Umiejętności interpersonalne – jak je opisać?

Kategoria
Z życia pracownika

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena treści 4.83/5 (6)
Kategoria: Z życia pracownika
Ocena treści 4.83/5 (6)

Pracodawcy zwracają uwagę nie tylko na kwalifikacje, ale również na umiejętności interpersonalne kandydatów. Takie umiejętności w pracy są bardzo cenione przez pracodawców. Zdolności komunikacyjne wpływają m.in. na efekty pracy i relacje w firmie. Mają szczególnie duże znaczenie w zawodach, takich jak specjalista ds. obsługi klienta czy public relations. Umiejętności interpersonalne w pewnym stopniu są potrzebne w każdej pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób przedstawić te umiejętności w CV.   

Umiejętności interpersonalne – co to znaczy?

Zdolności interpersonalne to tzw. kompetencje miękkie. Rekruterzy przykładają do nich dużą wagę. Umiejętności tego rodzaju wykorzystujemy głównie w celu nawiązania i podtrzymania kontaktu z rozmówcą. Bez nich nie jesteśmy w stanie np. pracować w zespole, mimo posiadania odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia. Nie moglibyśmy także należycie zadbać o potencjalnych klientów, z którymi mielibyśmy do czynienia w naszej działalności zawodowej.

Przykładowe umiejętności interpersonalne to:

  • praca zespołowa,
  • komunikatywność (uważne słuchanie, formułowanie zrozumiałych wypowiedzi),
  • rozwiązywanie konfliktów,
  • negocjowanie,
  • zarządzanie przekazem słownym i niewerbalnym,
  • adaptacja społeczna (przystosowanie się do warunków panujących w społeczności/grupie).

Umiejętności interpersonalne w CV

Opisując zdolności personalne w życiorysie, pamiętajmy o przestrzeganiu kilku istotnych zasad.

1. Podajemy tylko prawdziwe informacje

W CV zamieszczajmy dane, które są zgodne z prawdą. Nasze zdolności komunikacyjne lub ich brak widać już w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, tak samo jak np. umiejętność negocjowania. Tworząc życiorys, zastanówmy się, jakie zdolności interpersonalne posiadamy i co możemy zrobić, aby je rozwijać lub zdobywać kolejne. O konkretnych umiejętnościach mogą świadczyć zadania, jakie realizowaliśmy w toku kariery zawodowej.   

2. Uwzględnijmy zdolności szczególnie ważne dla pracodawcy

W ogłoszeniach o pracę pojawiają się umiejętności oczekiwane od potencjalnych pracowników. Najczęściej są to: chęć rozwoju, motywacja do pracy, zaangażowanie, inicjatywa, zdolność uczenia się oraz umiejętności komunikacyjne. Tworząc CV, uwzględnijmy oczekiwania potencjalnego szefa. Odniesienie się do treści ogłoszenia i dostosowanie dokumentu do konkretnej oferty – to ważne aspekty, dzięki którym możemy otrzymać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Pamiętajmy jednak o wpisaniu tylko tych zdolności, które rzeczywiście posiadamy.

3.Poznajmy siebie

Testy psychologiczne i osobowościowe, badające predyspozycje i motywacje, psychodiagnostyka i rozmowa z psychologiem, konsultacje z doradcą zawodowym – jest wiele sposobów, by lepiej poznać samego siebie, swoje mocne i słabe strony, poziom inteligencji emocjonalnej itd. Ważne jest bowiem, aby określić, czy dana praca odpowiada naszemu charakterowi i oczekiwaniom

Oceń artykuł


Narzędzia