Porady Życie zawodowe 4 sposoby na to, by pracować, mieć dzieci i nie zwariować
15.05.2018  | 7 min czytania

4 sposoby na to, by pracować, mieć dzieci i nie zwariować

15.05.2018  | 7 min czytania
Autor wpisu Maja Gojtowska
Ocena treści
(3)

Łączenie kariery zawodowej i rodzicielstwa to nie lada wyzwanie. Doba ma tylko 24 godziny, a wyzwania, które każdego dnia stawiają przed pracownikami ich szefowie i dzieci, często zwyczajnie się wykluczają. Czy zatem można być pracownikiem miesiąca i idealnym rodzicem równocześnie?

Zawód rodzica jest podobno najtrudniejszy na świecie. Przypomina o tym hashtag #worldstoughestjob oraz poniższe wideo. Choć film dedykowany jest mamom, z powodzeniem można go odnieść również do ojców.


Jednak, aby wieść szczęśliwe życie pracownika i rodzica, warto wprowadzić w życie kilka poniższych zasad (zarówno w relacji pracownik-szef jak i rodzic-dziecko).

Po pierwsze: pracuj nad swoją komunikacją

Umiejętności komunikacyjne są bezcenne. Pozwolą szybko ustalić szczegóły podczas spotkania, ułatwią rozwiązanie nieporozumienia z szefem, ale też wyperswadują dziecku nie do końca udany pomysł. Istotna jest również zdolność jasnego i oszczędnego w słowach wyrażania myśli na piśmie – dzięki temu w pracy nie stracisz czasu na pisanie zbyt długich maili (których w dodatku nikt nie przeczyta), a w domu … partner czy partnerka nie będą mieli problemu z interpretacją treści Twojego smsa z listą rzeczy do zrobienia ;).

Sprawdź 8 kroków do skutecznej komunikacji w firmie >>

Po drugie: mów nie

Asertywność, czyli umiejętność wyrażania własnego zdania oraz mówienia „nie” można wytrenować. Zmiana nie przyjdzie od razu, ale małymi kroczkami możemy wyrobić w sobie nowe nawyki i postawy (czytaj więcej). Pamiętaj! Asertywność (zarówno w pracy, jak i w domu) niesie spore korzyści: upraszcza komunikację, niweluje niejasności, minimalizuje konflikty, zapobiega również manipulacjom.

Po trzecie: stań się mistrzem planowania

Planowanie pozwala uporządkować myśli i nadać im właściwy kierunek. Im więcej na głowie obowiązków, tym drogowskaz w postaci planu jest bardziej przydatny. Dzień w pracy zaczynaj więc od przygotowanie krótkiej „TO DO” listy. Osobną przygotuj na potrzeby spraw rodzinnych. Jeśli gubisz się w ilości zapisków papierowych, skorzystaj z mobilnych aplikacji do robienia list, planowania i zarządzania np. Todoist, które po ściągnięciu na smartfona są z nami cały czas.

Po czwarte: weź oddech

Odpoczynek jest bardzo ważny! Jeśli będziesz przepracowany i przemęczony, nie znajdziesz sił ani na właściwe wykonywanie obowiązków zawodowych, ani opiekę nad dziećmi. Dlatego tak ważne jest znalezienie złotego środka i efektywne dzielenie czasu pomiędzy pracę i dom.

Czytaj jak znani przedsiębiorcy wykorzystują poranki dla rodziny?

Oceń artykuł