8 sposobów na większą wydajność w pracy

Kategoria
Z życia pracownika

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Z życia pracownika

Spadek formy, zmęczenie, a w grafiku liczne zadania do zrealizowania? Kolejna filiżanka kawy powoduje przypływ energii, ale tylko na chwilę? Podpowiadamy, co może być skuteczniejszą (i zdrowszą) alternatywą. Na efektywność wpływa m.in. racjonalne planowanie pracy oraz przestrzeganie harmonogramu.

Co zamiast kawy na pobudzenie w pracy?

Chociaż kawa podnosi ciśnienie, ożywia i pobudza, to jej nadużywanie wywiera szkodliwy wpływ na organizm. Warto więc zachować umiar. Jeśli chcemy być szybsi i efektywniejsi w pracy, zwróćmy uwagę na takie aspekty, jak:

  • Ciekawe wyzwania zawodowe

Efektywność nie zależy wyłącznie od ilości kofeiny wprowadzonej do organizmu. Mając przed sobą odpowiedzialne i rozwijające zadania, możemy działać skuteczniej niż po wypiciu kilku filiżanek kawy. Pasja i wewnętrzna motywacja mają większe znaczenie. Warto znaleźć satysfakcjonującą pracę, jeśli chcemy doświadczyć przypływu energii.   

  • Planowanie i dyscyplina

Tworzenie list z zadaniami do wykonania i realizowanie kolejnych celów motywuje do dalszej pracy. Warto zaczynać dzień od najtrudniejszych działań, a następnie stopniowo przechodzić do coraz mniej skomplikowanych. Planowanie i przestrzeganie harmonogramu pracy sprawia, że systematycznie odkreślamy kolejne pozycje na liście i wykonujemy w ciągu dnia to, co zaplanowaliśmy.   

  • Racjonalne podejście do zadań

Aby działać wydajnie, warto nie tylko wyznaczać sobie cele i je wartościować. Dobrze jest także uwzględniać swoje możliwości, zrezygnować z nadmiernego perfekcjonizmu i nierealnych wymagań.

  • Stymulująca dawka stresu

Stres i napięcie szkodzą, jeśli doświadczamy ich zbyt często, ale… niewielkie natężenie mobilizuje do działania. Aby zyskać stymulację, warto nabywać nowe umiejętności zawodowe i wykorzystywać je w praktyce. Dzięki temu rozwijamy się oraz unikamy rutyny i monotonii. Dobrze jest także znaleźć czas na odpoczynek i odprężenie.   

  • Drzemka

15 minut snu sprawia, że odzyskujemy siły i stajemy się bardziej wydajni, a także kreatywni. W takich krajach, jak Chiny, Japonia, Hiszpania czy Szwecja drzemka w godzinach pracy jest naturalna. Tamtejsi pracownicy mogą korzystać ze specjalnych pomieszczeń, w których znajdują się materace, kanapy, a nawet  kapsuły do spania.  

  • Spędzanie przerw na świeżym powietrzu

Senność jest jednym ze skutków niedotlenienia. Spędzanie kilku godzin bez ruchu i dopływu świeżego powietrza skutkuje spadkiem energii. Aby odzyskać siły, warto przeznaczyć 15-minutową przerwę na spacer lub spędzić ją na balkonie. Pomocne jest także wietrzenie pomieszczeń.    

  • Odrywanie wzroku od ekranu komputera

Spędzanie długich godzin przed komputerem męczy wzrok, a także powoduje uciążliwe bóle mięśni szyi i kręgosłupa. W czasie pracy warto co 20 minut przez chwilę wpatrywać się w oddalony obiekt. Dobrze jest także utrzymywać wyprostowaną postawę ciała i przestrzegać zasad BHP dotyczących stanowiska pracy. Podstawę stanowi wygodne krzesło z możliwością regulacji siedziska i oparcia, duże biurko, którego blat znajduje się na odpowiedniej wysokości, a także podnóżek.  Warto przykładać wagę również do oświetlenia.

  • Realizowanie pasji

Nasza efektywność zależy również od tego, w jaki sposób spędzamy czas wolny. Rozwijanie zainteresowań lub spotkania z ludźmi, którzy poprawiają nasz nastrój i inspirują – to przykładowe czynności, które wpływają na naszą wydajność w sferze zawodowej.  

Oceń artykuł


Narzędzia