Porady Życie zawodowe 5 czynników, które decydują o dobrej atmosferze w pracy
04.03.2019  | 5 min czytania

5 czynników, które decydują o dobrej atmosferze w pracy

04.03.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Nieustanny stres, strach przed przełożonym i niechęć do współpracowników – to tylko przykładowe czynniki, które skutecznie zniechęcają do wykonywania obowiązków. Dobra atmosfera w pracy potrafi zdziałać cuda. Okazuje się, że praca w miłej atmosferze korzystnie wpływa zarówno na relacje międzyludzkie, jak również na efektywność pracowników.

Z artykułu dowiesz się:
• Jak budować relacje między pracownikami, by praca w miłej atmosferze była codziennością?
• Jak na pracę w miłej atmosferze wpływa wsparcie i benefity od pracodawcy?
• W jaki sposób dbać o relacje pracodawca – pracownik?

Miła atmosfera w pracy: budowanie relacji między pracownikami i darmowe posiłki

W pracy spędzamy bardzo dużo czasu, dlatego powinniśmy czuć się w niej komfortowo. Kluczowe znaczenie mają zatem relacje między współpracownikami i kontakt z przełożonymi, które wpływają na wydajność pracowników. To pierwszy ważny czynnik. Pracownicy powinni darzyć się wzajemnym szacunkiem i dbać o otwartą komunikację. Realizowanie wspólnych projektów nie może opierać się na współzawodnictwie – ważna jest wzajemna pomoc i wyrozumiałość. Atmosferę polepszają również wspólne wyjścia po godzinach pracy. Dobrze, by zadbał o to pracodawca, organizując swoim pracownikom różne aktywności. To może być m.in. wyjście na kręgle lub do kina czy też rodzinny piknik integracyjny.

| Czy integracja w pracy może być fajna?

Drugą ważną kwestią są darmowe posiłki organizowane w miejscu pracy. Wiele osób ma mocno napięte grafiki i dużo obowiązków. Przygotowywanie sobie jedzenia na wynos bywa zatem kłopotliwe. Wiedzą o tym pracodawcy, którzy starają się ułatwić pracownikom codzienne funkcjonowanie. Firma Asana zdecydowała się na oferowanie zatrudnionym osobom trzech darmowych posiłków dziennie. W ten sposób pracownicy oszczędzają czas i pieniądze, co wpływa korzystnie na ich nastrój, a co za tym idzie – dobrą atmosferę w pracy.

Dobra atmosfera pracy, czyli wsparcie ze strony pracodawcy i benefity

Wspieranie pracowników przez szefa to trzeci z czynników budujących miłą atmosferę w pracy. Pomaganie może przyjmować rozmaite formy. Dla przykładu – firma Spotify gwarantuje sześć miesięcy płatnego urlopu rodzicielskiego, by ułatwić pracownikom opiekę nad dzieckiem. Z kolei Facebook oferuje świeżo upieczonym rodzicom premię. Jednym ze sposobów na poprawienie atmosfery jest zapewnianie osobom zatrudnionym w firmie odpoczynku.

W wielu miejscach pracy tworzy się nawet specjalne strefy, gdzie można na chwilę oderwać się od obowiązków i zrelaksować w ciągu dnia. Wypoczęty pracownik wykonuje swoje obowiązki z dużą efektywnością, a firma tylko na tym korzysta. Dla osób zatrudnionych ważne są też korzystne warunki finansowe oraz atrakcyjne benefity – czyli czwarty czynnik, by w firmie zapanowała dobra atmosfera pracy. Dlatego też firma Airbnb oferuje swoim pracownikom dodatek finansowy, który może być przeznaczony na podróż w dowolne miejsce.

| Szukasz pracy? Zwróć uwagę na benefity!

Praca w miłej atmosferze a kontakt z pracodawcą

Piąty czynnik, który wpływa na dobrą atmosferę w pracy, to nie tylko relacje z innymi pracownikami, ale również z szefem. Jeżeli ten nieustannie unika swoich podwładnych lub wywiera na nich presję, to prędzej czy później praca zamienia się w przykry obowiązek, a nie o to tutaj chodzi. Warto pamiętać, że o dobre kontakty powinien dbać także pracownik. Zasada jest bardzo prosta – osoba zatrudniona na danym stanowisku musi być lojalna wobec swojego przełożonego, natomiast zadaniem szefa jest wspieranie swoich podwładnych.

|Jak poprawić relacje z szefem?

To w pewnym sensie system naczyń połączonych. Dobrze wie o tym firma Google, która zadbała o dobre relacje między szefami a zespołem, i zorganizowała cotygodniowe spotkania, podczas których pracownicy mogą zadawać przełożonym nurtujące ich pytania. Właśnie dzięki takim rozwiązaniom obydwie strony mają ze sobą kontakt, komunikacja jest otwarta, a zarówno pracownicy, jak i ich pracodawcy mogą z tego tylko czerpać wymierne korzyści.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Oceń artykuł