, ale za to często i regularnie. Warto sięgać po produkty pełnoziarniste i warzywa, ponieważ mają one wysoki indeks glikemiczny. Pączek, słodki baton lub kawa dają zastrzyk energii, jednak w krótkim czasie doświadcza się jej gwałtownego spadku.  

Dieta biurowa jak jeść zdrowo w pracy

6. Odpoczywaj

Efektywność zależy również od tego, czy jesteś wypoczęty. Deficyt snu wzmaga trudności z koncentracją i powoduje spadek nastroju. Dbaj o to, żeby codziennie się wysypiać, bo dzięki temu będziesz lepiej radzić sobie z trudnościami. Dobrze jest również ograniczyć korzystanie ze smartfonu, ponieważ wpatrywanie się w niewielki, rozświetlony ekran potęguje uczucie zmęczenia i wywołuje także inne skutki uboczne. Jak dowiedli naukowcy z Uniwersytetu w Seulu, uzależnienie od mobilnych urządzeń spowalnia pracę neuronów, a tym samym obniża zdolność koncentracji i samokontroli. Więcej informacji o wynikach badania znajdziesz na stronie Focus.pl.  

Dobra organizacja, samodyscyplina i umiejętność ustalania hierarchii zadań – to skuteczne sposoby na walkę w rozproszeniami. Naucz się koncentrować uwagę i pracuj wydajniej.

Kalkulator: oblicz, ile zarobisz „na rękę” i porównaj zarobki w zależności od rodzaju umowy
Sprawdź

Oceń artykuł