10 sposob贸w, jak przetrwa膰 okres pr贸bny

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena tre艣ci 4/5 (1)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 4/5 (1)

jak przetrwac okres probnyZaczynasz now膮 prac臋 i czujesz si臋 troch臋 tak, jak w ukrytej kamerze. Wydaje Ci si臋, 偶e Twoje ruchy s膮 ci膮gle obserwowane i rejestrowane. Zastanawiasz si臋, co m贸wi膰 i robi膰, 偶eby 鈥瀘braz w kamerze鈥 nie wyszed艂 zamglony i ma艂o interesuj膮cy? Podpowiadamy, co sprzyja budowaniu dobrego wra偶enia.

 

Jeste艣 nowy, a to zwykle oznacza, 偶e musisz si臋 sprawdzi膰. Nie znasz jeszcze dobrze organizacji i zwyczaj贸w, w niej panuj膮cych. Tym bardziej nie wiesz, co jest mile widziane, a czym mo偶na 鈥瀙odpa艣膰鈥. Stresujesz si臋 tym, co pomy艣l膮 o Tobie prze艂o偶ony oraz zesp贸艂. W ko艅cu od tego w du偶ej mierze zale偶y, czy umowa zostanie przed艂u偶ona.

 

Oto kilka uniwersalnych wskaz贸wek, kt贸re mog膮 by膰 pomocne w takich sytuacjach – bez wzgl臋du na zajmowane stanowisko i bran偶臋, w kt贸rej pracujemy.

 

1. B膮d藕 sob膮

To has艂o, kt贸re cho膰 brzmi trywialnie, zawsze si臋 sprawdza. Zak艂adanie maski i udawanie kogo艣, kim nie jeste艣 pr臋dzej czy p贸藕niej wyjdzie na jaw. Pozostanie tylko niesmak i brak zaufania.

 

2. Nie zadzieraj nosa

Ci膮g艂e por贸wnywania do poprzedniego miejsca pracy, wywy偶szanie si臋, poprawianie i strofowanie wsp贸艂pracownik贸w oraz patrzenie na nich z g贸ry 鈥 to wszystko nie jest mile widziane w zespole. Nie trzeba sili膰 si臋 na fa艂szyw膮 skromno艣膰, ale te偶 nie zaszkodzi troch臋 pokory w nowym miejscu. Zna膰 swoj膮 warto艣膰 i bazowa膰 na do艣wiadczeniu, ale jednocze艣nie by膰 otwartym na nauk臋 鈥 taka postawa robi na pracodawcach dobre wra偶enie.

 

3. Pytaj

Nie b贸j si臋 pyta膰 o kwestie, kt贸re s膮 ci obce i ma艂o zrozumia艂e. Adaptacja to najlepszy moment, 偶eby rozwiewa膰 w膮tpliwo艣ci. B膮d藕 ciekawy. Dzi臋ki temu unikniesz p贸藕niej pope艂niania b艂臋d贸w i zrobisz dobre wra偶enie na swoich nowych wsp贸艂pracownikach.

 

4. Uwa偶nie s艂uchaj

Nie zajmuj postawy pt. 鈥瀙rzepraszam, 偶e 偶yj臋鈥. Miej swoje zdanie, ale b膮d藕 te偶 otwarty na sugestie i wskaz贸wki innych, bardziej do艣wiadczonych, lepiej znaj膮cych firm臋. R贸b notatki 鈥 nie b臋dziesz w stanie zapami臋ta膰 wszystkich informacji, zawsze b臋dziesz m贸g艂 o co艣 dopyta膰 raz jeszcze, ale ju偶 pytanie 4 razy o to samo nie robi dobrego wra偶enia.

 

5. Nie sp贸藕niaj si臋

B臋d膮c punktualnym pokazujesz, 偶e respektujesz ustalone zasady i zale偶y Ci na pracy. Tak zwane 鈥瀔ombinowanie鈥 mo偶e by膰 jednoznaczne z nieprzed艂u偶eniem umowy po zako艅czeniu okresu pr贸bnego.

 

6. Wychod藕 z inicjatyw膮

Pracodawcy ceni膮 u swoich podw艂adnych otwarto艣膰 na zmiany, innowacyjno艣膰 i wychodzenie z inicjatyw膮. 艢wiadczy to o zaanga偶owaniu i kompetencjach pracownika, a w pierwszych miesi膮cach pracy z pewno艣ci膮 s膮 one stale pod lup膮 pracodawcy. Je艣li wi臋c masz jakie艣 pomys艂y 鈥 nie b贸j si臋 o nich g艂o艣no m贸wi膰. Nie chodzi tutaj jednak o nadgorliwo艣膰 czy podlizywanie, ale faktyczne i merytoryczne dzielenie si臋 swoj膮 wiedz膮 i do艣wiadczeniem.

 

7. B膮d藕 cierpliwy

Na pocz膮tku w nowym miejscu pracy mo偶e Ci si臋 czasem wydawa膰, 偶e robisz rzeczy poni偶ej swoich aspiracji czy kwalifikacji. Czujesz si臋 rozczarowany, bo liczy艂e艣 na same ambitne zadania, a tutaj czasem trzeba co艣 dla kogo艣 zrobi膰, gdzie艣 i艣膰, co艣 przynie艣膰 itd. Je艣li takie sytuacje s膮 sporadyczne i nie wynikaj膮 z ch臋ci wys艂u偶enia si臋 now膮 osob膮, to warto uzbroi膰 si臋 w cierpliwo艣膰. Okazywanie swojego niezadowolenia mo偶e zosta膰 odebrane jako arogancja.

 

8. Integruj si臋

Staraj si臋 pozna膰 ludzi, z kt贸rymi b臋dziesz teraz pracowa膰, b膮d藕 otwarty na prac臋 w grupie, wzajemn膮 nauk臋 i wymian臋 do艣wiadcze艅. Nie izoluj si臋, nie rezygnuj z wyj艣膰 na spotkania integracyjne, kt贸re mog膮 by膰 okazj膮, 偶eby pog艂臋bi膰 znajomo艣ci.

 

9. Nie reaguj na plotki

Zaczynaj膮c now膮 prac臋, nie warto wdawa膰 si臋 w wewn臋trzne 鈥瀠k艂ady鈥 i spory, opowiada膰 si臋 po kt贸rej艣 ze stron, ws艂uchiwa膰 si臋 w plotki i g艂o艣no komentowa膰 zaobserwowane zachowania, relacje czy prywatne sprawy.

 

10. Nie zra偶aj si臋

Zanim przekroczymy pr贸g firmy, to cz臋sto wyobra偶amy j膮 sobie inaczej ni偶 w贸wczas, gdy zaczynamy obserwowa膰 鈥瀘d kuchni鈥. Im d艂u偶ej pracujemy w nowej firmie, tym bardziej zauwa偶amy na przyk艂ad pewne podobie艅stwa do poprzedniego miejsca pracy. Nie warto uprzedza膰 si臋 na samym wst臋pie, ale dobrze jest te偶 zachowa膰 lekki dystans. W przeciwnym razie pocz膮tkowy entuzjazm, euforia i idylliczne wyobra偶enia mog膮 ust膮pi膰 miejsce rozczarowaniu, 偶e 鈥瀢sz臋dzie jest tak samo鈥 oraz poczuciu, 偶e 鈥瀢ypalili艣my si臋 ju偶 na starcie鈥.

 

A Waszym zdaniem co pomaga w pierwszych miesi膮cach pracy?

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia