Porady Życie zawodowe 5 porad dla pracowników biurowych
06.06.2018  | 4 min czytania

5 porad dla pracowników biurowych

06.06.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Pracownik biurowy przez wiele godzin wykonuje swoje obowiązki w pozycji siedzącej. Przy nieodpowiednich warunkach pracy - połączonych ze złym odżywianiem – może pojawić się skłonność do otyłości oraz chorób układu krążenia. Niewietrzone pomieszczenia i nieczyszczone biurka mogą doprowadzić do infekcji oraz alergii.

Według definicji, pracownik biurowy zajmuje się koordynowaniem pracy biura, porządkowaniem dokumentacji firmowej, obiegiem ważnych dokumentów itp. Warunki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w biurze regulują przepisy Kodeksu pracy.

  • Pracuj w odpowiedniej pozycji

Wykonując pracę w pozycji siedzącej, często przed ekranem komputera, zwróć uwagę na ułożenie swojego ciała. Oprzyj się wygodnie na krześle bądź w fotelu i staraj się poprawiać swoją pozycję za każdym razem, gdy zaczniesz się nadmiernie pochylać. Po pewnym czasie proste siedzenie wejdzie Ci w nawyk. Pamiętaj również o odpowiedniej odległości twarzy od monitora po to, by chronić swój wzrok. Kodeks pracy zawiera przepisy dotyczące odpowiedniej ergonomii stanowiska biurowego. Jeśli Twój pracodawca ich nie zapewnia – masz prawo zgłosić to do Inspekcji Pracy.

7 najważniejszych zasad ergonomii pracy

  • Zdrowo się odżywiaj

Pracownicy, którzy wykonują pracę w pozycji siedzącej, częściej narażeni są na choroby związane z otyłością oraz problemami krążenia krwi. Zrezygnuj ze słodkich batoników i niezdrowych fast-foodów na rzecz owoców i warzyw. Pamiętaj również o nawadnianiu organizmu – najlepiej sprawdzi się czysta, niegazowana woda. Regularne posiłki oraz napoje pozytywnie wpłyną na pracę Twojego mózgu, łatwiej będzie Ci się skoncentrować na trudnych zadaniach i wykonasz je z lepszym rezultatem.

  • Zadbaj o świeże powietrze

Praca w zamkniętym i niewietrzonym pomieszczeniu doprowadzi do uczucia duszności, senności oraz spadku energii. Nagromadzenie drobnoustrojów we wdychanym powietrzu jest bardzo wysokie, przez co łatwo złapać choroby oraz nabawić się alergii. Aby temu zapobiec, warto pamiętać o regularnym wietrzeniu pomieszczeń i otwieraniu okien w biurze. Świeże i rześkie powietrze poprawi Twój nastrój, a nadmierna senność zostanie zastąpiona przypływem energii. Gdy w Twoim miejscu brakuje dostępu do okna – co pewien czas włączaj klimatyzację, by zapewnić przepływ powietrza.

6 rzeczy, które często przeszkadzają w pracy biurowej

  • Ruszaj się

Wiele godzin pracy w pozycji siedzącej może doprowadzić do przewlekłych bólów kręgosłupa oraz głowy. Staraj się jak najczęściej wstawać z krzesła, żeby np. napić się wody. Wykorzystuj przerwy między zleceniami do ćwiczeń. Wykonanie kilku skłonów i skrętów ciała pozwoli pozbyć się uczucia odrętwienia. Wpłynie to pozytywnie również na Twoje samopoczucie i wydajność.

Bolą Cię plecy? Oto 6 szybkich ćwiczeń do wykonania w pracy

  • Regularnie sprzątaj stanowisko pracy

Nie zaniedbuj porządków w swoim miejscu pracy. Chodzi nie tylko o opanowanie chaosu dokumentów, długopisów i notatek. Pozbądź się z biura chorobotwórczych i szkodliwych patogenów. Głównie na sprzęcie elektronicznym, m.in. na myszce komputerowej, klawiaturze oraz służbowym telefonie, zbiera się wiele bakterii. By uniknąć zatruć, problemów skórnych czy alergii, wystarczy regularnie czyścić blat biurka oraz urządzenia używane podczas pracy.

Oceń artykuł