Porady Życie zawodowe 4 sposoby na skuteczne zmniejszenie stresu w pracy
21.12.2017 | 0 min czytania

4 sposoby na skuteczne zmniejszenie stresu w pracy

21.12.2017 | 0 min czytania
Autor wpisu admin
Ocena treści
(3)

Goniące terminy, nowe projekty, niespodziewane problemy, nerwowa wymiana zdań z kolegą z pracy lub wezwanie na dywanik do szefa – w pracy o sytuację stresową nie trudno. Jeśli dodamy do tego rozpraszające rozmowy współpracowników na open space, trudne relacje w dziale, siedzenie po godzinach w pracy czy dopadający strach przed utratą posady, trudno się dziwić, że stres przejmuje kontrolę nad życiem wielu osób. Jak w tej sytuacji zachować pogodę ducha, dystans i życzliwość do współpracowników i zadowolenie z własnej kariery? O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy Aleksandrę Błażejewską, psychologa i psychoterapeutę.

Stres w 90% zależy od tego, jak sami oceniamy sytuację, a tylko w 10 % jest wynikiem obiektywnego stanu rzeczy – wskazuje Aleksandra Błażejewska, psycholog i psychoterapeuta z Centrum Medycznego ENEL-MED. Jak pokazują badania stres dotyka przede wszystkim osoby o obniżonym poczuciu własnej wartości oraz niższym poczuciu samoskuteczności. Ważne jest byśmy nauczyli się przejmować nad nim kontrolę.

By skutecznie radzić sobie ze stresującymi w pracy sytuacjami, a także emocjami, które są z nimi nieodłącznie związane i permanentnie zatruwają nam życie osobiste, warto zapoznać się z czterema podstawowymi sposobami na przejęcie kontroli i poradzenie sobie ze stresem.

1. Dbaj o siebie!

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Dbaj więc o zdrową dietę i uprawiaj sport.

Aktywność ruchowa dostarcza naszemu organizmowi endorfin, czyli hormonu szczęścia. To najlepszy i najzdrowszy antydepresant – mówi Aleksandra Błażejewska. Wysiłek fizyczny po pracy pozwala odreagować nerwowe sytuacji i oczyścić umysł. – A to daje poczucie satysfakcji i samoskuteczności – przekonuje psycholog.

Przeczytaj więcej o hobby, które pozytywnie wpływają na karierę zawodową >>

2. Zmień sposób myślenia

Zacznij od siebie – radzi Aleksandra Błażejewska. Zwraca ona uwagę, że często wyolbrzymiamy negatywny obraz swojej osoby, przez co jeszcze mocniej potęgujemy odczucie stresu. Sami dla siebie stajemy się dodatkowym źródłem frustracji. - Przeprowadź sam ze sobą wewnętrzną rozmowę antystresową. Zastanów się, jakie automatyzmy dotyczące myślenia o sobie, przysparzają Ci dodatkowych napięć i frustracji. Zastanów się, jak postrzegasz swoje sukcesy, a jak porażki? Czy potrafisz cieszyć się z sukcesów, przypisywać je swoim kompetencjom a porażki traktować jako integralną część naszego życia, które muszą się zdarzać, by się czegoś nauczyć i wyjść z impasu umocnionym wiedzą i doświadczeniem? Czy raczej uważasz że sukces to dzieło przypadku a porażkę generalizujesz uważając, "że jesteś urodzonym pechowcem, któremu nic się nie udaje“?- radzi psycholog z Centrum Medycznego ENEL-MED. - Jeśli bliżej jest Tobie do tej drugiej opcji, musisz pracować nad przeformułowywaniem tych myśli i podjąć próbę przejścia na jaśniejszą stronę mocy – dodaje ekspert.

Odzyskując kontrolę nad swoimi emocjami i myślami wyrwiesz się z błędnego kręgu destruktywnych myśli upewniających Cię w fatalnym determinizmie zdarzeń.

3. Oddech to narzędzie walki ze stresem

Regularnie ćwicząc oddychanie możesz nauczyć swoje ciało właściwie reagować na stres. Jak to zrobić? Najprostsze ćwiczenia możesz wykonywać w pracy, w autobusie, metrze, wszędzie tam gdzie będziesz mieć na to ochotę.

Ważne, byś potrafił wprowadzić swoje ciało w stan odprężenia, wewnętrznego spokoju i harmonii. Skoncentruj się na oddechu. Przeprowadź trening relaksacyjny - spróbuj na wdechu napinać, a na wydechu rozluźniać poszczególne części ciała – radzi Aleksandra Błażejewska.

4. Sprawiaj sobie małe przyjemności.

Szczęście to małe przyjemności, które zdarzają się codziennie. Dlatego, kiedy czujesz, że stres przejmuje nad Tobą kontrolę wciśnij przycisk PAUZA.

Chodzi o to, by dać organizmowi chwilę wytchnienia – zrobić przerwę w pracy i porozmawiać z kimś kogo lubimy, wspólnie pośmiać się z błahych rzeczy, albo zjeść smaczny lunch – mówi psycholog. Te drobnostki pozwolą Ci naładować akumulatory.

Co, jeśli mimo zastosowania powyższych sugestii, sama myśl o pracy wywołuje u Ciebie przyjemne uczucia – codzienny ból brzucha czy podniesiony rytm serca? Aleksandra Błażejewska zwraca uwagę, że każdy z nas jest kowalem swojego losu. – To my decydujemy o sytuacjach, w których uczestniczymy. Z tych trudny, czasem nawet patologicznych możemy zwyczajnie zrezygnować. – mówi. Świat wcale się nie zawali, a Ty bogatszy o dotychczasowe doświadczenia możesz zyskać nową pracę i nowe wyzwania.

Oceń artykuł