5 rzeczy ważnych rano i wieczorem, czyli jak lepiej zarządzać sobą

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: Życie zawodowe

Fotolia_92439315_Subscription_XXL_lekki

Myślisz: jutro wszystko nadrobię. Zaczyna się nowy dzień i już wiesz, że znów nie zdążysz. Jak to zmienić? Klucz do sukcesu może tkwić w pierwszych godzinach zaraz po przebudzeniu i w ostatnich przed pójściem spać. Sprawdź, jak zwiększyć efektywność i zapanować nad natłokiem obowiązków.

 

Rano jesteśmy najbardziej wypoczęci, a przez to bardziej wydajni. Szybciej i sprawniej działamy, mamy więcej energii. Na tej części dnia powinniśmy się więc najbardziej skupić. Nie jest to jednak łatwe, gdy już po otwarciu oczu zaczynamy się spieszyć. To, jak rozpoczniemy dzień zależy także od tego, jak go zakończymy.

Dobre kończenie dnia i dobry początek dnia to dwie strony tego samego medalu – podkreśla Aleksandra Budzyńska, trenerka zarządzania czasem, autorka bloga Pani Swojego Czasu.

 

5 rzeczy ważnych WIECZOREM

Jeśli chcemy efektywniej zarządzać sobą w czasie, pamiętajmy, żeby:

1. Zrobić listę zadań na jutro

– Nie zastanawiajmy się nad tym długo. Wyrzućmy to z głów i chodźmy spać ze spokojnym sumieniem – radzi Pani Swojego Czasu.

 

2. Zrelaksować się

Jak? Każdy ma swój ulubiony sposób. To może być rodzinna kolacja, czytanie książki, gotowanie, odpoczywanie, spacer albo jakaś aktywność sportowa. Wszystko, co sprawia, że odprężasz się i ładujesz akumulatory.

 

3. Odciąć się od technologii godzinę przed snem

Zdaniem Aleksandry Budzyńskiej korzystanie z komputera, tabletu czy telefonu powoduje, że zamiast się wyciszać, niepotrzebnie pobudzamy się i narażamy na dodatkowe bodźce. Szczególnie jeśli to nasze narzędzia pracy i spędzamy w ich towarzystwie niemal cały dzień. Dlatego przed pójściem spać porzućmy telefon czy laptop na rzecz chociażby książki.

 

4. Zrobić podsumowanie

Trenerka radzi, by zadać sobie pytanie: „Co dzisiaj dobrze zrobiłam/zrobiłem?”, „Z czego jesteśmy zadowoleni?”. Mimo zmęczenia warto poszukać odpowiedzi i znaleźć chwilę na refleksję. Mimo frustracji, że znów nie udało się wszystkich spraw załatwić, dobrze jest spróbować docenić samego siebie, cieszyć się z niewielkich sukcesów i małych kroczków w stronę celu.

 

5. Uporządkować przestrzeń dookoła

Dobra organizacja sprowadza się często do prozaicznych rzeczy. Jeśli jednak je zlekceważymy, przypomną nam o sobie i dokuczą następnego dnia. Będziemy się na nich koncentrować, zamiast zająć się tym, co pilniejsze i ważniejsze. Warto więc już wieczorem spakować torebkę lub plecak, przygotować przekąski do pracy, mieć na widoku dokumenty czy materiały potrzebne do pracy.

 

5 rzeczy ważnych RANO

Kiedy rozpoczynamy nowy dzień, pamiętajmy, żeby:

1. Zacząć od najważniejszych spraw

Poranek powinien być wykorzystywany na najbardziej priorytetowe zagadnienia – podkreśla Aleksandra Budzyńska. – Warto wstawać nieco wcześniej niż zwykle, ale nie zrywać się nerwowo, jak tylko zadzwoni budzik. Dobrze jest poleżeć spokojnie jeszcze przez minutę. Przez pierwsze 1,5 godziny pracy zróbmy co najmniej jedną ważną rzecz ze swojej listy.

 

2. Nie sprawdzać mediów społecznościowych od razy po przebudzeniu

Co nowego na Facebooku? Co zamieścili znajomi? Kto dodał nowy komentarz? Ciekawość albo po prostu przyzwyczajenie potrafią skraść nam cenne minuty, które o tej porze dnia warto wykorzystać w bardziej produktywny sposób.

 

3. Ubrać się w dobre myśli

Pogodne spojrzenie to podstawa. Na nic skrupulatne planowanie z kalendarzem w ręce, jeśli szybko zniechęcamy się i popadamy we frustrację.

Wiele osób sądzi, że optymizm w ciągu dnia zależy od tego, co nas spotka, podczas gdy tak naprawdę zależy on od naszego nastawienia – mówi Aleksandra Budzyńska.

 

4. Znaleźć chwilę na zastanowienie się

W codziennym pędzie często gubimy to, co naprawdę istotne. Autorka bloga Pani Swojego Czasu radzi, by codziennie przez chwilę zastanowić się nad nowym dniem: jaki chcemy, żeby był, co będziemy robić, co może przynieść nam satysfakcję, co będzie wyzwaniem, a co da dużo radości.

 

5. Zadbać o zdrowe nawyki

Śniadanie, które nie będzie jedzone w pośpiechu. Czas na odrobinę ruchu – choćby kilka prostych ćwiczeń albo krótki spacer. To przyjemne, a jednocześnie proste i zdrowe sposoby na efektywne rozpoczęcie dnia. I co najważniejsze – pozwalają nam wejść w niego z dodatkową energią.

 

A Wy jak rozpoczynacie i kończycie dzień?

 

Oceń artykuł


Narzędzia