4 sposoby na konflikt w pracy

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Agnieszka Nies艂uchowska
Kategoria: 呕ycie zawodowe

Two businessmen fighting

Nierozwi膮zany konflikt potrafi zepsu膰 atmosfer臋 nawet w najlepszym zespole. Jak unika膰 nieefektywnych spor贸w, a z nawet ostrej wymiany zda艅 wychodzi膰 obronn膮 r臋k膮? Jest kilka sposob贸w. Micha艂 Lewandowski, psycholog biznesu i psychoterapeuta, doradza, jak to zrobi膰.

K艂贸tnie i spory s膮 czym艣 naturalnym nie tylko w wielkich korporacjach, ale i ma艂ych firmach. Z ka偶d膮 organizacj膮 jest tak, 偶e zebrani w niej zostali ludzie, kt贸rzy maj膮 wsp贸lnie dok膮d艣 zmierza膰. Jeden chce si臋 rozwija膰, podejmowa膰 wyzwania, inny – przetrwa膰 spokojnie i dosta膰 co miesi膮c pensj臋. Kiedy nie wiadomo dok膮d pod膮偶amy, ka偶dy ma jaki艣 pomys艂, a do tego dochodzi brak komunikacji – konflikt gotowy! 鈥 m贸wi Micha艂 Lewandowski.

Psychoterapeuta dowodzi, 偶e spory albo eskaluj膮 i przeszkadzaj膮 w efektywnej pracy, albo s膮 duszone w zarodku i „gnij膮”, zabijaj膮c atmosfer臋 i zaanga偶owanie. W prawdzie nie da si臋 ich ca艂kowicie unikn膮膰, ale mo偶na zmniejsza膰 ryzyko ich pojawienia si臋. Jak? Oto kilka wskaz贸wek, kt贸re pomog膮 tak偶e wyj艣膰 obronn膮 r臋k膮 z sytuacji konfliktowej.

1. Ustal zakres obowi膮zk贸w

Podstaw膮 dobrze i bezkonfliktowo dzia艂aj膮cego zespo艂u jest 鈥 jak przekonuje Micha艂 Lewandowski – okre艣lenie dok膮d zmierzamy. Pami臋tajmy, 偶e nie wszystko da si臋 zawrze膰 w umowie o prac臋 鈥 zwraca uwag臋 psychoterapeuta. Gdy nie jeste艣 pewien, czy dobrze zrozumia艂e艣 szefa/koleg臋, zapytaj wprost na czym polega powierzone ci zadanie.

2. M贸w o tym, co ci臋 irytuje

Rozmawiajmy otwarcie o tym, co nas irytuje. Micha艂 Lewandowski: Pami臋tajmy jednak, by nasz膮 intencj膮 by艂o rozwi膮zanie kwestii spornej, a nie pokazanie w艂asnej wy偶szo艣ci, poni偶enie drugiej strony czy wy艂adowanie negatywnej energii. M贸wmy wprost o swoich oczekiwaniach i dajmy drugiej stronie odnie艣膰 si臋 naszych racji.

3. B膮d藕 otwarty na innych

Nie zamykajmy si臋 na pogl膮dy innych, nie uwa偶ajmy si臋 za nieomylnych. B膮d藕my otwarci na ludzi i na to, 偶e mog膮 by膰, i zawsze w jakim艣 aspekcie s膮 r贸偶ni od nas. R贸偶ni, nie znaczy gorsi. R贸偶norodno艣膰 mo偶e by膰 si艂膮 zespo艂u 鈥 przekonuje psycholog biznesu.

4. Buduj dobr膮 atmosfer臋 w pracy

W pracy sp臋dzamy wi臋kszo艣膰 naszego 偶ycia. Micha艂 Lewandowski: Budujmy zatem tak膮 atmosfer臋, w kt贸rej b臋dziemy mogli efektywnie i przyjemnie pracowa膰. Dzi臋ki temu 艂atwiej nam b臋dzie wyj艣膰 z pracy i nie my艣le膰 o firmowej 鈥瀗erw贸wce鈥, a tym samym zachowa膰 wi臋kszy spok贸j w sytuacjach stresowych czy konfliktowych 鈥 nie tylko w pracy, ale i poza ni膮.

Macie sprawdzone sposoby, jak unika膰 sytuacji konfliktowych w pracy? A mo偶e uwa偶acie, 偶e porz膮dna k艂贸tnia raz na jaki艣 czas oczyszcza atmosfer臋? Podzielcie si臋 swoimi do艣wiadczeniami.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia