5 powodów rotacji w sprzedaży

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno
Kategoria: Życie zawodowe

Concept of confusion and business careerSprzedaż kusi wieloma ofertami pracy i atrakcyjnym wynagrodzeniem. Mimo to rotacja jest duża, a swoich sił w tym obszarze próbują wciąż nowi pracownicy. Podpowiadamy, dlaczego tak się dzieje i co robić, aby uniknąć późniejszego rozczarowania.

Jakie mogą być powody rotacji w sprzedaży?

 

 

1. Brak kompetencji

W sprzedaży liczą się przede wszystkim predyspozycje i umiejętności. Nie pomoże dyplom uczelni i tytuł „mgr” jeśli nie czujemy w sobie „iskry” handlowca. Trzeba być komunikatywnym, asertywnym, zorientowanym na cel i klienta, umieć podejmować inicjatywę i budować relacje biznesowe. Przydaje się także wytrwałość i cierpliwość.

 

2. Chęć spróbowania i brak efektów

Sprzedaż to branża, w której można szybko dostać pracę. Wielu pracodawców szuka osób bez doświadczenia. Mamy więc okazję sprawdzić się w nowym zawodzie, spróbować czegoś innego niż do tej pory.

Wiele osób zniechęca się, gdy widzi, że nie uzyskuje pożądanych wyników. Nie wszyscy też potrafią nauczyć się technik sprzedażowych. W efekcie zmieniają pracodawcę i mają nadzieję, że sprzedaż innych produktów czy usług będzie im szła lepiej. Są też tacy, którzy czują się tak zrażeni, że zmieniają zupełnie branżę – opowiada Konstancja Zyzik, specjalista ds. rekrutacji w Grupie Pracuj.

Początki bywają trudne – kontakty do klientów trzeba dopiero pozyskiwać. Tymczasem wynagrodzenie składa się zwykle z podstawy i prowizji. Jeśli nie sprzedamy produktów, nie mamy prowizji. Może się więc okazać, że w początkowym okresie będziemy zarabiać wyłącznie podstawę. Działa to zniechęcająco szczególnie na osoby, które mają problem z budowaniem bazy klientów.

 

3. Nieczytelne ogłoszenie

Powodem szybkiego rozstania z firmą jest też brak znajomości realiów pracy w sprzedaży. Jeśli ogłoszenie brzmi enigmatycznie, a podczas rozmowy kwalifikacyjnej warunki finansowe nie zostaną jasno określone – może się okazać, że nasze wyobrażenia rozminęły się z rzeczywistością. Ważne jest więc, aby podczas rekrutacji dopytywać o zasady wynagradzania i system prowizyjny. Powinniśmy otrzymać informację, jaka będzie faktycznie wysokość podstawy i jaki procent wynagrodzenia stanowi prowizja. Warto też zapytać, czy są progi sprzedażowe, a jeśli tak – jakiej wysokości. Od nich bowiem zależy, czy pracownikowi będzie przysługiwać prowizja.

Mobilność i dyspozycyjność to nierzadko wymogi pracy na stanowiskach takich, jak przedstawiciel handlowy czy farmaceutyczny. Jeżeli nie zostanie to wprost określone już na początku, to pracownik może czuć się później rozczarowany. Nie każdy bowiem może sobie pozwolić na częste podróże służbowe – z takiego rozwiązania często rezygnują na przykład matki małych dzieci.

 

4. Brak wiary w sens sprzedaży

O zadowoleniu z pracy bardzo często decyduje dopasowanie do organizacji lub/i zespołu – mówi Konstancja Zyzik. Specjaliści zajmujący się sprzedażą, chcą identyfikować się z firmą i jej produktami bądź usługami. Nie będą więc czerpać satysfakcji z wykonywanego zawodu, jeśli sami nie wierzą w sens takich działań, podchodzą do nich sceptycznie czy wręcz wstydzą się za firmę. Sprzedawanie uważają wówczas za „wciskanie” produktów. Jeśli jednak identyfikują się z ofertą firmy, to praca zawsze jest przyjemniejsza.

Zdarza się, że ktoś rezygnuje z dobrze płatnej pracy i przechodzi do konkurencji właśnie po to, żeby sprzedawać produkty, które uważa za wartościowe i dające poczucie społecznego prestiżu – tłumaczy Konstancja Zyzik.

 

5. Lepsza oferta

Specjaliści, którzy mają już doświadczenie i osiągają wysokie wyniki sprzedażowe, otrzymują konkurencyjne oferty pracy. Nawet jeżeli dostają już atrakcyjne wynagrodzenie, to kuszą ich premie czy benefity proponowane u innego pracodawcy.

 

A co Waszym zdaniem decyduje o rotacji w sprzedaży? 

Chcesz pracować w sprzedaży? Zobacz oferty pracy!

Oceń artykuł


Narzędzia