Porady Życie zawodowe 10 powodów, dla których lubimy szefów
03.01.2019 | 4 min czytania

10 powodów, dla których lubimy szefów

03.01.2019 | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Z artykułu dowiesz się:

  • Co składa się na pozytywny wizerunek szefa
  • Jak się zachowywać, gdy przełożony nie wzbudza sympatii
  • Co motywuje i inspiruje pracowników

Wykwalifikowany, mądry i uczciwy przełożony to prawdziwy skarb. Taka osoba potrafi budować miłą atmosferę, stwarza optymalne warunki rozwoju, inspiruje i uczy, jak efektywnie wykonywać obowiązki. Warto jednak mieć wysokie oczekiwania nie tylko wobec szefa, ale również wobec samego siebie.

Przełożony, który często pozwala sobie na złośliwe komentarze i niesprawiedliwie ocenia pracę zespołu, może skutecznie odbierać chęć do działania. Aby uniknąć nieprzyjemnych doświadczeń, warto analizować różne aspekty pracy w danej firmie. Po czym poznać dobrego szefa? Na korzystny wizerunek przełożonego składają się przede wszystkim:

1. Autentyczność

Umiejętność przyznania się do błędu, wyrażanie własnego zdania, spontaniczne reakcje – autentyczność, która może przejawiać się na różne sposoby, stanowi jeden z kluczowych atrybutów dobrego pracodawcy. Potwierdza to opinia Marcina, który pracuje jako sprzedawca:

Lubię, kiedy szef nie udaje, że wie więcej niż rzeczywiście wie. Nie mam pojęcia, dlaczego niektórzy uważają, że muszą być alfami i omegami. Nikt tego od nich nie oczekuje.

2. Szczerość

Autentyczność idzie w parze ze szczerością. Otwarty przełożony nie pozwala sobie na złośliwe komentarze czy niejasne uwagi, ale formułuje merytoryczne informacje zwrotne i wskazuje obszary, nad którymi warto pracować. Potrafi także dostrzegać zalety pracownika i jest zainteresowany jego rozwojem, planami itd.  

3. Uczciwość

Udzielanie wyczerpujących informacji, np. na temat zakresu obowiązków, naliczanie wynagrodzenia w odpowiedniej wysokości, wywiązywanie się z obietnic złożonych pracownikom – takie zachowania budzą sympatię i szacunek.

4. Obiektywizm

Szef nie powinien różnicować pracowników, np. ze względu na określone cechy osobowości czy płeć. Wskazuje na to Kuba, zaopatrzeniowiec:

Pracowałem kiedyś w firmie, której właściciel traktował pracowników-mężczyzn znacznie surowiej niż kobiety.

Ważne, by pracodawca stosował jednolite kryteria oceny wobec wszystkich zatrudnionych. Taka postawa pozytywnie wpływa na atmosferę i motywuje do rozwijania kompetencji zawodowych.

5. Zaangażowanie

Na szacunek zasługuje także szef, który wymaga nie tylko od pracowników, ale również od siebie. Przełożony, który jest autentycznie zaangażowany w to, co robi, motywuje do pracy.  

6. Umiejętność doceniania wysiłku

Czasami wystarczy pochwała szefa, by pracownik poczuł się doceniony i zyskał dodatkową energię. Ważne, by przełożony dostrzegał nie tylko błędy, ale również – a może przede wszystkim – sukcesy, nawet te drobne.  

7. Otwartość

Przyjemnie jest pracować z kimś, kto bierze pod uwagę zdanie pracowników i chętnie rozmawia o pomysłach. Tak twierdzi Ilona, specjalista ds. marketingu:

Bardzo bym chciała, żeby mój przełożony życzliwiej odnosił się do inicjatyw przedstawianych przez zespół. Niestety szef zawsze forsuje własną koncepcję.

8. Poczucie humoru

Ważne, żeby przełożony był również zdystansowany i np. potrafił szczerze się śmiać i żartować, również z siebie. Taką osobę spotkała na swojej zawodowej drodze Asia, instruktorka fitness:

Wraz ze współpracownikami nadaliśmy menedżerowi przezwisko „Gumiś”, bo codziennie używa dużych ilości żelu do włosów. Przypadkiem się o tym dowiedział, a nowa „ksywka” spodobała mu się do tego stopnia, że sam zaczął jej używać.

9. Kompetencje i kwalifikacje

Przełożony, który jest świetnym fachowcem i stale się rozwija, zyskuje szacunek całego zespołu. Taka postawa budzi zaufanie, a także motywuje pracowników do podnoszenia kwalifikacji.  

10. Dobra organizacja pracy

Liczy się także styl zarządzania wybrany przez szefa. Chaos, słaby przepływ informacji, utrudniony kontakt z przełożonym, udzielanie sprzecznych informacji – to czynniki wynikające z błędów w zarządzaniu i komunikacji.

A co, jeśli nie lubię szefa?

Zdarza się, że konkretna osoba nie wzbudza naszej sympatii, np. ze względu na sposób bycia, cechy charakteru, temperament lub inne przyczyny, których być może sami nie potrafimy dokładnie nazwać. Świetnie, jeśli lubisz swojego szefa, ale nie musi tak być. Nie trzeba robić sobie wyrzutów, jeśli nie darzysz zwierzchnika sympatią. Ważne, żebyś żywił do niego szacunek i zachowywał profesjonalną postawę. Istotne jest też, żebyś nie odczuwał silnego dyskomfortu, przebywając w jego obecności.

Aby współpraca układała się poprawnie, uważnie dobieraj słowa i zachowuj się dyplomatycznie. Bazuj na konkretnych ustaleniach, które wynikają z rozmów z pracodawcą. W skrajnie trudnych sytuacjach, np. gdy szef zachowuje się nieprofesjonalnie, warto rozważyć zmianę miejsca zatrudnienia. Może się okazać, że dzięki temu praca będzie dla Ciebie mniej stresująca.

Jak pracować z szefem, którego nie lubisz?

Kalkulator: oblicz, ile zarobisz „na rękę” i porównaj zarobki w zależności od rodzaju umowy
Sprawdź

Ulga czy tęsknota – jakie uczucia towarzyszą Ci, gdy szef wyjeżdża na urlop?

Oceń artykuł