5 anty-postaw, kt贸re utrudniaj膮 start w nowej firmie

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre艣ci 5/5 (1)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (1)

11Le艅, lizus, a mo偶e chwalipi臋ta? Tak potrafi czasem wygl膮da膰 nowy pracownik w oczach zespo艂u. I na odwr贸t: zesp贸艂 pozostawia niemi艂e wra偶enie ju偶 po pierwszych dniach pracy. Podpowiadamy, co utrudnia adaptacj臋 w nowej firmie. Sprawd藕, czy nie cierpisz na kt贸ry艣 z poni偶szych syndrom贸w.

Powitanie na pok艂adzie nie zawsze bywa us艂ane r贸偶ami. Mo偶e wi膮za膰 si臋 nie tylko ze stresem, ale te偶 zazdro艣ci膮, obaw膮 o 鈥瀢艂asny sto艂ek鈥 i ch臋ci膮 rywalizacji. Wytypowali艣my kilka postaw, kt贸re nie s艂u偶膮 adaptacji i budowaniu pozytywnej atmosfery w zespole, gdy pojawia si臋 kto艣 nowy. Co wa偶ne, s膮 to zachowania, kt贸re mog膮 dopa艣膰 obydwie strony – i nowego pracownika, i przyjmuj膮cego go do siebie zespo艂u.

1. Syndrom zadartego nosa

To by艂 student, kilka lat od nas m艂odszy. Gdy mia艂 do nas 鈥瀒nteres鈥 albo chcia艂 wtr膮ci膰 swoje 鈥瀟rzy grosze鈥, to oczywi艣cie si臋 odzywa艂. Ale wychodz膮c do domu, ju偶 nie potrafi艂 powiedzie膰: 鈥瀋ze艣膰鈥 albo 鈥瀌o widzenia鈥 – obecno艣膰 nowego pracownika w pokoju wspomina Micha艂, pracuj膮cy w du偶ym wydawnictwie.

Nikt nie lubi przem膮drza艂ych, wywy偶szaj膮cych si臋 pracownik贸w. Je艣li wi臋c pr贸bujesz w ten spos贸b ukry膰 stres i niepewno艣膰, towarzysz膮ce Ci w pierwszych dniach pracy – wybra艂e艣 z艂膮 taktyk臋. Poprawianie, pouczanie zespo艂u, ci膮g艂e powo艂ywanie si臋 na swoje cenne do艣wiadczenia – to mo偶e zadzia艂a膰 niczym p艂achta na byka. I vice versa – je艣li pr贸bujesz si臋 dowarto艣ciowa膰 zadzieraj膮c nosa przed nowo przyj臋tym pracownikiem i pokaza膰 鈥瀔to tu rz膮dzi鈥 – mo偶esz by膰 pewien, 偶e to zaszkodzi wam wszystkim.

2. Syndrom straszyciela

Jest kryzys, szef ci膮gle narzeka na s艂abe wyniki, dok艂ada obowi膮zk贸w, przybywa nadgodzin, a kasa coraz s艂absza – takie 鈥瀙owitanie鈥 us艂ysza艂a Anna, zajmuj膮ca si臋 marketingiem. Pesymistyczne wizje roztacza艂a przed ni膮 kole偶anka z dzia艂u, maj膮ca podobne obowi膮zki. – Mia艂am wra偶enie, 偶e chce mnie zniech臋ci膰, bo boi si臋 o swoje stanowisko – wspomina nowa pracownica.

鈥濻traszyciel鈥 mo偶e pojawi膰 si臋 te偶 po drugiej stronie – w sk贸rze dopiero co zatrudnionego specjalisty, np. na stanowisku kierowniczym. Notoryczne narzekanie i mobilizowanie przez straszenie mo偶e jednak nie przys艂u偶y膰 si臋 budowaniu respektu w zespole, kt贸rym zaczynamy kierowa膰. Co najwy偶ej pomo偶e w zniech臋caniu i psuciu atmosfery.

3. Syndrom lizusa

鈥濲e艣li nie chcesz albo nie masz czasu zrobi膰 tego zadania, ja mog臋 to wzi膮膰. Bardzo ch臋tnie si臋 tym zajm臋鈥. Tego typu teksty, okraszone s艂odkim u艣miechem, w obecno艣ci naszego prze艂o偶onego kierowa艂a do mnie cz臋sto kole偶anka po fachu, pracuj膮ca od kilku lat w firmie – wzbudza si臋 Paulina. W zachowaniu kole偶anki nie umia艂a dopatrze膰 si臋 szczero艣ci, poniewa偶 偶yczliwo艣膰 i przyjacielski ton gin膮艂, gdy tylko szef znika艂 z oczu. Paulinie wydawa艂o si臋, 偶e kobieta za wszelk膮 cen臋 chce udowodni膰, 偶e jest niezast膮piona i o niebo lepsze od nowej pracownicy. Taka postawa potrafi si臋 te偶 pojawi膰 u nowo przyj臋tego, kt贸ry chce si臋 pokaza膰 od jak najlepszej strony, na si艂臋 przypodoba膰, zab艂ysn膮膰 na tle 鈥瀞tarej gwardii鈥. A j膮 takie 鈥瀦agrania鈥 bardzo irytuj膮.

4. Syndrom m臋czennika

Seria nieko艅cz膮cych si臋 pyta艅 i pr贸艣b. Pokazywanie po kilka razy tych samych czynno艣ci. A przecie偶 nie zosta艂am przydzielona jako opiekun sta偶yst贸w czy nowych pracownik贸w! Ja wszystko rozumiem, 偶e kto艣 si臋 dopiero uczy, ale przecie偶 s膮 jakie艣 granice. Wydawa艂o mi si臋, 偶e ta osoba chce zwyczajnie wykorzysta膰 m贸j czas, 偶ebym j膮 wyr臋czy艂a w obowi膮zkach i pomog艂a 鈥瀦apunktowa膰鈥 u szefa – opowiada Natalia, zajmuj膮ca si臋 reklam膮, kt贸ra nie potrafi艂a powiedzie膰 鈥瀗ie鈥. Ale problem z asertywno艣ci膮 mo偶e si臋 te偶 pojawi膰 u nowego pracownika. Bierze na siebie mn贸stwo obowi膮zk贸w w obawie przed krytyk膮 i brakiem akceptacji ze strony zespo艂u.

5. Syndrom lenia

To podobnie, jak syndrom m臋czennika, skrajna, niezdrowa postawa. W adaptacji nowego pracownika liczy si臋 bowiem wzajemna pomoc i zrozumienie, ale bez przesadzania w 偶adn膮 stron臋. – Starsi pracownicy wykr臋cali si臋 od tak zwanej 鈥瀋zarnej roboty鈥 i ci膮gle spada艂a ona na mnie. Widocznie, jak ka偶dy pocz膮tkuj膮cy, musia艂em zap艂aci膰 frycowe – pocz膮tki swojej kariery wspomina Tomasz. W p艂aceniu frycowego powinny by膰 jednak granice. Czym艣 innym jest zdobywanie do艣wiadczenia, zaczynaj膮c od prostych, czasem niewdzi臋cznych zada艅, a czym艣 innym ci膮g艂e wyr臋czanie si臋 m艂odszymi kolegami. Nie bez winy potrafi膮 by膰 te偶 nowo przyj臋ci pracownicy. Je艣li s膮 roszczeniowi, a przy tym leniwi i szukaj膮 tylko wym贸wek – mo偶na si臋 spodziewa膰, 偶e adaptacja w nowym zespole nie b臋dzie szybka i bezbolesna.

Jakie zachowania wed艂ug Was najbardziej utrudniaj膮 adaptacj臋?

Zobacz, jak przetrwa膰 pierwszy dzie艅 w nowej pracy.

Pierwszy dzie艅 w pracy


 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia