Szukasz pracy? Zapraszamy do reality show

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno

reality showKamera, widzowie przed telewizorami, a kandydaci do pracy na planie filmowym. Graj膮 o posad臋 swojego 偶ycia, a ich umiej臋tno艣ci ocenia przysz艂y szef. Umiej臋tno艣ci zawodowe, nie aktorskie.

Standardowe interview to ju偶 za ma艂o. Aby wy艂owi膰 w g膮szczu CV tego wymarzonego, idealnego kandydata firmy si臋gaj膮 po du偶o bardziej wyszukane sposoby. Programy telewizyjne to nie tylko dla nich narz臋dzie HR, ale i spos贸b na marketing rekrutacyjny.

Rekrutacja w formie reality show nie jest wynalazkiem ostatnich dni. W taki spos贸b kandydaci rywalizowali ju偶 ze sob膮 np. o posady rekruter贸w czy pracownik贸w hotelu w sieci Starwood w Singapurze. Ostatnio ameryka艅ska armia przeznaczy艂a 9 milion贸w dolar贸w na produkcj臋 鈥濻tarting Strong鈥 – wylicza Anna Mikulska, partner w firmie MJCC, zajmuj膮cej si臋 employer brandingiem.

Jak podkre艣la Anna Mikulska, takie projekty maj膮 cz臋sto przede wszystkim wspiera膰 korporacyjne marki, ale te偶 s膮 cz臋艣ci膮 strategii budowania wizerunku pracodawcy.

Dobrze poprowadzone mog膮 oczywi艣cie przynie艣膰 sporo korzy艣ci. Rekrutacyjne reality show s膮 ci膮gle ma艂o popularne, firmy decyduj膮ce si臋 na tak膮 form臋 employer brandingu korzystaj膮 z efektu pierwsze艅stwa i zyskuj膮 spore zainteresowanie medi贸w – argumentuje Anna Mikulska, dodaj膮c ze jednocze艣nie takie dzia艂anie budzi kontrowersje, poniewa偶 proces rekrutacji traci jedn膮 ze swoich podstawowych cech 鈥 poufno艣膰, a firmie trudno te偶 przewidzie膰 wszystkie mo偶liwe scenariusze wynikaj膮ce z interakcji pomi臋dzy rywalizuj膮cymi kandydatami.

Zdaniem ekspert贸w nie ka偶da firma powinna decydowa膰 si臋 na tak膮 form臋 dzia艂a艅 wizerunkowych. Katarzyna Per艂owska, HR Branding & Solutions Manager w firmie Mondelez Polska podkre艣la, 偶e ma to sens w przypadku wielkich organizacji, prowadz膮cych rekrutacj臋 na bardzo szerok膮 skal臋 w艣r贸d pracownik贸w o podobnych kompetencjach.

Mo偶e by膰 ciekawym rozwi膮zaniem, je艣li chcemy szybko zbudowa膰 wizerunek, ale zanim podejmiemy decyzj臋, nale偶y rozwa偶y膰, czy takie dzia艂anie b臋dzie pasowa艂o do kultury organizacyjnej firmy, czy przyniesie oczekiwany efekt w postaci nie tylko du偶ej ilo艣ci zg艂osze艅, ale raczej zg艂osze艅 kandydat贸w zgodnych z poszukiwanym profilem oraz jaka b臋dzie reakcja samych pracownik贸w na tego typu dzia艂ania – zaznacza Katarzyna Per艂owska.

Zamiast s艂贸w – dzia艂anie

Tysi膮ce poda艅. Te same pytania podczas rekrutacji. Te same odpowiedzi. Wyuczone, szablonowe, bez pokrycia – to bol膮czka, na kt贸r膮 zwraca uwag臋 firma Heineken. Nakr臋ci艂a ona video 鈥濼he Candidate鈥, kt贸re zdoby艂o ogromn膮 popularno艣膰. Film obrazuje wyj膮tkowy spos贸b prowadzenia rekrutacji. Umiej臋tno艣ci kandydat贸w do Heinekena i ich podej艣cie innych ludzi s膮 weryfikowane w nietypowych sytuacjach, a aplikuj膮cy musz膮 wykaza膰 si臋 w dzia艂aniu.

 

Metody rekrutacji, kt贸re uwzgl臋dniaj膮 wykonywanie r贸偶nych zada艅 przez kandydat贸w pozwalaj膮 odkry膰 ich prawdziwe cechy. Nie ma tu miejsca na udawanie, nie da si臋 do tego przygotowa膰 – twierdzi Iwona J臋drzejewska, HR Business Partner w agencji zatrudnienia ManpowerGroup. – Przyk艂adem jest coraz cz臋艣ciej wykorzystywane na polskim rynku assessment centre, podczas kt贸rego kandydaci wchodz膮 w interakcje z grup膮, wykonuj膮 zadania, z kt贸rymi mog膮 si臋 zetkn膮膰 w p贸藕niejszej pracy, musz膮 reagowa膰 spontanicznie na dane sytuacje. Dzi臋ki niemu rekruterzy mog膮 w skuteczny i wnikliwy spos贸b zbada膰 profil kandydata.

Wzi臋liby艣cie udzia艂 w rekrutacji w formie reality show?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia