10 cech dobrego kierownika

Kategoria
Z ┼╝ycia pracownika

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre┼Ťci 4.89/5 (19)
Ocena tre┼Ťci 4.89/5 (19)

Wiedza bran┼╝owa oraz umiej─Ötno┼Ťci z zakresu zarz─ůdzania ÔÇô tego oczekuje si─Ö od os├│b zajmuj─ůcych kierownicze stanowiska. Licz─ů si─Ö tak┼╝e kompetencje mi─Ökkie, takie jak np. asertywno┼Ť─ç. Sprawd┼║, czym jeszcze powinien charakteryzowa─ç si─Ö dobry manager.

Najwa┼╝niejsze cechy kierownika to:

1. Wiedza

Osoby, kt├│re zajmuj─ů stanowiska kierownicze, zwykle posiadaj─ů wy┼╝sze wykszta┼écenie. Najwi─Öksze znaczenie w pracy managera ma do┼Ťwiadczenie. Zdobywa si─Ö je, uzyskuj─ůc kolejne stopnie w firmowej hierarchii. Lata pracy i wykonywanie obowi─ůzk├│w pozwalaj─ů stale poszerza─ç wiedz─Ö.

2. Pewno┼Ť─ç siebie

Manager, kt├│ry ma wysok─ů, zdrow─ů samoocen─Ö, lepiej znosi krytyk─Ö i jest otwarty na dialog. Osoba, kt├│rej nie brakuje pewno┼Ťci siebie, potrafi te┼╝ podejmowa─ç niepopularne decyzje – je┼Ťli uzna, ┼╝e oka┼╝─ů si─Ö korzystne.

3. Empatia

Dyrektywno┼Ť─ç i odporno┼Ť─ç na krytyk─Ö nie wykluczaj─ů wra┼╝liwo┼Ťci i otwarto┼Ťci na to, czego do┼Ťwiadczaj─ů podw┼éadni. Rola kierownika nie sprowadza si─Ö wy┼é─ůcznie do wydawania polece┼ä. Wa┼╝ne, by potrafi┼é zrozumie─ç pracownika i chcia┼é pom├│c mu w rozwi─ůzywaniu problem├│w.

4. Asertywno┼Ť─ç

Manager musi broni─ç swoich granic. To szczeg├│lnie wa┼╝ne w kontaktach z wymagaj─ůcymi klientami. Niedo┼Ťwiadczeni pracownicy mog─ů nie radzi─ç sobie w negocjacjach. Kierownik powinien by─ç dla nich wzorem w tej kwestii. ┬á┬á

5. Opanowanie

Zarz─ůdzanie zespo┼éem i realizowanie norm – to odpowiedzialne i trudne zadania, kt├│rym towarzysz─ů skrajne emocje. Kierownik powinien nad nimi zapanowa─ç, aby m├│c we w┼éa┼Ťciwy spos├│b kszta┼étowa─ç relacje z podw┼éadnymi i z klientami.

6. Zdolno┼Ťci mediacyjne

Aby zachowa─ç dobre relacje i pozytywn─ů atmosfer─Ö w zespole, manager czasami musi wcieli─ç si─Ö w rol─Ö mediatora. Wa┼╝ne, by by┼é w stanie zachowa─ç obiektywizm i ocenia─ç problemy bez uprzedze┼ä.

7. Odporno┼Ť─ç na stres

Realizowanie ambitnych zada┼ä i norm, rozwi─ůzywanie konflikt├│w, do jakich dochodzi pomi─Ödzy pracownikami ÔÇô aby sprosta─ç tym zadaniom, manager powinien panowa─ç nad stresem. ┬á

8. Samodyscyplina

Realizowanie cel├│w, czyli np. osi─ůgni─Öcie okre┼Ťlonego poziomu sprzeda┼╝y czy uko┼äczenie projektu na czas, wymaga wysi┼éku i systematyczno┼Ťci. Manager czuwa nad prawid┼éowym przebiegiem zada┼ä, kt├│re wykonuje samodzielnie lub zleca podw┼éadnym. Tylko dzi─Öki temu, nawet skomplikowane przedsi─Öwzi─Öcia mog─ů zako┼äczy─ç si─Ö sukcesem. ┬á

9. Umiej─Ötno┼Ť─ç wyznaczania cel├│w

Zesp├│┼é, kt├│ry nie dostrzega celowo┼Ťci swoich dzia┼éa┼ä, nie jest w stanie pracowa─ç efektywnie. To w gestii kierownika le┼╝y wytyczanie zada┼ä i rozdzielanie ich pomi─Ödzy podw┼éadnych. Za┼éo┼╝one cele powinny by─ç ciekawe i wa┼╝ne dla pracownik├│w. ┬á

10. Motywowanie zespołu

W pracy kierownika wa┼╝ne jest dostrze┼╝enie co motywuje do pracy nasz zesp├│┼é. Czynniki motywuj─ůce, kt├│re bardzo cz─Östo si─Ö sprawdzaj─ů to g┼éownie wynagrodzenia i bonusy. Liczy si─Ö te┼╝ to, jakie dzia┼éania podejmuje kadra zarz─ůdzaj─ůca. Do obowi─ůzk├│w managera nale┼╝y m.in. zach─Öcanie podw┼éadnych do realizowania konkretnych zada┼ä i wskazywanie korzy┼Ťci. Kierownik, kt├│ry stosuje szanta┼╝ i zastraszanie, nie zdo┼éa zrealizowa─ç norm i nie zbuduje autorytetu. ┬á

 

Oceń artykuł


Narz─Ödzia