Testerzy gier zdradzaj膮, czy granie to ca艂a ich praca

Kategoria
Student

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre艣ci 5/5 (11)
Kategoria: Student
Ocena tre艣ci 5/5 (11)

Czy testowanie gier jest prost膮 prac膮? Dlaczego w Polskiej firmie wszyscy mwi膮 po angielsku i kto odpowiada za udany pi膮tkowy wieczr z padem i Wied藕minem?聽Za nami spotkanie z ekip膮 ze studia CD PROJEKT RED. Za艂oga opowiada, jakie umiej臋tno艣ci nale偶y mie膰, aby do艂膮czy膰 do zespo艂u i rozpocz膮膰 karier臋 na stanowisku testera gier. Panie i Panowie, przed Wami CD PROJEKT RED 鈥瀘d kuchni鈥! 馃檪

Pracuj: Budynek niepozorny, a w 艣rodku鈥OW 鈥 lubicie zaskakiwa膰? 馃檪

Natalia: Mo偶na tak powiedzie膰. Pozornie nieco oldschoolowa estetyka z zewn膮trz, a za drzwiami wej艣ciowymi 艣wiat w nieco innej ods艂onie 鈥 nowe technologie, ekrany z trailerami gier 鈥 w tym si臋 poruszamy, wi臋c wn臋trze studia jest jak najbardziej adekwatne do kontekstu. Ale poza tym mo偶emy tak偶e pochwali膰 si臋 si艂owni膮 i trenerem personalnym 鈥 sama mam ustawiony plan 膰wicze艅 i chodz臋 3 razy w tygodniu! Niestety nie mog臋 zaprezentowa膰 Ci wszystkich zakamark贸w naszej siedziby 鈥 pracujemy tu nad rzeczami, kt贸re jeszcze nie zosta艂y zaprezentowane szerokiej publiczno艣ci. Opr贸cz pracownik贸w studia mo偶na tu te偶 spotka膰 ich pupili, bo wielu z nas przyprowadza do pracy swoje psy czy koty.

Pracuj: Tester gier – czyli kto艣 kto kocha Wasze gry i gra tylko w gry Waszego autorstwa?

Natalia: Nie, nie! Aby tu pracowa膰, nie trzeba koniecznie lubi膰 gier naszego autorstwacenimy szczere i w艂asne zdanie na temat naszych projekt贸w. My艣l臋, 偶e to oglnie fajna rada dla osb rozpoczynaj膮cych karier臋 zawodow膮 lub po prostu staraj膮cych si臋 o prac臋. Otwarto艣膰 i odwaga przede wszystkim.

Pracuj: Czy ka偶dy tester robi to samo?

Natalia: Zdecydowanie nie. Cz臋艣膰 zajmuje si臋 postaciami, inni lokacjami, mamy osobny dzia艂 testuj膮cy fabu艂臋 i kwestie narracyjne. Jeszcze inne osoby pracuj膮 z kodem, wi臋c bardziej testuj膮 tematy programistyczne 鈥撀 game development 艂膮czy dzia艂ania naprawd臋 wielu r贸偶nych os贸b, kt贸re maj膮 dedykowane zadania. To praca w zgranych zespo艂ach.

Pracuj:聽鈥i臋dzynarodowych? 馃檪

Natalia: Tak, 艣wietnie 偶e o tym wspominasz! Nasze studio to ludzie z ca艂ego 艣wiata. Komunikujemy si臋 g艂贸wnie po angielsku, wi臋c to jeden z istotnych wymog贸w w procesie rekrutacji. 艁膮czymy wiele kultur, wiele r贸偶nych spojrze艅 鈥 bardzo to lubi臋 w tej pracy.

Pracuj: Jakie wymagania poza angielskim trzeba zatem spe艂nia膰, aby dosta膰 u Was prac臋 jako tester gier?

Natalia: Cz臋sto mamy tu do czynienia ze stanowiskami typu entry level, czyli mo偶na zaczyna膰 bez wcze艣niejszego do艣wiadczenia zawodowego. W naszej bran偶y stawiamy na kszta艂cenie specjalist贸w, kt贸rzy b臋d膮 chcieli si臋 z ni膮 zwi膮za膰 na d艂u偶ej.

Pracuj: Ok, to czas na pytania do tester贸w! 馃檪 Opowiecie na czym dok艂adnie polega Wasza praca?

Monika: W tym momencie jestem koordynatork膮 jednego z zespo艂贸w QA (Quality Assurance, czyli聽 zapewnienia jako艣ci) zajmuj膮cych si臋 testowaniem element贸w fabularnych gry. Natomiast od czasu do czasu wracam do tego, czym zajmowa艂am si臋 przez kilka poprzednich lat, czyli testowania 鈥 przechodzenia ca艂ej gry, jej fragment贸w, opiniowania zawarto艣ci, szukania problem贸w pod konkretnym k膮tem i oczywi艣cie raportowania ich, dogl膮daj膮c tematu do samego ko艅ca.

Racibor: Pracuj臋 na stanowisku Art QA Analyst. W skr贸cie, zajmuje si臋 sprawdzaniem aspekt贸w wizualnych gry. Aktualnie w g艂贸wnej mierze wspieram zesp贸艂 zajmuj膮cy si臋 tworzeniem element贸w otoczenia 鈥 architektury, dekoracji, terenu itp. Na ka偶dy obiekt sk艂ada si臋 wiele element贸w 鈥 od siatki 3D i tekstur, po w艂a艣ciwo艣ci fizyczne, a tak偶e rzeczy charakterystyczne dla procesu tworzenia gry jak optymalizacja wy艣wietlania obiektu 3D w czasie rzeczywistym. Wszystko co sk艂ada si臋 na tr贸jwymiarow膮 reprezentacj臋 gry musi zosta膰 dok艂adnie przetestowane.

Pracuj: Czy ta praca ma jaki艣 zwi膮zek z Waszym wykszta艂ceniem?

Monika: Jestem jedn膮 z tych osb, ktra do gamedevu (Game Development) trafi艂a bez 偶adnego wcze艣niejszego do艣wiadczenia w temacie. Z wykszta艂cenia jestem charakteryzatork膮, kt贸ra po drodze trafi艂a na studia archeologiczne, a sko艅czy艂a jakim艣 trafem w tworzeniu gier. Jakkolwiek banalnie to zabrzmi, my艣l臋, 偶e pchn臋艂a mnie do tego pasja. Po prostu bardzo lubi臋 gra膰; gram nadzwyczaj du偶o.

Racibor: Spora cz臋艣膰 mojej edukacji zwi膮zana jest z szeroko poj臋t膮 informatyk膮 鈥 technikum, studia, praktyka zawodowa, a tak偶e praca w bran偶y, jeszcze przed do艂膮czeniem do CD PROJEKT RED.

Pracuj: 鈥濼ester gier to praca na wygodnej kanapie, z misk膮 chips贸w. Grasz i dostajesz za to pieni膮dze鈥 – zdementujecie takie pog艂oski? 馃檪

Monika: Praca testera to nie jest zaw贸d dla ludzi, kt贸rzy licz膮 na ca艂odniow膮, leniw膮 rozrywk臋. Czasem oznacza to skrupulatne uzupe艂nianie dokumentacji, innym razem testowanie jak w akcji spisuje si臋 konkretna mechanika, a jeszcze kiedy indziej konsultacje z designerami. Podsumowuj膮c 鈥 tak, gramy w gry, tylko w zupe艂nie inny spos贸b ni偶 robimy to w domu na w艂asnej kanapie.

Racibor: Siedz膮c na kanapie z misk膮 chips贸w i graj膮c w gry nie dostrze偶emy problem贸w, a problemy, kt贸rych nie zauwa偶ymy i kt贸rych przyczyn mo偶e by膰 ca艂a masa, mog膮 dosta膰 si臋 do finalnego produktu, obni偶aj膮c jego jako艣膰 i przyjemno艣膰 p艂yn膮c膮 z obcowania z gr膮. Ca艂y czas musimy by膰 gotowi doskonali膰 umiej臋tno艣ci i si臋 rozwija膰.

Pracuj: Jak aplikowa膰 do Waszej firmy?

Natalia: Przez pracuj.pl. Zach臋cam! Warto jednak, jak w ka偶dym procesie rekrutacyjnym, odpowiedzie膰 sobie na pytanie, czy wiem co to za stanowisko i czy chc臋 to robi膰.

鈥斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺斺

Materia艂 powsta艂 dzi臋ki rozmowie z: Natali膮 Santorek (Recruiter w CDPR), Monik膮 Rokit膮 (Narrative QA Coordinator) oraz Raciborem Kemp膮 (Art QA Analyst) Dzi臋kujemy Wam za czas i przemi艂膮 rozmow臋.

 

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia