5 trik贸w, by czas w pracy by艂 Twoim sprzymierze艅cem

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Maja Gojtowska
Kategoria: 呕ycie zawodowe

Portrait of business woman holding clock against gray background.Running late conceptNale偶ymy do najbardziej zapracowanych narod贸w 艣wiata. M艂odzi Polacy pracuj膮 艣rednio 8,5 godziny dziennie, a co pi膮ty m艂ody pracownik sp臋dza w swoim miejscu zatrudnienia ponad 9 godzin. Czy w czasach kultu przepracowania mo偶na w og贸le pracowa膰 efektywnie? A mo偶e odpowiednie zarz膮dzanie czasem jest sposobem na nadmiar obowi膮zk贸w i zm臋czenie?

 

Rzeczywisto艣膰 biurowa cz臋sto nie jest us艂ana r贸偶ami.

Przyznaj臋, 偶e ostatnio mam coraz wi臋ksze problemy z efektywnym zarz膮dzaniem czasem 鈥 m贸wi Krystian, copywriter ze sto艂ecznej agencji reklamowej. 鈥 Projekt贸w ca艂y czas przybywa, doba ma tylko 24 godziny, a ja czuj臋 si臋 coraz bardziej zm臋czony 鈥 dodaje.

 

Krystian nie jest odosobnionym przypadkiem. Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska wynika, 偶e m艂odzi Polacy przeci臋tnie sp臋dzaj膮 w pracy o ponad p贸艂 godziny wi臋cej, ni偶e standardowy wymiar etatowy. A偶 33% m艂odych Polak贸w pracuje ponad 8 godzin dziennie, a co pi膮ta osoba (20%) powy偶ej 9 godzin. Przeci臋tnie nieco d艂u偶ej pracuj膮 m臋偶czy藕ni w por贸wnaniu do kobiet, ale te偶 30-latkowie w zestawieniu z osobami m艂odszymi.

 

W raporcie 鈥濸okolenie Y w pracy 鈥 m艂odzi, ambitni, ale czy efektywni?鈥 20 i 30-latkowie deklaruj膮 r贸wnie偶 spadek ich efektywno艣ci zawodowej. Jest on spowodowany codziennym zdenerwowaniem (48%), zbyt du偶膮 liczb膮 rzeczy na g艂owie (44%), rozpraszaj膮cymi kolegami z pracy (33%) i korporacyjnymi procedurami i biurokracj膮 (27%).

Jednak trend rosn膮cego czasem pracy nie dotyczy tylko m艂odego pokolenia. Polska znajduje si臋 bowiem w czo艂贸wce najbardziej zapracowanych kraj贸w 艣wiata. W zestawieniu prezentuj膮cym 艣redni膮 liczb臋 godzin przepracowanych w ci膮gu roku z 1918 godzinami, nasz kraj zaj膮艂 5. miejsce. Tym samym wyprzedzili艣my naszych zachodnich i po艂udniowych s膮siad贸w: Niemc贸w, Czech贸w i S艂owak贸w.

 

Czy zatem istniej膮 sposoby na to, by poradzi膰 sobie z og贸lnonarodowym zapracowaniem, pracowa膰 efektywniej i sprawi膰, 偶e czas b臋dzie naszym sprzymierze艅cem?

 

1. Priorytetyzuj

Zawsze wykonuj zadania wed艂ug ich priorytet贸w. Dzie艅 zaczynaj od tzw. 鈥瀦jedzenia 偶aby鈥, czyli wykonywania najwa偶niejszych, ale r贸wnocze艣nie najci臋偶szych zada艅 na pocz膮tek.

 

2. Dzia艂aj wed艂ug planu

Ka偶dy sw贸j dzie艅 rozpoczynaj od stworzenia szczeg贸艂owego planu. Wypisz w nim najwa偶niejsze zadania, z kt贸rymi musisz si臋 zmierzy膰, sprawd藕 w jakich spotkaniach we藕miesz udzia艂 i jakie telefony musisz wykona膰. Postaraj si臋 to u艂o偶y膰 w czasie, pami臋taj膮c jednak o pozostawieniu czasu na sytuacje nag艂e i nieprzewidziane.

 

3. B膮d藕 realist膮

Nie patrz na tworzony przez Ciebie plan dnia przez r贸偶owe okulary. Nie zak艂adaj, 偶e na pewno zrealizujesz wszystkie zaplanowane zadania, bo nikt nie b臋dzie Ci przeszkadza艂, szef nie dorzuci nagle zadania 鈥瀗a ju偶鈥, a kolega nie b臋dzie rozprasza艂 opowie艣ci膮 o filmie, kt贸ry widzia艂 zesz艂ego wieczora. Nie sk艂adaj obietnic bez pokrycia. Nie obiecuj, 偶e zd膮偶ysz wykona膰 zadanie, je艣li wiesz, 偶e jest to niemo偶liwe.

 

4. Nie b贸j si臋 prosi膰 o pomoc

Nawet je艣li jeste艣 najwi臋kszym ekspertem w swojej dziedzinie, nie oznacza to, 偶e wszystkie zadania musisz wykona膰 sam. Nie b贸j si臋 wi臋c delegowa膰, prosi膰 o wsparcie koleg贸w z inny dzia艂贸w czy realizowa膰 projekty w kilku-, a nawet kilkunastoosobowych grupach. W biznesie (i w zarz膮dzaniu czasem) gra zespo艂owa pop艂aca.

 

5. Znajd藕 sw贸j balans

Oczywi艣cie, mo偶esz pracowa膰 15-17 godzin na dob臋. Pytanie tylko, jak d艂ugo i w jakiej kondycji wytrzymasz takie tempo. Odpoczynek, regeneracja si艂 po pracy jest kluczowa dla w艂a艣ciwego wykonywania naszych obowi膮zk贸w. Bez tego mo偶esz zapomnie膰 o efektywnej pracy. Dlatego nie b贸j si臋 urlopu, a po pracy 鈥 rzeczywi艣cie nie pracuj, tylko wykorzystaj ten czas dla siebie. Work-life balance jest wa偶ne!

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia