10 powod贸w, dla kt贸rych lubimy szef贸w

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre艣ci 5/5 (1)
Kategoria: 呕ycie zawodowe
Ocena tre艣ci 5/5 (1)

Z artyku艂u dowiesz si臋:

  • Co sk艂ada si臋 na pozytywny wizerunek szefa
  • Jak si臋 zachowywa膰, gdy prze艂o偶ony nie wzbudza sympatii
  • Co motywuje i inspiruje pracownik贸w

Wykwalifikowany, m膮dry i uczciwy prze艂o偶ony to prawdziwy skarb. Taka osoba potrafi budowa膰 mi艂膮 atmosfer臋, stwarza optymalne warunki rozwoju, inspiruje i uczy, jak efektywnie wykonywa膰 obowi膮zki. Warto jednak mie膰 wysokie oczekiwania nie tylko wobec szefa, ale r贸wnie偶 wobec samego siebie.

Prze艂o偶ony, kt贸ry cz臋sto pozwala sobie na z艂o艣liwe komentarze i niesprawiedliwie ocenia prac臋 zespo艂u, mo偶e skutecznie odbiera膰 ch臋膰 do dzia艂ania. Aby unikn膮膰 nieprzyjemnych do艣wiadcze艅, warto analizowa膰 r贸偶ne aspekty pracy w danej firmie. Po czym pozna膰 dobrego szefa? Na korzystny wizerunek prze艂o偶onego sk艂adaj膮 si臋 przede wszystkim:

1. Autentyczno艣膰

Umiej臋tno艣膰 przyznania si臋 do b艂臋du, wyra偶anie w艂asnego zdania, spontaniczne reakcje 鈥 autentyczno艣膰, kt贸ra mo偶e przejawia膰 si臋 na r贸偶ne sposoby, stanowi jeden z kluczowych atrybut贸w dobrego pracodawcy. Potwierdza to opinia Marcina, kt贸ry pracuje jako sprzedawca:

Lubi臋, kiedy szef nie udaje, 偶e wie wi臋cej ni偶 rzeczywi艣cie wie. Nie mam poj臋cia, dlaczego niekt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e musz膮 by膰 alfami i omegami. Nikt tego od nich nie oczekuje.

2. Szczero艣膰

Autentyczno艣膰 idzie w parze ze szczero艣ci膮. Otwarty prze艂o偶ony nie pozwala sobie na z艂o艣liwe komentarze czy niejasne uwagi, ale formu艂uje merytoryczne informacje zwrotne i wskazuje obszary, nad kt贸rymi warto pracowa膰. Potrafi tak偶e dostrzega膰 zalety pracownika i jest zainteresowany jego rozwojem, planami itd. 聽

3. Uczciwo艣膰

Udzielanie wyczerpuj膮cych informacji, np. na temat zakresu obowi膮zk贸w, naliczanie wynagrodzenia w odpowiedniej wysoko艣ci, wywi膮zywanie si臋 z obietnic z艂o偶onych pracownikom 鈥 takie zachowania budz膮 sympati臋 i szacunek.

4. Obiektywizm

Szef nie powinien r贸偶nicowa膰 pracownik贸w, np. ze wzgl臋du na okre艣lone cechy osobowo艣ci czy p艂e膰. Wskazuje na to Kuba, zaopatrzeniowiec:

Pracowa艂em kiedy艣 w firmie, kt贸rej w艂a艣ciciel traktowa艂 pracownik贸w-m臋偶czyzn znacznie surowiej ni偶 kobiety.

Wa偶ne, by pracodawca stosowa艂 jednolite kryteria oceny wobec wszystkich zatrudnionych. Taka postawa pozytywnie wp艂ywa na atmosfer臋 i motywuje do rozwijania kompetencji zawodowych.

5. Zaanga偶owanie

Na szacunek zas艂uguje tak偶e szef, kt贸ry wymaga nie tylko od pracownik贸w, ale r贸wnie偶 od siebie. Prze艂o偶ony, kt贸ry jest autentycznie zaanga偶owany w to, co robi, motywuje do pracy.

6. Umiej臋tno艣膰 doceniania wysi艂ku

Czasami wystarczy pochwa艂a szefa, by pracownik poczu艂 si臋 doceniony i zyska艂 dodatkow膮 energi臋. Wa偶ne, by prze艂o偶ony dostrzega艂 nie tylko b艂臋dy, ale r贸wnie偶 鈥 a mo偶e przede wszystkim 鈥 sukcesy, nawet te drobne. 聽

7. Otwarto艣膰

Przyjemnie jest pracowa膰 z kim艣, kto bierze pod uwag臋 zdanie pracownik贸w i ch臋tnie rozmawia o pomys艂ach. Tak twierdzi Ilona, specjalista ds. marketingu:

Bardzo bym chcia艂a, 偶eby m贸j prze艂o偶ony 偶yczliwiej odnosi艂 si臋 do inicjatyw przedstawianych przez zesp贸艂. Niestety szef zawsze forsuje w艂asn膮 koncepcj臋.

8. Poczucie humoru

Wa偶ne, 偶eby prze艂o偶ony by艂 r贸wnie偶 zdystansowany i np. potrafi艂 szczerze si臋 艣mia膰 i 偶artowa膰, r贸wnie偶 z siebie. Tak膮 osob臋 spotka艂a na swojej zawodowej drodze Asia, instruktorka fitness:

Wraz ze wsp贸艂pracownikami nadali艣my mened偶erowi przezwisko 鈥濭umi艣鈥, bo codziennie u偶ywa du偶ych ilo艣ci 偶elu do w艂os贸w. Przypadkiem si臋 o tym dowiedzia艂, a nowa 鈥瀔sywka鈥 spodoba艂a mu si臋 do tego stopnia, 偶e sam zacz膮艂 jej u偶ywa膰.

9. Kompetencje i kwalifikacje

Prze艂o偶ony, kt贸ry jest 艣wietnym fachowcem i stale si臋 rozwija, zyskuje szacunek ca艂ego zespo艂u. Taka postawa budzi zaufanie, a tak偶e motywuje pracownik贸w do podnoszenia kwalifikacji. 聽

10. Dobra organizacja pracy

Liczy si臋 tak偶e styl zarz膮dzania wybrany przez szefa. Chaos, s艂aby przep艂yw informacji, utrudniony kontakt z prze艂o偶onym, udzielanie sprzecznych informacji 鈥 to czynniki wynikaj膮ce z b艂臋d贸w w zarz膮dzaniu i komunikacji.

A co, je艣li nie lubi臋 szefa?

Zdarza si臋, 偶e konkretna osoba nie wzbudza naszej sympatii, np. ze wzgl臋du na spos贸b bycia, cechy charakteru, temperament lub inne przyczyny, kt贸rych by膰 mo偶e sami nie potrafimy dok艂adnie nazwa膰. 艢wietnie, je艣li lubisz swojego szefa, ale nie musi tak by膰. Nie trzeba robi膰 sobie wyrzut贸w, je艣li nie darzysz zwierzchnika sympati膮. Wa偶ne, 偶eby艣 偶ywi艂 do niego szacunek i zachowywa艂 profesjonaln膮 postaw臋. Istotne jest te偶, 偶eby艣 nie odczuwa艂 silnego dyskomfortu, przebywaj膮c w jego obecno艣ci.

Aby wsp贸艂praca uk艂ada艂a si臋 poprawnie, uwa偶nie dobieraj s艂owa i zachowuj si臋 dyplomatycznie. Bazuj na konkretnych ustaleniach, kt贸re wynikaj膮 z rozm贸w z pracodawc膮. W skrajnie trudnych sytuacjach, np. gdy szef zachowuje si臋 nieprofesjonalnie, warto rozwa偶y膰 zmian臋 miejsca zatrudnienia. Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e dzi臋ki temu praca b臋dzie dla Ciebie mniej stresuj膮ca.

Jak pracowa膰 z szefem, kt贸rego nie lubisz?

Kalkulator: oblicz, ile zarobisz 鈥瀗a r臋k臋鈥 i por贸wnaj zarobki w zale偶no艣ci od rodzaju umowy
Sprawd藕

Ulga czy t臋sknota 鈥 jakie uczucia towarzysz膮 Ci, gdy szef wyje偶d偶a na urlop?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia