5 taktyk, jak radzi膰 sobie z plotkami w pracy

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre艣ci 5/5 (1)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (1)

Kto艣 nie偶yczliwy podwa偶a Twoje kwalifikacje lub osi膮gni臋cia? Po firmie kr膮偶膮 nieprawdziwe pog艂oski na temat Twojego 偶ycia osobistego? Zmiana pracy to ostateczne rozwi膮zanie. Zanim si臋 na nie zdecydujesz, warto spr贸bowa膰 innych metod radzenia sobie z fa艂szywymi pog艂oskami. 聽聽

Atmosfera, jaka panuje w firmie, to jeden z istotniejszych czynnik贸w decyduj膮cych o satysfakcji z pracy (lub jej braku). Nie spos贸b czu膰 si臋 dobrze w miejscu, gdzie do艣wiadcza si臋 z艂o艣liwo艣ci i dwulicowo艣ci. Chc膮c poradzi膰 sobie z plotkarzami:

  • B膮d藕 ostro偶ny

Im mniej opowiadasz o swoim 偶yciu prywatnym, tym trudniej wymy艣la膰 oszczerstwa na Tw贸j temat. Je艣li nie ufasz wsp贸艂pracownikom, ogranicz si臋 do rozm贸w o neutralnych i s艂u偶bowych sprawach. Uwa偶aj r贸wnie偶 na to, co publikujesz w mediach spo艂eczno艣ciowych. Zastan贸w si臋, czy tre艣ci, kt贸re udost臋pniasz, nie zostan膮 wykorzystane przeciwko Tobie. 聽

  • Ignoruj

Twoja nerwowa reakcja na plotki mo偶e je spot臋gowa膰. Je艣li informacje rozpowszechniane przez plotkarza nie s膮 dla Ciebie krzywdz膮ce, a nawet wydaj膮 Ci si臋 zabawne, 艣miej si臋 z nich g艂o艣no. Nie po艣wi臋caj im jednak zbyt wiele uwagi. Skoncentruj si臋 na pracy, puszczaj膮c z艂o艣liwo艣ci mimo uszu. To jedyne rozs膮dne rozwi膮zanie np. wtedy, gdy nie wiesz, kto rozsiewa pog艂oski.

  • Skonfrontuj si臋 z plotkarzem

Je艣li jednak dowiedzia艂e艣 si臋, kto plotkuje na Tw贸j temat, mo偶esz da膰 tej osobie do zrozumienia, 偶e nie jest anonimowa. Gdy nie przyniesie to po偶膮danego rezultatu, warto zdecydowa膰 si臋 na konfrontacj臋. Spr贸buj porozmawia膰 z plotkarzem w cztery oczy lub na forum, np. w obecno艣ci prze艂o偶onego. 聽聽

  • Porozmawiaj z szefem

Warto informowa膰 zwierzchnika o negatywnych zachowaniach w zespole, je艣li np. plotki s膮 krzywdz膮ce lub uderzaj膮 w Twoj膮 rodzin臋. W pewnych okoliczno艣ciach szerzenie nieprawdziwych informacji mo偶na uzna膰 np. za n臋kanie. Pracodawca ma obowi膮zek chroni膰 Ci臋 przed takimi zachowaniami wsp贸艂pracownik贸w. 聽

Gdzie zg艂osi膰 mobbing?

  • Zmie艅 prac臋

Nieprzyjemna atmosfera i bagatelizowanie problemu przez prze艂o偶onych – to czynniki, kt贸re mog膮 sk艂oni膰 Ci臋 do zmiany pracy. Warto realizowa膰 swoje cele zawodowe w miejscu, w kt贸rym panuj膮 korzystne warunki i zdrowe relacje.

A czy Ty boisz si臋 zmieni膰 prac臋?

Jak budowa膰 dobr膮 atmosfer臋 w pracy?

Zanim podejmiesz decyzj臋, zastan贸w si臋, co mo偶esz zrobi膰, by zadba膰 o relacje w firmie. Chc膮c unikn膮膰 konflikt贸w, wyznacz granice, kt贸rych Twoi wsp贸艂pracownicy nie powinni przekracza膰. Asertywno艣膰 pomaga w budowaniu zdrowych stosunk贸w.

Asertywno艣膰 w 偶yciu zawodowym 鈥 dlaczego jest wa偶na?

Postaraj si臋 r贸wnie偶 by膰 wyrozumia艂y. Je艣li osoba, kt贸ra rozsiewa艂a plotki, szczerze przeprosi Ci臋 za swoje post臋powanie, nie chowaj urazy. Mo偶esz jednak oczekiwa膰 publicznych przeprosin i sprostowania nieprawdziwych pog艂osek. 聽聽聽聽

10 sposob贸w na dobre relacje ze wsp贸艂pracownikami

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia