10 zasad pracy w zespole

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre艣ci 4.9/5 (10)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 4.9/5 (10)

Umiej臋tno艣膰 pracy w grupie to jedna z kompetencji mi臋kkich, kt贸re maj膮 szczeg贸lne znaczenie dla pracodawc贸w. Chc膮c efektywnie dzia艂a膰 w zespole, warto m.in. ws艂uchiwa膰 si臋 w oczekiwania wsp贸艂pracownik贸w oraz konstruktywnie rozwi膮zywa膰 problemy i konflikty.

Najwa偶niejsze zasady wsp贸艂pracy w grupie to:

  • Doskonalenie umiej臋tno艣ci komunikacyjnych

Zdolno艣膰 formu艂owania jasnych wypowiedzi i s艂uchania komunikat贸w wysy艂anych przez rozm贸wc贸w 鈥 to kompetencja niezb臋dna niemal w ka偶dym zawodzie. Aby j膮 rozwija膰, warto np. zastanawia膰 si臋 nad tym, jak wsp贸艂pracownicy mog膮 interpretowa膰 nasze wypowiedzi. Dobrze jest tak偶e upewnia膰 si臋, czy w艂a艣ciwie zrozumieli艣my to, co mieli nam do zakomunikowania. 聽聽

  • Realizowanie cel贸w zespo艂owych

Aby skutecznie pracowa膰 w grupie, nie mo偶emy dba膰 wy艂膮cznie o w艂asny interes. Przyj臋cie takiej postawy utrudnia realizacj臋 cel贸w, kt贸re mo偶na osi膮gn膮膰 dzi臋ki wsp贸艂dzia艂aniu.

  • Sumienne wykonywanie powierzonych zada艅

Zesp贸艂 pracownik贸w mo偶na por贸wna膰 do maszyny, w kt贸rej awaria jednej cz臋艣ci prowadzi do unieruchomienia ca艂ej struktury. Pracuj膮c w grupie, musimy rzetelnie i na czas wywi膮zywa膰 si臋 ze swoich zobowi膮za艅, poniewa偶 w przeciwnym razie spowodujemy op贸藕nienia.

  • Uczciwo艣膰

Ujawnianie informacji, kt贸re nie powinny by膰 znane osobom postronnym czy dyskredytowanie nielubianego cz艂onka zespo艂u 鈥 to zachowania uniemo偶liwiaj膮ce efektywne wykonywanie zada艅.

  • Okazywanie zaufania

Podejrzliwo艣膰 jest kolejn膮 przeszkod膮 na drodze do realizacji cel贸w w zespole. Warto da膰 kredyt zaufania wsp贸艂pracownikom. Nadmierna ostro偶no艣膰, podejrzliwo艣膰 i zamkni臋cie na pozosta艂ych cz艂onk贸w grupy utrudnia wsp贸艂dzia艂anie. 聽

  • Budowanie przyjaznej atmosfery

O efektach pracy decyduje tak偶e jako艣膰 stosunk贸w panuj膮cych pomi臋dzy cz艂onkami zespo艂u. 呕yczliwo艣膰, szczero艣膰 i ch臋膰 niesienia pomocy 鈥 to postawa, kt贸r膮 warto przyjmowa膰 w 艣rodowisku pracy.

  • Bycie otwartym na oczekiwania i sugestie wsp贸艂pracownik贸w

Prac臋 w grupie utrudniaj膮 tak偶e despotyczne zachowania i brak pokory. Wsp贸lne cele mo偶na osi膮gn膮膰 wy艂膮cznie dzi臋ki podj臋ciu dialogu. Kilka os贸b dostrzega znacznie wi臋cej ni偶 jedna 鈥 warto wykorzystywa膰 ten potencja艂. 聽

  • Formu艂owanie informacji zwrotnych

W efektywnym wsp贸艂dzia艂aniu pomaga tak偶e konstruktywna krytyka oraz udzielanie pochwa艂. Formu艂owanie tego typu komunikat贸w nie le偶y wy艂膮cznie w gestii lider贸w. Dobrze, je艣li wszyscy cz艂onkowie zespo艂u wzajemnie si臋 motywuj膮.

  • Branie odpowiedzialno艣ci za podejmowane dzia艂ania

Realizacja przyj臋tych za艂o偶e艅 jest mo偶liwa tylko wtedy, gdy ka偶dy cz艂onek grupy anga偶uje si臋 w przedsi臋wzi臋cie. Wa偶ne te偶, 偶eby by膰 艣wiadomym konsekwencji w艂asnych decyzji. Nie mo偶na przenosi膰 odpowiedzialno艣ci na inne osoby lub uwarunkowania, je艣li pope艂ni艂o si臋 b艂膮d. 聽

  • Wsp贸lne rozwi膮zywanie problem贸w

Jedn膮 z kompetencji umo偶liwiaj膮cych wsp贸艂dzia艂anie jest zdolno艣膰 pokonywania trudno艣ci. Nie warto zniech臋ca膰 si臋, gdy napotykamy przeszkody na swojej drodze.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia