5 krok贸w do efektywnej pracy bez nadgodzin

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
admin Ocena tre艣ci 3.83/5 (6)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 3.83/5 (6)

krokow do efektywnej pracy bez nadgodzinPraca w godzinach od 9.00 do 17.00 to dla wielu spe艂nienie marze艅 o stabilizacji. Czasami, niezale偶nie od wykonywanego zawodu, zdarzaj膮 si臋 sytuacje, kt贸re wymagaj膮 od nas dyspozycyjno艣ci wi臋kszej ni偶 o艣miogodzinna. Je艣li jednak zadania zaplanowane na 8 godzin codziennie zabieraj膮 nam wi臋cej czasu i regularnie sp臋dzamy w biurze dodatkowe godziny, warto pomy艣le膰 o zmianie organizacji pracy.

 

Zdarza si臋, 偶e w ci膮gu dnia czas pracy potrzebujemy wi臋cej czasu na wykonanie swoich zada艅, wi臋c przychodzimy do pracy wcze艣niej lub zostajemy d艂u偶ej. Powodu do niepokoju nie ma, o ile s膮 to sytuacje sporadyczne. Gdy praca po godzinach staje si臋 naszym nawykiem, warto zastanowi膰 si臋, jaki jest pow贸d takiego stanu rzeczy.

 

A jak asertywno艣膰

Czasami (cho膰 w profesjonalnie zarz膮dzanych organizacjach nie jest to sytuacja typowa) mo偶emy by膰 obarczeni nadmiarem obowi膮zk贸w, kt贸rym nie jeste艣my w stanie podo艂a膰. Je艣li mamy uzasadnione poczucie, 偶e dajemy sobie 鈥瀢ej艣膰 na g艂ow臋鈥, warto asertywnie przedstawi膰 swoje obawy prze艂o偶onemu, poniewa偶 d艂ugotrwa艂e przepracowanie prowadzi nie tylko do narastaj膮cej frustracji, ale i wypalenia zawodowego. Do wyj膮tk贸w nale偶膮 takie sytuacje, kt贸rych nie da si臋 rozwi膮za膰 z korzy艣ci膮 zar贸wno dla pracownika, jak i pracodawcy, ale bywa, 偶e jedynym sposobem jest zmiana pracy.

 

O jak organizacja pracy

Cz臋艣ciej jednak przesiadywanie w pracy po godzinach ma zwi膮zek nie z nadmiarem obowi膮zk贸w przypisanych naszemu stanowisku, ale鈥 ze z艂膮 organizacj膮 pracy. Polacy s艂yn膮 z tego, 偶e pracuj膮 d艂ugo (z danych Eurostatu wynika, 偶e statystyczny Polak pracuje 42,5 godzin tygodniowo), ale niezbyt efektywnie. Pokutuje prze艣wiadczenie, 偶e praca po godzinach jest czym艣 pozytywnym. Zupe艂nie inaczej godziny nadliczbowe postrzegaj膮 nasi zachodni s膮siedzi, kt贸rzy na pracownik贸w siedz膮cych za biurkiem po 17.00 patrz膮 z rezerw膮 jako na tych, kt贸rzy 藕le zarz膮dzaj膮 czasem. Pierwszym krokiem, aby wyzwoli膰 si臋 z tego b艂臋dnego ko艂a jest wi臋c zwr贸cenie uwagi na problem i poprawa organizacji pracy, co pozwoli wywi膮zywa膰 si臋 z zawodowych obowi膮zk贸w w kr贸tszym czasie.

Oto 5 krok贸w, kt贸re pozwol膮 podnie艣膰 poziom codziennej organizacji w pracy.

  1. Posprz膮taj na biurku i w kalendarzu, czyli organizuj i planuj. Chaos nie s艂u偶y 偶adnej aktywno艣ci 鈥 im wi臋cej 艂adu, tym 艂atwiejsza koncentracja na zadaniach.
  2. Nadaj obowi膮zkom priorytet. Podziel je na te, kt贸re nale偶y wykona膰 najpilniej, te mniej nagl膮ce oraz takie, kt贸rych nie dotyczy 偶aden bliski deadline. Priorytetowe wykonujemy w pierwszej kolejno艣ci 鈥 odk艂adanie ich na p贸藕niej wr贸偶y problemy. Natomiast te ostatnie mo偶esz wykonywa膰 w momentach, kiedy w pracy 鈥瀕uzuje si臋鈥.
  3. Pow艣ci膮gnij na艂ogi. Niestety, palacze maj膮 pod g贸rk臋 鈥 rekordzi艣ci w ci膮gu dnia pracy 鈥瀗a dymku鈥 sp臋dzaj膮 nawet godzin臋. Brak przerw na papierosa jest wi臋c czyst膮 oszcz臋dno艣ci膮 czasu.
  4. Odetnij si臋鈥 od Internetu. O ile wykonywana praca nie wymaga cz臋stego researchu, bycie off-line doskonale odgrodzi nas od dekoncentruj膮cych pokus.
  5. Umawiaj si臋 na 17:15. Je艣li wiesz, 偶e prac臋 musisz sko艅czy膰 o okre艣lonej godzinie, bo wi臋cej czasu po prostu nie b臋dzie, ca艂y dzie艅 podporz膮dkujesz takiej organizacji obowi膮zk贸w, aby sko艅czy膰 na czas.

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia