Na co zwracać uwagę w ogłoszeniach o pracy?

Kategoria
Szukanie pracy

Autor wpisu
admin
Kategoria: Szukanie pracy

iStock_000006542526XSmallChcąc świadomie kierować swoją karierą zawodową, powinniśmy uważnie analizować profile potencjalnych pracodawców. Selekcję najlepiej jest zacząć już na etapie wysyłania aplikacji. Samo rozsyłanie dokumentów kosztuje nas bowiem niewiele czasu, ale już udział w procesie rekrutacyjnym może być poważną inwestycją czasu i pieniędzy.

Często zdarza się, że słyszymy anegdoty o rozmowach kwalifikacyjnych trwających ledwie 5 minut (ponieważ jedyne, co interesowało naszego potencjalnego pracodawcę, to oczekiwania finansowe), o nieprofesjonalnych i nietaktownych pytaniach o życie prywatne, o ofertach pracy składanych mailem bez wcześniejszego kontaktu lub w końcu o „gwarancji” dużej podwyżki po okresie próbnym. Te historie jednak bawią nas tylko dlatego, że przydarzyły się komuś innemu.

Zanim wyślesz aplikację…

Nim wyślemy aplikację, warto w ogłoszeniu zwrócić szczególną uwagę na:

1. Miejsce jego zamieszczenia.

2. Treść.

3. Częstotliwość pojawiania się.

4. Jawność nazwy pracodawcy.

5. Profesjonalizm strony internetowej pracodawcy.

Miejsce zamieszczenia ogłoszenia

 

Polecamy korzystanie z profesjonalnych portali pracy. Zwiększa to pewność, że zamieszczane oferty pochodzą od wiarygodnego pracodawcy oraz, że wyjdą one naprzeciw naszym potrzebom i nie narażą nas na stres. W ten sposób zyskujemy też gwarancję rzetelnego procesu weryfikacji i rejestracji pracodawców, a także monitoring ogłoszeń pod kątem merytorycznym i formalnym. Publikacja ogłoszeń na takich portalach wiąże się uiszczeniem opłaty, tym samym dokonywana jest selekcja pracodawców pod względem zaangażowania i profesjonalizmu w prowadzeniu procesu rekrutacji.

 

Radzimy z dystansem podchodzić do ogłoszeń publikowanych wyłącznie na bezpłatnych portalach. Jeśli znajdziemy ciekawe ogłoszenie na takim portalu, polecamy dokładnie sprawdzić ofertę. Brak kosztów rekrutacyjnych po stronie pracodawcy nie zawsze, ale często łączy się z niezupełnie profesjonalnym procesem rekrutacyjnym, który może być tanim sposobem na badanie rynku kandydatów i nie wiązać się z faktyczną potrzebą obsadzenia wakatu. Przestrzegamy również przed enigmatycznymi ogłoszeniami oferującymi pracę za granicą – niestety temat nielegalnych obozów pracy przymusowej jest nadal aktualny.

Treść ogłoszenia

 

Obietnice łatwego zarobku i świetlanej przyszłości zawodowej są kuszące, ale nie dajmy się jednak wodzić za nos. Realnie oceńmy nasze kompetencje i pozycję na rynku pracy. Uważnie porównajmy opis obowiązków ze stawianymi wymaganiami. Te powinny być precyzyjnie sformułowane, a także adekwatne do merytorycznie poprawnych obowiązków. Jaki szanujący się pracodawca zechce powierzyć cały pion sprzedaży absolwentowi bez doświadczenia zawodowego?

Częstotliwość pojawiania się oferty pracy

 

Warto sprawdzić, jak często pracodawca publikuje ogłoszenie na konkretne stanowisko w lokalizacji, która nas interesuje. Fakt, że ta sama oferta powraca, może świadczyć o dużej rotacji na tym stanowisku albo o niskiej atrakcyjności zajęcia.

Jawność pracodawcy w ogłoszeniu

 

Brak nazwy firmy w ogłoszeniu jest bardzo często stosowaną polityką i nie należy od razu takich ofert skreślać. Planując zwolnienie pracownika, pracodawca dużo wcześniej rozpoczyna poszukiwania właściwego kandydata, który sprawnie przejmie obowiązki osoby zwalnianej. Szczególna dyskrecja obowiązuje przy zmianach personalnych na stanowiskach decyzyjnych. Konkurencja nie śpi, a jawna informacja o poszukiwaniach nowego Dyrektora Finansowego czy Generalnego może świadczyć o problemach z płynnością finansową albo o planowanej restrukturyzacji. Jeśli takie ogłoszenie jest publikowane na profesjonalnym portalu pracy, to mamy gwarancję, że nie aplikujemy do tzw. firmy „krzak”.

Profesjonalizm strony internetowej pracodawcy

 

Jeśli pracodawca ujawnia nazwę firmy w ogłoszeniu, obowiązkowo powinniśmy odnaleźć i odwiedzić jego stronę internetową, która jest źródłem cennych informacji. Możemy poznać zespół, prezentowane przez pracodawcę wartości, a także referencje klientów. Jeśli pracodawca nie ma strony internetowej, możemy przejrzeć dostępne o nim informacje w internecie, może nawet znajdziemy opinie byłych pracowników.

 

Weryfikacja pracodawców może wydać się zbędna na etapie wysyłania aplikacji, jednak jest również doskonałym sposobem na poznawanie rynku pracy, a także kształtowanie własnej opinii na temat pracodawców w interesującej nas branży. Gdy na rozmowie rekrutacyjnej zostaniesz poproszony o zdefiniowanie konkurencji firmy, zaprezentujesz się jako wiarygodny ekspert w swojej dziedzinie.

 

Pracuj.pl on Facebook

Oceń artykuł


Narzędzia